Avem norocul sa traim in secolul 21.
Noi si generatiile pe care le educam si instruim in scola acum, suntem
generatiile care au avut ocazia sa traiasca explozia Internetului,
forta telecomunicatiilor si sa schimbe modul de gindire si actiune.
Ar trebui ca scoala sa tina prima cont de marile schimbari ale lumii
moderne si sa reactioneze prima, schimbind sistemul educational vechi
cu unul modern. Din pacate nu se intimpla asa. Este ciudat dar sistemul
educational este deosebit de inert si este cel care de multe ori se
schimba ultimul. Incercam sa configuram in continuare viziunea unei
scoli care vrea si speram ca va si putea sa traiasca in secolul 21
pregatind elevii pentru viitor, incercand sa faca din Informatie a
4-a resursa, sa transforme informatia in cunostere si ofere elevilor
ei cheia spre comunitatea globala a viitorului.
In acest context, ne propunem ca invatarea sa treaca dincolo de
zidurile clasei, incorporand discipline si tehnologii complexe.
1. Invatarea va fi centrata pe elev, ingloband cele mai noi idei
si practici pedagogice
- Curriculumul national si local vor trebui sa fie aplicate pe
cat posibil fara sa existe falii la diferite nivele
- Accent pe manegementul clasei din perspectiva fiecarui profesor.
- Urmarirea progresului scolar si comunicarea cu parintii pe ideea
progresului scolar al elevilor
- Stimularea creativitatii, a dezvoltarii personale a elevilor si
a muncii in echipa
- Introducerea unor metodologii noi de lucru ca: invatarea prin
proiecte, invatare prin solutionarea de probleme, invatarea colaborativa
- Abordare invatarii din perspectiva serviciilor comunitare si a
invatarii continue
2. Noile tehnologii informatice si de comunicatie vor fi sufletul
scolii
- Vor fi utilizate unelte complexe informatice si de comunicatie
in sprijinul eficientei invatarii la cat mai multe discipline
- Reteaua interna si externa (Intranetul si Internetul ) vor fi
folosite ca structura informationala, facilitand comunicatia la
nivel de profesori, elevi, parinti, comunitate locala
- Multimedia electronica va fi integrata in clasa
3. Impartasirea ideilor si a cunostintelor cu comunitatea locala,
cu alti elevi din tara si din lume
- Scoala va implica tot mai mult comunitatea locala in atingerea
obiectivelor proprii
- Scoala va stabili legaturi la nivel local, national si international,
stimulind comunicarea intre elevi si integrand in curriculum proiectele
comune
- Elevii vor obtine o perspectiva globala si o intelegere complexa
a complexitatii culturale a lumii calatorind fizic (excursii in
tara si in starinatate) si virtual (Cyberspace)
Pornind de la viziunea de mai sus, ceea ce ar trebui sa fie
o scoala eficienta in secolul 21, ne propunem educarea complexa
si echilibrata a elevilor nostrii prin oferirea accesului complex
la informatie si transformarea mediata educational a acestei informatii
in cunoastere.
Oferirea acesului complex la informatie, insamna deplasarea
greutatii actului educational de la prelegere si lectia obisnuita
catre activitatile activ-participative bazate pe cautarea activa
a informatiei in biblioteci si biblioteci virtuale pe Internet ,
invatare activa (learning by doing), invatare prin proiecte, invatare
colaborativa.
|