|
Constanta
Constanta cel mai batran oras al patriei noastre asezat in parte
pe o
peninsula calcaroasa care s-a infipt adanc in mare. Orasul este
situat la
44grade si 12 minute latitudine nordica si 28 grade 39 minute longitudine
estica . Pe locul unde pulseaza astazi viata trepidanta a Constantei
noastre s-a ridicat acum peste 2500 ani cetatea Tomis la inceput
un mic
punct de escala a carabierilor greci care se indreptau spre nordul
Marii
Negre Intre populatia autohtona si negustori-navigatori sau infiripat
un
schimb de produse, la inceput intamplator apoi cu caracter permanent
astfel aici s-a infiintat un mic Emporion numit centru comercial
ale carui
baze au fost puse de negustorii regi.
Se pare ca Tomisul a aparut ca un centru subordonat Histriei cetate
infiintata putin mai spre nord cu o suta de ani mai devreme de catre
greci
din Milet. Inprejurarea poate fi legata de nisiparea treptata a
Histriei
care devenea nepracticabila pentru navigatie astfel marfurile care
treceau odinioara prin Histria incep sa treaca prin noua cetate
Tomis. Dar
Tomisul cade sub invazia romana si importanta sa economica se va
resimti
de pe urma acestui fapt. Aici v-a rasuna acum cantecul trist al
versulilor
lui Ovidiu. Mai tarziu meleagurile dobrogene vor fi zguduite de
invazia
Gotilor.
Documentul bizantin din sec.X mentioneaza vechiul Tomis prin numele
de
Constantiniana de la un cartier al batranei cetati . Mai tarziu
un
perioada in care fortele de protectie ale evului mediu au ajuns
in vaza
dezvoltata vor impulsioana comertul cu rasaritul Europei pe ruinele
fostului Tomis si al mai noii Constantiniane unde se naste un contoar
genovez. Incursiunile de jaf si daramare in mai multe randuri ale
orasului
silesc pe locuitori sa-si paraseasca locuintelor. Acest fapt a determinat
slaba populare a orasului.In 1828 si chiar mai tarziu in 1856 la
Kustendge
(numele turcesc al Constantei) nu traiau mai mult de 2000 locuitori
populatia fiind in continua scadere.
Dupa instaurarea regimului popular democrat Constanta se va dezvolta
intr-un ritm uimitor. Dezvoltarea industriala a orasului cresterea
importantei portului in cadrul dezvoltarii intregi noastre economii
nationale sau produs intr-un ritm accelerar. Constanta este un important
centru in care se aduna reteau de comunicati ale regiunii . Din
Constanta
transporturile de pasageri se face cu autobuzele I.R.T.A. iar din
1959
vara sau pus in circulatie pentru desavarsirea transporturilor cu
pasageri
pe mare mai multe vase. Paralel cu dezvoltarea economica a orasului
a avut
loc o crestere importanta a populatiei astfel in 1948 orasul avea
78.586
locuitori, in 1956 ave 99.776 locuitori iar in 1959 avea 110.486
locuitori.Importanta portului maritim, centru industrial, agricol
si
administrativ Constanta a devenit unul dintre marele orase ale tarii.
In dreptul Constantei litoralul prezinta o concavitate spre est
care
incepe de la Capul Midia, din dreptul lacului Tasaul terminundu-se
la
capatul sudic al lacului Suitghiol. In toata aceasta portiune tarmul
fiind
jos, dublat de un perisip larg dar nu ofera posibilitatea convenabila
de
asezare si nici de adapost. In partea de sud a orasului un pinten
de
calcar peninsula Constanta patrunde mai mult spre est oferind cel
mai
potrivit adapost; golful in care s-a oprit primul corabier, portul
de azi,
este ferit dinspre nord si nord est de vanturi si valuri. Media
anuala a
temperaturii este de 11,2 grade celsius fiind mai ridicata decat
temp.
media anuala a tarii cu 1,2 grade C. Cele mai insorite luni sunt
iulie si
august, in concluzie verile sunt calde cu zile de tip tropical iar
iernile
sunt mai reci batand crivatul.
Constanta este cel mai important centru maritim al tarii noastre
si
centru turistic pe timp de vara.
Bibliografie
Constanta si imprejurimile ei.
Lucrarea a fost alc. de un colectiv format din : Petrila Tiberiu,
Popescu
Demetro si Porumbescu Marin.
Patrahau Alexandru
|
|