English version
 
 
 
 
"Orase din zona costiera; Limita dintre uscat si mare"
 

Dobrogea

"Gratie asezarii sale la tarmul marii, Dobrogea este cea dintai provincie romaneasca, ce intra in lumina istoriei, ea fiind unul din leaganele poporului roman si anume, unul dintre cele mai bune." (Constantin Bratescu)


Dobrogea se afla in sud estul Romaniei .Datorita asezarii sale geografice si anume pe tarmul Marii Negre putem spune ca este cea mai importanta parte a Romaniei.
Litoralul Marii Negre reprezinta o zona cu latime variabila, in care se intalnesc
fenomene complexe si procese din cadrul celor doua mari domenii vazute in
dezvoltarea lor istorico-naturala- domeniul marin si continental- si nu o simpla linie litorala, de tarm cu functia de limita a uscatului spre apa marii.

Caracterul favorabil asezarii Dobrogei este pus in evidenta de prezenta Dunarii de Jos pe doua din laturile sale si mai ales de largul ei acces la Marea Neagra. Daca raportam Dobrogea numai la aceste doua elemente ale asezarii ei, ne putem da seama de originalitatea pe care o prezinta pozitia ei in cadrul teritoriului tarii noastre.
Calea Dunarii da posibilitatea stabilirii unor legaturi putin costisitoare cu statele din estul, centrul si apusul Europei.
Fatada maritime desfasurata pe o lungime de 245 km- intre bratul Chilia la nord si localitatea Vama Veche la Sud, creeaza avantaje deosedite in ceea ce priveste transportul maritim.
Pozitia spatiala in cadrul teritoriului tarii noastre a inlesnit popularea Dobrogei- mai ales a zonei de litoral- din timpuri foarte indepartate.

Ocupatia otomana si starea de permanenta neliniste si framantari care i-au urmat, au abatut pentru o vreme rosturile Dobrogei. Dobrogea era o provincie bogata in produse, cu numeroase centre comerciale si mestesugaresti, in masura sa contribuie nu numai la aprovizionarea Istambulului, a cetatilor marginase si a armatelor expeditionare otomane, ci si la schimburi cu alte europene.
In nord existau paduri cu mult mai intinse decat cele care au ramas epocii moderne, unele de stejari din care se taiau copaci pentru constructia corabiilor, altele de tei.
In aceasta imparatie a naturii, traiau intr-un echilibru constant de secole animalele campiei si padurilor, incat starneau uimirea calatorilor si indemnau pe sultani, in trecere catre campurile de lupta, sa se desfete incercandu-si indemanarea de vanatori.
Campia dobrogeana era acoperita cu holde de grau, mai si ovaz, iar Tulcea era ca un targ impodobit cu gradini de zarzavat, pomi roditori si culturi de canepa.
Turme de vite si de oi pasteau iarba suculenta siaromata a nesfarsitelor pasuni,
ducandu-se faima cailor si oilor dobrogene.
Pentru mult timp, Dobrogea a fost renumita pentru caii sai de rasa, mici si buiestrasi, foarte iuti si rezistenti, pretuiti de turci mai ales pentru performantele asemanatoare celor arabi, fiind socotiti drept cei mai buni din Turcia europeana.
Dobrogea a ramas vestita in capitala sultanilor si pentru mieii si berbecii sai, care, in afara de lana de buna calitate si branza de oaie, ofereau o carne delicioasa in care trecusera aromele ierburilor sarate din apropierea marii.
Nu mai putin cautate erau produsele agricole si ale viticulturii dobrogene, ambele practicate de poporul roman si de stramosii sai.
Vinurile dobrogene, acrisoare dar parfumate si placute, erau cautate in tarile
crestine invecinate.

Fara urma de indoiala este faptul ca de cand exista Dunarea si marea, oamenii
apelor au practicat aici pescuitul acelor specii care si-au capatat celebritatea in toata lumea europeana.O parte insemnata din produsele pamantului, padurilor si apelor era prelucrata de catre mestesugari locali in intreprinderi sau pur si simplu, in gospodariile agricultorilor si pescarilor.Cu exceptia zonei impadurite din nord, locuitorii le-au lipsit elementele naturii care usureaza si viata omului: lemnul si apa.
Drept combustibil si iarna si vara era folosit tizicul, iar pentru a obtine pretioasa apa, uneori salcie si dezagreabila, locuitorii sapau puturi adanci de 70-80 pasi, de unde scoteau apa in burdufuri de piele de bou, cu multa osteneala, cu ajutorul unei roate orizontale actionata de cai si magari.
Prin pozitia geografica, Dobrogea a indeplinit un rol important atat in comertul de tranzit, fiind vorba aici de o adevarata vocatie, cat si cu propriile sale
produse.Produsele tarilor romane erau aduse pe Dunare,cu barcile, pana la Sulina ori in porturile dobrogene Constanta si Vama de unde, pe corabii, strabateau Marea Neagra la Constantinopol si de aici, pe Marea Egee, Mediterana si Adriatica, spre Ragusa, Ancona si Venetia.Desigur ca, pentru progresul general al Dobrogei au conlucrat o serie de factori in special deschiderea navigatiei pe Dunare pentru unele tari europene precum si interesul lumii apusene pentru fructificarea capitalurilor in aceasta parte a e.

 
 

 

Paginile web ale partenrilor
21 LYKEIO Web Site
Le Likes Web Site
Liceo F. Capece Web Site
Olanda
Carmen Sylva

 
 
 
Home | Proiectul | Geografia | Istoria | Cultura | Economia | Albume | Resurse | Echipa
                           Page Last Up-dated : 17-Apr-2002
For problems and sugestions related to this page contact [email protected]
Copyright Carmen Sylva High School 2002.
Thank you for visiting our site !