English version
 
 
 
 
"Orase din zona costiera; Limita dintre uscat si mare"
 

MARTYRIONUL DE LA NICULITEL

In 1971, a avut loc la Niculitel (jud Tulcea), la o distanta de circa 10 kilometri sud de vechiul Noviodunum, descoperirea unui martyrion cu ramasitele a 4 martiri: Zotikos, Atalos, Kamasis si Philippos. Este aici <<una dintre descoperirile cele mai importante ale secolului nostru>>,dupa aprecierile lui Aldo Nestori,in<<Osservatore Romano>> din 26 mai 1973, aprecieri facute dupa comunicarea profesorului Ioan Barnea despre acest eveniment la Institutul Pontifical de Arheologie din capitala Italiei, la acea data. Numele acestor martiri se intalnesc in Martyrologium Hieronymianum - in ziua de 4 iunie, la Noviodunum si nu mai pot fi localizati in alta parte . Zotikos, care e intalnit ca martir si inTomis, si Philippos, mentionat in Martyrologium Syriacum, poarta nume grecesc, dar Attalos si Kamasis pot fi nume micro-asiatice, fara a exclude originea lor getica .
Ei au fost martirizati sub Dioclitian ( 303-304 ), sau sub Liciniu ( 319-320 ) si inmormantati, potrivit obiceiului, ,, extra muros'', la distanta mare de cimitirul pagan, spre sud de Noviodunum, la nord - est de satul Niculitel, unde, in 1953, la un sondaj, s-au descoperit fragmente ceramice, geto-dacice si romanice, din secolele II-III.
Martyrionul descoperit in 1971 ar pleda poate pentru martirizarea celor patru sub Athanaric, cum s-a si spus, caci acest Martyrion pare a fi construit la sfarsitul secolului IV sau la inceputul secolului V, dar s-a facut observatia justa ca un asemenea eveniment ar fi fost inregistrat ca un caz aparte in vreunul din izvoarele vremii, lucru ce nu s-a intamplat. Martirii constituie o dimensiune noua, poate cea mai importanta, a spiritualitatii din Scythia Minor, in epoca patristica. Ei reprezentau pe credinciosii desavarsiti, care si-au dat viata pentru integritatea credintei. Este, in aceasta, o solidaritate desavarsita cu Hristos, Marele Martir, si cu toti crestinii ortodiocsi. Moartea martirica este piscul sfinteniei, in care fidelitatea si dragostea sunt incununate prin puritatea jertfei supreme. Sangele martiric si, dupa aceea, ramasitele pamantesti ale martirilor sfintesc locul unde s-a petrecut martiriul, pastrandu-i o valoare sacramentala si morala de prim rang si transformandu-l in jertfelnic vesnic si proprietate netrecatoare a ortodocsilor, in cazul nostru, a ortodocsilor daco-romani din Scythia Minor. Cultul martirilor continua si difuza cultul ,, Arhimartirului Hristos''. In ziua ,,de nastere '' a fiecarui martir, adica a mortii sale, crestinii se adunau la mormantul respectiv, unde savarseau jertfa euharistica (adica impartasania sub forma vinului si a painii sfintite), urmata de agapa (care insemna o masa la care luau parte toti crestinii). La inceput, se folosea pentru aceasta o masa mobila - mensa martyrum - sau chiar lespedea mormantului, care era expresia cea mai veche a martyrionului. S-au descoperit numeroase asemenea mese in Orientul Apropiat si in Africa de Nord . Unele din aceste mese purtau inscriptii cu numele martiriului, sau ale martirilor respectivi. In perioada de la Constantin cel Mare pana la Theodosie cel Mare, masa martirilor a fost inlocuita sau cuprinsa intr-o mica constructie inaltata pe acelasi loc si care se numeste martyrion sau martyrium. Intr-un asemenea martyrion, la Niculitel, avand inscriptia: ,, Martirii lui Hristos : Zotixos, Attalos, Kamasis si Philippos ", au fost descoperite scheletele celor patru martiri. Constructiile mormantului unui martir s-au putut mari sau transforma, dar cultul lui a ramas pe loc. Cu alte cuvinte, capetele martirilor, la care, in antichitate, se faceau mari procesiuni, uneori in frunte cu imparatul sau imparateasa, creau traditia continuitatii unui loc si a oamenilor din jurul lui cu tot ce le apartinea : credinta, obiceiuri, limba, gratie sangelui varsat in acel loc si a impartasaniei ce se savarsea acolo. Sangele martiric si euharistic imprima o putere de nedistrus de solidaritate si dragoste, de tamaduire si sfintenie, de ajutor si viata, de bucurie si inaltare, pe care nimic n-o putea altera. De aceea, inca de la mijlocul sec. IV cetatile se grabesc sa aduca in incinta lor moaste de martiri. Orice martir este ,, un leu duhovnicesc ", care impodobeste, apara si fortifica cetatea. Daca tinem seama de marele numar de martiri care si-au varsat sangele pe pamantul Scythiei Minor, pamantul Sfintit prin acest sange si prin harul lui Dumnezeu, care a facut si continua sa faca din madularele martirilor ,,arme ale dreptatii si ale luminii ", rezulta ca Dobrogea este o fortareata a latinitatii orientale aparata din toate partile : dinspre Halmiris, dinspre Noviodunum ( Niculitel ), dinspre Axiopolis, dinspre Tomis, nu numai de arcasi si lancieri, ci si de ,, jertfelnicele crestinilor", adica de mormintele martirilor si de toate altarele crestine aflate in Dobrogea .
***Preot Profesor Doctor Ioan G. Coman***
***Scriitori bisericesti din epoca Straromana***

Lupu Ionica

 
 

Vizita de proiect, Quimper
Revista Costal Cities !!!
Prime poze aeriene

 

Ultimele albume
Coastwatch '2001
Excursie pe grindul Chituc
Constanta de odinioara
Carmen Sylva bunicilor
Marean Neagra iarna
Concurs educatie ecologica

Paginile web ale partenrilor
21 LYKEIO Web Site
Le Likes Web Site
Liceo F. Capece Web Site
Olanda
Carmen Sylva

 
 
 
Home | Proiectul | Geografia | Istoria | Cultura | Economia | Albume | Resurse | Echipa
                           Page Last Up-dated : 17-Apr-2002
For problems and sugestions related to this page contact [email protected]
Copyright Carmen Sylva High School 2002.
Thank you for visiting our site !