Roti cuplate cu lant

O alta modalitate de a cupla rotile este sa folosim un lant sau curele de transmisie.
Lantul are avantajul ca se poate mula pe roti de diferite dimensiuni si daca este bine intinse angreneaza usor sistemele.
Caracteristicile miscarii sunt urmatoarele:

  • Viteza liniara a punctelor de pe lant (deci si a rotilor la periferie) este aceiasi.
  • Cum razele rotilor sunt diferite, vitezele unghiulare ale rotilor vor fi diferite.
  • Sensul de rotatie al celor doua roti va fi acelasi.
  • v1=v2; w1*r1=w2*r2; r1/r2=w2/w1

Desenul de mai jos prezinta un sistem de doua roti cuplate cu lant (un sistem asemanator putem gasi la bicicleta).


Incercati sa raspundeti la urmatoarele intrebari:
1. Ce sens de rotatie va avea roata mai mare?
2. Cum va fi viteza unghiulara a rotii mari fata de cea a rotii mici?

Porniti simularea de mai jos si verificati daca raspunsurile voastre au fost corecte.
 

Pot fi create configuratii complexe folosind mai multe roti si lanturi. In imaginea de mai jos aveti un astfel de sistem.
Priviti-l cu atentie si incercati sa raspundeti la urmatoarele intrebari.

1. Ce sens de rotati va avea sistemul de roti din mijloc?
2. Ce sens de rotatie va avea sistemul de roti din stanga?
3. Care din cele trei sisteme va avea viteza unghiulara cea mai mare?
4. Care din cele trei sisteme va avea viteza cea mai mica?


Pentru a vedea simularea, apasa aici.