Robotica
la Carmen Sylva
Cercetarile in stiintele educatiei au dus la dezvoltarea de noi strategii
si materiale care vin in intimpinarea nevoilor elevilor si ii ajuta
sa depaseasca dificultatile de invatare. Unul din domeniile care se
bucura de un interes in crestere in prezent, este domeniul roboticii.
De ce robotica?
Robotica este s,tiint,a care se ocupa( cu tehnologia, proiectarea
s,i fabricarea robot,ilor. Robotica necesita( cunos,tint,e de electronica(,
mecanica( s,i programare.
Cea mai mare parte a elevilor invata intr-o maniera concreta, experimentand
sau simtind, proceseaza informatia activ, facand experimente sau
actionand. Domeniul Roboticii este un domeniu interdisciplinar.
Pentru a putea rezolva cu succes o sarcina de lucru ed exemplu construirea
unui robot care sa parcurga un labirint, sunt necesare cunostinte
aplicate de matematica, fizica, inginerie si programare. Nu este
suficient ca elevii sa aibe cunostinte teoretice este foarte important
ca ei sa poata aplica practic aceste cunostinte. Nu intimplator
in SUA si Marea Britanie, in domeniul educatiei se foloseste un
nou acronim STEM (science, technology, engineering, and mathematics)
care desemneaza un nou domeiu al educatiei, care ar trebui sa pregateasca
tinara generatie pentru profesiile de inalta tehnologie.
In cadrul activitatilor practice de robotica, elevii desfasoara
activitatile in echipa, de o maniera metodica, autonoma si responsabila.
Elevii proiecteaza, dezvolta si imbunatatesc proprii robotii, avand
ca obiectiv rezolvarea unei sarcini practice, uneori intr-un timp
limitat. Pot sa dezvolte proiecte complexe pe care sa le prezinte
la expozitii sau targuri de stiinte, sau pot sa se pregateasca pentru
participarea la competitii de robotica.
Probabil ca cel mai important argument este ca Robotica
ii pregateste cu adevarat pentru viitor. Se familiarizeaza cu noile
tehnologii care in cativa ani vor avea un impact fundamental in
viata de zi cu zi.
Implicarea elevilor in activitati de Robotica in scoala, are numeroase
avantaje: ajuta la dezvoltarea gandirii critice, permite selectarea
metodelor de lucru, duce la cresterea responsabilitatii elevilor,
la implicarea activa si produce autoincredere.
Proiectarea si construirea robotilor, poate dezvolta la elevi abilitati
pentru rezolvarea problemelor, promoveaza invatarea prin cooperare
prin conceperea unor sarcini de grup. Bazele stiintelor exacte,
matematica si tehnologiilor pot fi mai bine intelese prin constructia
robotilor.
Care este rolul profesorilor?
Prin traditie rolul profesorului este cel de lector: ofera informatie,
cunoastere si intelegere in domeniul sau de expertiza. In realitate
insa meseria de profesor necesita exercitarea mai multor roluri
(The good teacher is more than a lecturer: the twelve roles of the
teacher, R M Harden and J R Crosby): Lector, Planificator: curriculum,
metodologie, Evaluator, Facilitator, Creator de resurse, Model.
In functie de disciplina studiata, varsta elevilor si modalitatile
de invatare alese, ponderea unuia sau altuia dintre roluri se poate
schimba.
Tot mai des elevii intreaba de ce trebuie sa invete o disciplina
sau alta. De ce trebuie sa rezolve exercitii si probleme teoretice.
Parintii se intreaba care este domeniul cel mai bun pentru viitorul
copilului si care este cel mai bun parcurs pe care ar trebui sa-l
aleaga pentru a atinge telul ales.
Profesorii / sistemul de educatie are o provocare si mai mare:
- Sa( prega(tesca elevii sa( lucreze în locuri de munca
care asta(zi nu exista(!
- Sa( prega(tesca elevii sa( lucreze cu tehnologii neinventate
înca(!
- Sa( prega(tesca elevii sa( rezolve probleme despre care înca(
nu s,tim ca( ar fi probleme!
Evident ca este dificil sa gasesti raspuns la toate aceste probleme.
Si probabil ca raspunsul este sa utilizezi metode active (active
learning), interdisciplinaritate, invatare bazata pe rezolvarea
de probleme (problems based learning), invatare colaborativa (colaborative
learning).
In domeniul stiintelor acest lucru poate fi facut cel mai usor folosind
roboti si kituri robotice.
Fazele proiectului de robotica la Carmen Sylva
Prezentarea, popularizarea si motivarea cadrelor didactice si a
elevilor pentru studiul Roboticii. (prezentari Power Point, afise,
panou de prezentare)
Selectarea si achizitia echipamentelor (hardware si software). In
final am optat pentru LEGO Mindstorms. Modularitatea, scalabilitatea
si fiabilitatea au fost argumentele decisive. Am achizitionat 2
kituri LEGO Mindstorms NXT. Primul a fost o achizitie personala.
L-am pus la dispozitia elevilor din scoala si succesul a fost peste
asteptari. Al doilea a fost achizitionat de scoala din resurse proprii,
o varianta mai complexa cu resurse suplimetare care permit constructii
avanaste. A fost achizitionata si o varanta noua software (Lego
Mindstorms Education 2.1) care permite: achizitia de date de la
senzori si utilizarea senzorilor Vernier pe care scoala ii achizitionase
anterior.
Stabilirea conditiilor in care se vor desfasura activitatile.
Am realizat un stand de lucru pentru activitatile extracurriculare
ale elevilor (mese de lucru, calculatoare conectate la Internet)
Stabilirea conditiilor de lucru si a modalitatilor de observare
si consiliere a elevilor. Echipa de proiect a fost formate din 4
cadre didactice (invatamant primar, gimnazial si liceal) si laboranta
de la cabinetul de fizica-chimie. Rolul cadrelor didactice a fost
de planificatori, facilitatori si creatori de resurse. Activitatile
au fost in cea mai mare parte extracurriculare.
Dupa popularizarea proiectului, toti elevii din scoala care au dorit
sa participe la activitatile de robotica au format echipe de 2-3
elevi si a fost stabilit programul de lucru.
Informare si formare.
Achizitionarea de informatii si cunostinte legate de roboti.
Formarea competentelor legate de proiectarea, constructia si programarea
robotilor.
Obiectivele pe care ni le-am propus au fost: Intelegerea conceptelor
de baza ale robotilor, familiarizarea cu programarea robotilor,
intelegerea posibilitatilor si limitelor robotilor, dezvoltarea
la elevi a competentelor de rezolvare de probleme
Deoarece nu am avut posibilitatea sa introducem deocamdata in curriculum
un curs de robotica, am gandit activitatile de la clubul de robotica
din perspective organizarii resurselor disponibile sub forma tiparita
si electronica si a modului in care elevii au acces la aceste resurse.
Pe calculatoarele care le stau la dispozitie au avut instalate programele
de lucru LEGO Mindstorms 2.0 si 2.1, documentatii si tutoriale cu
scheme de constructie si ghiduri de programare, resurse pe Internet
si imagini offline ale siturilor web dedicate proiectelor LEGO NXT.
Activitatile au vizat: familiarizarea cu materialele Lego Mindstorm,
ghidarea elevilor la constructia unor roboti simpli, constructia
unor roboti fara ghidare.
Activitatile derulate la clubul de robotica au cuprins : Introducere
in domeniul roboticii si a programarii robotilor, Exemple de roboti
folositi in diferite aplicatii, Familiarizarea cu echipamentele
disponibile, Experienta practica cu echipamentele disponible (kituri
de roboti), Sarcini de lucru pentru grupuri de elevi (designer,
constructor, programator)
Construirea unor roboti simplii folosind exemplele din manuale,
Discutii cu elevii legate de construirea si programarea robotilor
simplii, Sarcini de lucru pentru crearea unor roboti alternativi,
Sarcini de lucru pentru proiectarea, constructia si programarea
unor roboti originali de exemplu: deplasarea intr-un labirint, urmarirea
unei linii, urmarirea unui perete, detectarea schimbarilor de relief
din teren, cautarea farului, autocalibrarea senzorilor, urmarirea
unei tinte, colectarea unor probe, plasarea unor obiecte in diferite
puncte, tinta balistica, Organizarea unui concurs intre elevi.,
Constructia si testarea unor roboti proprii
|