English version
 
 
 
 
"Orase din zona costiera; Limita dintre uscat si mare"
 

Marea in Muzeul de Arta de la Constanta


"Comunicarea directa dintre artisti si natura Dobrogei a generat o peisagistica evocatoare, ca in lucrarile lui Vermont, o armonie delicata a coloritului la Tonitza, o materializare a intinderilor de apa si nisip prin densitati si straluciri de pasta ca la Petrascu si o modelare a spatiilor prin recompunere vizuala la Lucian Grigorescu si Darascu."
Plasticienii romani nu picteaza foarte mult marea asa cum a surprins-o pictorul rus Aivazovski. Ei surprind mai mult tarmul, relatia omului cu marea si peisajul dobrogean. Daca ar fi sa inventariem picturile marine ele sunt destul de putine. Stefan Popescu ar fi unul din cei care au surprins marea ca peisaj intr-o anumita gravitate, cu tonalitati de verde si albastru.
Trebuie subliniat ca marea devine un subiect pentru pictura noastra odata cu inceputul secolului XX cand incepe sa se identifice cu ideea de recreere si spatiu turistic. Aceasta relatie cu marea descoperita drept un spatiu destinat destinderii si contemplarii, o surprinde foarte bine cunoscutul pictor interbelic Gheorghe Petrascu care este considerat unul dintre cei mai importanti autori de pictura marina din creatia plastica romaneasca. El stabileste o relatie intre femeie si peisajul marin, la el marea este calma, iar compozitia tablourilor sale degaja o anumita stare de detasare si eleganta, datorita elementului feminin omniprezent.
Stefan Dimitrescu are un tablou de mari dimensiuni intitulat "Femei la plaja" in care surprinde vigoarea si sanatatea unor femei care se bucura de mare si de soare. In acelasi context, pictorul Samuel Mützner picteaza nuduri pe malul marii printre stanci, transmitand privitorului o stare de bucurie si entuziasm prin prospetimea culorilor si dinamismul compozitiei. Aceeasi placere si cochetarie a femeilor care se bucura de mare o surprinde si pictorul Ion Theodorescu-Sion in tabloul intitulat "Femei pe plaja".
O creatie care surprinde atmosfera de altadata a teraselor Constantei este Dimitrie Hirlescu: oameni de diverse nationalitati isi sorb linistiti berea pe o terasa pe malul marii. Pentru Theodor Pallady conteaza mai mult peisajul si ambianta Constantei la fel cum surprind si alti pictori notabili ca Dimitrie Ghiata si Henri Catargi. Pentru Marius Bunescu marea este un element care tulbura peisajul, tablourile sale surprinzand foarte bine tarmurile inainte de furtuna. Exista un singur tablou care descopera specificul vietii pescaresti intitulat "Plase la uscat" de Samuel Mützner.
Nicolae Vermont si Alexandru Ciucurencu picteaza Portul Constanta, imaginile celui dintai surprinzand dinamismul activitatii portuare. O lucrare foarte originala este cea a Magdalenei Radulescu, o acuarela intitulata "Barca in port", un fel de imagine in oglinda a unui velier.
In lucrarile lui Ion Tuculescu, marea are consistenta, este involburata si culorile sunt foarte vii, pictorul preferand coastele Mangaliei. Chiar daca omul nu este prezent in lucrarile sale, marea pictata de Tuculescu reprezinta tumultul vietii, iar varietatea de culori ar sugera bucuria din ochii oamenilor in momentul intalnirii cu marea.
Atrasi de miscatoarele carari fiecare pictor a descoperit spatiul marin in functie de temperamentul sau artistic si de tehnica utilizata. Gheoghe Petrascu confera apei straluciri de smalt, Stefan Dimitrescu are peisaje marine sobre cu un colorit nuantat cand limpede si stralucitor, cand incarcat de rezonante grave, Nicolae Tonitza se individualizeaza prin caldura si lumina ce-I inunda tablourile sale, prin puritatea si limpezimea transparenta a apei, Nicolae Vermont populeaza marinele sale cu hamali, muncitori in port, ambarcatiuni ce se indreapta spre tarm sau il parasesc intr-o continua miscare. La Ion Tuculescu marea este vesnic nelinistita si nestapanita, iar paleta coloristica foarte vie.
La Muzeul de Arta din Constanta, in momentul vizitei noastre, pe 13 Ianuarie 2002 era si o expozitie a pictorilor constanteni contemporani prezenti si cu lucrari dedicate spatiului marin. Intalnim dramatism si culoare, multa forta si compozitii neobisnuite in lucrarile pictoritelor Loretta Baluta, Eugenia Botezatu, Lucia Balacescu si Daniela Turcan. In contrast cu pictoritele, Nicolae Manolescu surprinde aspecte din Constanta.
Directorul Muzeului de Arta din Constanta, criticul doctor in istoria artei Doina Pauleanu ne-a marturisit ca nu exista nici o lucrare dedicata spatiului local care sa nu fi fost expusa, pentru ca una din intentiile muzeului a fost de a pune in valoare toata creatia dedicata spatiului dobrogean.

Veronica Socarici

 
 

Vizita de proiect, Quimper
Revista Costal Cities !!!
Prime poze aeriene

 

Ultimele albume
Coastwatch '2001
Excursie pe grindul Chituc
Constanta de odinioara
Carmen Sylva bunicilor
Marean Neagra iarna
Concurs educatie ecologica

Paginile web ale partenrilor
21 LYKEIO Web Site
Le Likes Web Site
Liceo F. Capece Web Site
Olanda
Carmen Sylva

 
 
 
Home | Proiectul | Geografia | Istoria | Cultura | Economia | Albume | Resurse | Echipa
                           Page Last Up-dated : 17-Apr-2002
For problems and sugestions related to this page contact [email protected]
Copyright Carmen Sylva High School 2002.
Thank you for visiting our site !