|
DEZVOLTAREA DURABILA A
REGIUNII MARII NEGRE
1. CONCEPTUL DE DEZVOLTARE DURABILA (DD)
Notiunea de dezvoltare durabila, asa cum este definita de raportul
Comisiei Mondiale pentru Mediu si Dezvoltare (1987), presupune realizarea
unei interdependente între cele trei modalitati principale de
atingere a acestui deziderat: educatie, cercetare stiintifica, actiune
politica.
Idea de dezvoltare durabila rezulta din încercarea de a sublinia
interdependenta dintre cresterea economica si calitatea mediului. Cauza
aparitiei problemelor de mediu este determinata de faptul ca câstigul
consumatorilor individuali de resurse naturale este realizat pe cheltuiala
comunitatii, ceea ce înseamna ca resursele naturale sunt consumate
peste limita intereselor comune, astfel încât rezervele
sunt de cele mai multe ori în pragul epuizarii
Conceptul de dezvoltare durabila (ecodezvoltare) a fost formulat clar
în raportul Comisiei Mondiale pentru Mediu si Dezvoltare (1978),
comisie reunita sub egida ONU si condusa de fostul premier laburist
norvegian Gro Harlem Brundtland. Concluzia comisiei este ca dezvoltarea
durabila si protectia mediului pot fi compatibile daca la nivel mondial
s-ar realiza o reforma adecvata în teoria si practica economica.
Comisia defineste dezvoltarea durabila ca fiind "o dezvoltare
care satisface necesitatile prezentului fara a compromite necesitatile
generatiilor viitoare de a-si satisface propriile lor nevoi si aspiratii".
Dezvoltarea durabila îsi propune sa relizeze trei tipuri de abordari
(pentru rezolvarea celor trei categorii de obiective: economice, sociale,
ecologice
DEZVOLTARE DURABILA
Intr-o prima etapa cele 3 categorii de obiective au fost considerate
independente unul fata de celelalte, abia din anii 80 incepand sa se
accentueze necesitate realizarii unei interdependente intre domeniile
respective.
Obiectivele dezvoltarii inainte de introducerea conceptului de durabilitate.
Obiectivele dezvoltarii dupa introducerea conceptului de durabilitate.
Obiectivele dezvoltarii durabile presupun realizarea a 3 categorii
de abordari:
· Abordarea economica se bazeaza pe principiul generarii unui
venit maxim în conditiile mentinerii capitalului (natural, uman,
economic).
· Abordarea ecologica se bazeaza pe sustinerea stabilitatii sistemelor
biologice naturale si antropizate. În tendinta de a oferi cât
mai multe oportunitati generatiilor viitoare se înscrie si conservarea
biodiversitatii globale indiferent de avantajele cunoscute în
prezent pentru câteva specii.
· Abordarea socio-culturala se bazeaza pe mentinerea stabilitatii
sistemelor sociale si culturale pentru determinarea unei echitati intra-
si intergenerationale prin pastrarea diversitatii culturale si încurajarea
pluralismului de idei
Programele guvernamentale de mediu trebuie sa includa solutii ce pot
fi utilizate în planurile manageriale prin: reglementari, cercetare,
realizarea de noi infrastructuri, planificare, etc. Cunoasterea stocurilor
de resurse naturale reprezinta o cerinta majora pentru gospodarirea
adecvata a acesteia.
Integrarea obiectivelor de mediu în activitatea decizionala este
un deziderat greu de atins. De aceea identificarea oricarui precedent
care poate fi folosit drept exemplu este foarte utila. Se impune evaluarea
activitati institutiilor si organismelor care se ocupa de managementul
mediului pentru a asigura luarea unor decizii corespunzatoare.
Dezvoltarea durabila este controlata de trei laturi ale activitatii
umane: societatea civila, administratia locala si centrala, sectorul
industrial
SOCIETATE CIVILA ADMINISTRATIE INDUSTRIE
DEZVOLTARE DURABILA
Factorii care controleaza dezvoltarea durabila.
În acelasi timp, pentru a defini dezvoltarea durabila trebuie
evidentiat modul în care interectioneaza domeniile economic, politic,
cultural, între ele si cu domeniul social, natura si populatia
umana
SOCIAL CULTURAL
POLITIC NATURA(resurse, servicii)
DEZVOLTARE
DURABILA
ECONOMIC POPULATIA UMANA
Domenii care interactioneaza pentru realizarea dezvoltarii durabile.
Domeniul economic conditioneaza aspectele sociale prin productia si
distributia bunurilor si serviciilor, venind în întâmpinarea
necesitatilor populatiilor umane. Autoritatile sunt chemate sa asigure
o politica în centrul careia este plasat omul si drepturile sale.
Este unanim recunoscut faptul ca educatia este mijlocul cel mai eficace
de care dispune o societate pentru a raspunde provocarii viitorului.
Progresul depinde din ce in ce mai mult de capacitatea de cercetare,
inovare, adaptarea a noilor generatii. Accesul la educatie este conditia
sine qua non a participarii tinerilor la viata social-economica si culturala
de la toate nivelurile societatii. Evident ca educatia nu rezolva in
totalitate problemele contemporane dar, trebuie sa faca parte din efortul
de a crea noi raporturi intre membrii societatii si de a genera un respect
crescut la nevoile de protectia a mediului.
In mod evident educatia nu se limiteaza la instructia scolara, adica
la aspectele sale formale. Educatia cuprinde laturi non-formale si informale,
fara sa fie neglijat rolul familiei si al comunitatii locale. Vasta
comunitate a educatorilor constituie o resursa umana extrem de importanta
dar care este putin folosita pentru nevoile DD si al carei aport se
poate dovedi pretios in toate comunitatile locale.
Educatia serveste societatea oferind o reflectarea critica a lumii
contemporane. Este de asemenea mijlocul de a disemina cunostinte si
de a dezvolta competente, de a face comportamentele, valorile si modul
de viata sa evolueze in sensul dorit .
Cresterea receptivitatii fata de mediu si la problematica DD asigura
sprijinul si intelegerea publicului. Este necesara diseminarea noilor
informatii si concepte nu numai pentru a mobiliza suportul populatiei
ci si pentru a folosi metode de lucru bazate pe consultarea publicului
in toate domeniile.
Un public constient si informat asupra necesitatii DD va insista pentru
introducerea in planurile de invatamant a acelor cursuri/ materii care
faciliteaza participarea tinerilor la realizarea dezideratului DD.
O abordare care ofera mari sanse de succes este realizata de programele
de educatie comunitara non-formala si programe locale de comunicarea
pe probleme de mediu. Aceste programe au avantajul de a fi legate direct
de actiune in scopul limitarii sau rezolvarii problemelor de mediu .
Initial, promotorii DD, ca si ecologistii care i-au precedat, au considerat
ca este suficient sa se aiba in vedere demersul stiintific, fara a cauta
modalitati eficiente de comunicare a rezultatelor catre public, la care
se adauga influentele diferitelor grupuri de interes, ineficacitatea
strategiilor de comunicare alese si complexitatea mesajului ce trebuie
transmis .
Ceea ce este favorabil pentru viitorul omenirii de cele mai multe ori
este costisitor sau inoportun pentru diferite grupuri sau indivizi.
De exemplu, sectorul industriei energetice se opune aplicarii unor masuri
de limitare a emisiilor de gaze de sera chiar daca exista argumente
ce demonstreaza ca acumularea acestora este responsabila de incalzirea
climei .
Pana nu demult, aparatorii intereselor comune aveau dificultati in transformarea
competentelor in modalitati de influentarea a grupurilor de interes.
In ultimele decenii, ecologistii au demonstrat posibilitatea convertirii
interesului crescand al publicului pentru starea naturii, intr-o contributie
eficienta la adoptarea unor masuri pentru rezolvarea problemelor concrete
.
Desi in majoritatea tarilor problemele de mediu beneficiaza de un mai
mare interes din partea publicului larg, acesta continua insa sa fie
dezinteresat fata de masurile ce vizeaza promovarea politicilor privind
populatia, dezvoltarea sociala, reducerea saraciei, etc.
Pentru reorientarea educatiei din perspectiva DD trebuie luat in consideratie
faptul ca obiectele de studiu traditionale nu mai pot ramane izolate
unele de altele, ca este necesara sa se actioneze cat mai mult la interfata
disciplinelor pentru a putea intelege complexitatea problematicii lumii
contemporane .
Pentru ca educatia sa progreseze in sensul DD se impune ca aceasta sa
se realizeze pe tot parcursul vietii, sa se puna in slujba tuturor celor
care vor sa invete si sa furnizeze oportunitati de punere in aplicare
a cunostintelor, priceperilor si deprinderilor dobandite anterior .
Odata cu accelerarea ritmului acumularii de cunostinte, conceptia ca
perioada de scolaritate este singura care trebuie sa fie pregatitoare
pentru viata a devenit complet perimata. Cunoasterea progreseaza in
maniera exponentiala, iar nevoia de a intelege si a gasi solutii intr-un
ritm chiar si mai rapid. De aceea este dificil de spus care vor fi principalele
necesitati educationale in urmatorii 5, 10 sau 20 de ani. Ceea ce este
cert este faptul ca noile elemente educationale nu se vor inscrie perfect
in vechile structuri, de aceea va fi nevoie de o cooperare crescuta
intre toate sectoarele societatii .
Importanta educatiei a fost pusa in evidenta la a XIX-a Sesiune extraordinara
a Adunarii Generale a ONU, din 1997, convocata pentru examinarea nivelui
de aplicare al Agendei 21, la 5 ani de la Conferinta pentru Mediu si
Dezvoltare de la Rio de Janeiro. Rezolutia adoptata subliniaza ca pentru
o DD este necesar ca sistemele educationale sa fie finantate corespunzator
pentru a li se asigura eficacitatea la toate nivelurile, pentru a permite
tuturor sa-si dezvolte capacitatile si aptitudinile individuale. Chiar
in tarile cu sisteme educationale dezvoltate se impune reorientarea
programelor de formare si sensibilizare a opiniei publice in sprijinul
DD.
Educatia are rolul de a reproduce unele aspecte ale societatii pentru
a pregati tinerii pentru viitor. In absenta adeziunii ansamblului societatii
la principiile DD, programele educationale au tendinta de a reproduce
un sistem neviabil, cu probleme de mediu si dezvoltare amplificate,
in loc de a oferi cetatenilor posibilitatea de a-si folosi propriile
resurse pentru rezolvarea problemelor existente.
Rolul educatiei formale in constructia societatii este de a-i ajuta
pe elevi sa determine care este partea din patrimoniul lor cultural,
economic si natural care trebuie conservata si de a elabora strategii
care sa permita atingerea obiectivelor de DD la nivelul comunitatii
locale, conclucrand insa la realizarea obiectivelor nationale si mondiale
.
Este necesara sublinierea faptului ca majoritatea problemelor actuale
de mediu este cauzata de modul nostru de viata si ca solutiile se regasesc
atat prin transformarea conditiilor sociale cat si prin modificarea
stilului de viata al fiecaruia. Foarte importante sunt structurile economice
si politice responsabile de determinarea asa-numitei inechitati intragenerationale,
adica a diferentei majore intre paturile sarace si bogate ale societatii
umane.
Aceste orientari, necesita intre altele, o atentie crescuta asupra programelor
de invatamant destinate stiintelor naturale si stiintelor sociale. Stiintele
naturii ofera in general o cunoastere abstractizata a naturii si mai
putin valori si atitudini care sa fundamenteze un comportament adecvat
DD. Aprofundarea studiilor de ecologie nu este suficienta pentru a orienta
educatia spre DD. Studiul naturii, desfasurat traditional in context
apolitic, trebuie sa fie asociat cu studiul stiintelor sociale care
sa ofere posibiliatea cunoasterii interdependentei intre procesele ecologice
si valorile culturale ale diferitelor comunitati, mecanisme ale economiei
de piata, toate din perpectiva impactului societatii umane asupra naturii.
Societatea civila, prin latura sa culturala trebuie sa determine dezvoltarea
capacitatilor omului de a dobândi principii etice si de a depasi
frontierele actuale ale cunoasterii. Esenta dezvoltarii durabile este
reprezentata de integrarea armonioasa a dezvoltarii economice, a guvernarii
responsabile, a asigurarii coeziunii sociale si a comuniunii om-natura,
aceste aspecte fiind relevate de principiile dezvoltarii durabile asa
cum au fost ele formulate în cadrul Agendei 21 a Conferintei ONU
pentru Mediu si Dezvoltare de la Rio (1992):
- Oamenii trebuie sa se afle în centrul tuturor initiativelor
de dezvoltare.
- Cautarea solutiilor pentru rezolvarea problemelor sa se faca printr-o
abordare holistica, facând apel la stiinta si tehnologie.
- Încurajarea comunitatilor umane de a-si recunoaste valorile
culturale, morale si spirituale.
- Capacitatea comunitatilor de auto-determinare prin respectarea drepturilor
la propria dezvoltare.
- Suveranitatea nationala presupune asigurarea securitatii oamenilor
si a caltatii mediului.
- Egalitatea dintre sexe.
- Pacea, ordinea si unitatea nationala.
- Justita sociala, echitatea spatiala, intra- si integenerationala
care sa asigure distributia echitabila a resurselor si oferirea de
oportunitati egale pentru membrii societatii
- Participarea democratica la luarea deciziilor.
- Viabilitatea institutionala care sa asigure convergenta de interese
a diferitelor grupuri.
- Dezvoltarea economica viabila, bazata pe echitate între comunitati,
varste, clase sociale, grupuri etnice, zone geografice, generatii,
etc.
- Distributia populatiei umane, astfel încât sa nu depaseasca
capacitatea de suport a mediului.
- Sanatatea ecologica prin recunoasterea naturii ca o mostenire comuna
pentru generatiile viitoare.
- Echitatea între zone biogeografice în managementul resurselor
naturale.
- Cooperarea globala a natiunilor de pe Terra.
- Pentru a îndeplini acest deziderat este necesara urmarea
unor strategii precise, din punct de vedere economic, politic, cultural,
tehnologic, stiintific, ecologic, social, institutional.
2. DEZVOLTAREA DURABILA IN REGIUNEA MARII NEGRE
Corectarea celor cateva decenii de utilizare excesiva a resurselor Marii
Negre este un deziderat care necesita eforturi uriase din partea tuturor
factorilor de decizie ca si a publicului larg din regiunea Marii Negre.
Guvernele tarilor riverane, care si-au luat angajamentul de a imbunatatii
calitatea mediului Marii Negre, au nevoie mai intai de o baza informationala
despre cauzelor problemelor de mediu si, de asemenea, de un plan de
lucru in echipa pentru elaborarea celor mai adecvate strategii pe termen
scurt, mediu si lung. Adoptarea in 1996, pe 31 octombrie, a Planului
Strategic de Actiune pentru Marea Neagra in cadrul Conferintei Interministeriale
a fost incununarea activitatii de trei ani a Programului de Mediu pentru
Marea Neagra (BSEP).
Primul pas in crearea Planului Strategic de Actiune pentru Marea Neagra
a fost realizarea unei analize stiintifice, sistemice a cauzelor degradarii
ecosistemelor Marii Negre. Ce activitati sectoriale cauzeaza aceasta
degradare si cat de grava este ? Care sunt institutiile deficiente,
politicile necorespunzatoare, lipsurile informationale? Informatiile
asupra factorilor de decizie si implicarea publicului sunt la fel de
importante ca si aspectele sociale si economice.
O prima lucrarea care incearca sa raspunda la aceste intrebari a fost
"Analiza Diagnostica Transfrontaliera", publicata pe 22 iunie
1996. Acest document a fost realizat de un grup de 16 experti din 14
tari, inclusiv cele 6 tari riverane Marii Negre impreuna cu specialistii
din cadrul Unitatii de Coordonare a Programului de Mediu pentru Marea
Neagra. Au fost analizate rezultatele activitaii a peste 100 de cercetatori
din reteaua Programului de Mediu pentru Marea Neagra. Rezultatele au
fost condensate intr-o serie de tabele analitice folosite la elaborarea
Planului Strategic de Actiune pentru Marea Neagra.
"Analiza Diagnostica Transfrontaliera" demonstreaza ca ecosistemele
Marii Negre pot fi protejate si reconstruite. Monitorizarea poluarii
realizata de Programul de Mediu pentru Marea Neagra arata ca apele Marii
Negre nu sunt "un amestec letal de deseuri toxice" asa cum
sugera un articol aparut in presa internationala in 1993. Intr-adevar,
contaminarea cu metale grele si pesticide este limitata la o serie de
zone din apropierea coastelor. Mai mult, nivelul radionuclizilor nu
reprezinta un risc pentru sanatatea umana. In schimb, eutrofizarea,
poluarea cu petrol si sursele terestre de poluare necesita o interventie
rapida din partea factorilor de decizie. Pentru a identifica sursele
de poluare au fost realizate numeroase studii si au fost evaluate costurile
scaderii sau eliminarii poluarii.
Unele poluari pot fi reduse prin utilizarea unor tehnologii mai eficiente,
altele necesita investitii mai mari. In cazul nutrientilor, mai mult
de jumatate din cantitatea acestora este adusa de Dunare. O reducere
a eutrofizarii necesita cooperarea tuturor celor 17 tari din bazinul
hidrografic al Marii Negre. In privinta biodiversitatii Marii Negre,
Planul Strategic de Actiune pentru Marea Neagra prezinta ca obiective
pe termen lung conservarea populatiilor de mamifere si sturioni, ca
si exploatarea durabila a stocurilor de pesti, incurajarea acvaculturii
si turismului ecologic in toate tarile din regiunea Marii Negre.
Mamiferele marine si sturionii sunt cele mai mari animale din Marea
Neagra. Prezenta lor aici este mai mult decat simbolica. Necesita insa
un mediu curat si sanatos pentru a se putea mentine in perimetrul Marii
Negre. Delfinii depind de legatura intre Marea Negra si Oceanul Mondial,
iar sturionii au nevoie de fluvii curate pentru depunerea icrelor si
de acvatorii marine nepoluate pentru hranire si crestere. Marea Neagra
ofera deci oportunitati pentru existenta populatiei umane in echilibru
cu natura.
O prima arie marina conservata este creata in NV platformei continentale
a Marii Negrepentru a proteja ceea ce a mai ramas din Campul lui Zernov
de Phyllophora (in apropierea costelor ucrainiene).
Cat timp trebuie sa asteptam pentru a avea o MARE mai curata. Planul
Strategic de Actiune pentru Marea Neagra prevede termene pentru fiecare
obiectiv in parte. Unele ameliorari vor fi vazute probabil in urmatorii
5 ani. Ecosistemele periclitate nu pot astepta prea mult masuri de reconstructie.
Planul Strategic de Actiune pentru Marea Neagra este un proces dinamic
care poate fi ajustat pe parcursul implementarii. La fiecare 5 ani va
fi publicat si distibuit un raport despre starea Marii Negre.
Dezvoltarea durabila a Marii Negre necesita o larga cooperare internationala.
Planul Strategic de Actiune pentru Marea Neagra, Conventia de la Bucuresti
si Declaratia de la Odessa formeaza un cadru de referinta pentru managementul
durabil al regiunii. Suucesul acestui Planul Strategic de Actiune pentru
Marea Neagra va depinde de actiunile de implementare si de implicare
autoritatilor din toate tarile riverane si din bazinul hidrografic al
Marii Negre.
Comunitatea internationala va avea oportunitatea sa contribuie efectiv
la acest Plan, impreuna cu comunitatile locale, astfel incat de frumusetile
si bogatiile Marii Negre sa se poata bucura atat generatiile prezente
cat si cele viitoare.
|