NORII
Rosturile vanturilor nu se reduc la vanturarea vazduhului, ci si la “
purtatul norilor “ in vazduh. In unele legende mitice norii sunt infatisati
ca “ boii Soarelui sau fiorosii
bivoli negri “ tocmiti sa care apa din marile pamantului
la curtile astrale pitite
in cearcanul protuberantelor
solare. Ei sug apa tauri,
din iezere, din fluvii adanci.
Cu butiile incarcate in spinare urca podul cerului,
iar cand nu-l zaresc pe
Soare acasa, de greutate mai slabesc, sub forma de ploaie, apa din cele
butii. Norii mai sunt considerati cand ca “ o herghelie
naprasnica de cai suri care
galopeaza prin vazduh”, cand “ un stol negru de pasari rapitoare “ carora le fulgera ochii si croncanesc fioros. In alte legende mitice
sunt considerati niste “ butii ciudate
ale vazduhului “, pe care solomonarii, cu ajutorul “ balaurilor “, le incarca cu apa,
pentru a le purta pe cer si a le putea descarca apoi sub forma de ploaie pe pamant.
Putem observa, dupa
mersul lor, mersul dosit al solomonarilor, care poarta balaurii cu apa
umbland pe ei calare. Norii mai negri
si vascosi sunt lasati in seama solomonarilor de Sfantul Ilie, stapanul norilor. Norii cei mici, marunti
si alburii, care sunt “ oile Domnului“, numiti si “ norii mieilor “, sunt dati in seama ingerilor
de straja in cer. Pe spatele moale
al norilor, seara coboara Fartatul pe pamant. In Transilvania se pomeneste ca stapan
al norilor un monstru ce locuieste intr-o pestera pustie, pe care cand o deschide “ face curat pe cer
“ de se pornesc norii care incotro le este rostul. Mitul razlet al lui Boreu ( Boreas
), cercetat mai de aproape,
se pare ca dubleaza pe Sfantul Ilie.
Inrudit cu balaurii care sug apa din
iezere, fluvii si mari pentru a o transporta in vazduh
si incarca norii de ploaie, este Sorbul, “ o vietate suprafireasca care soarbe apa din
mare si din rauri ca sa hraneasca norii. El soarbe cateodata asa de lacom, ca trage in gura
lui si broaste, ba chiar si balauri, care apoi cad pe
pamant in ploi cu broaste si in ploi cu balauri
“.
Tot mirifice sunt “ ploile cu soare
“ care maneaza bucatele pe camp. Satenii califica aceste ploi drept un blestem
sau “ o pedeapsa a Soarelui “, pentru ca norii se bat cap in cap intre ei, scapara
si bubuie de se cutremura pamantul. Scaparatul si bubuitul norilor, dupa versiunea medievala a mitologiei
romane, se datoreaza “ biciului
de foc “ si plesnitului acestuia,
considerat uneori “ sarpele de foc “ cu care in furia
lui divina, Santilie urmareste duhurile rele ascunse in nori. Dar se datoreaza
si tropotului cailor si hurducaielii carutei taranesti a lui Santilie, care ca intr-o cvadriga
romana fugareste spiritele rele ascunse in nori. Biciuiti si izbiti, norii se sparg si revarsa apa din
ei (impreuna cu spiritele rele ) pe
pamant, sub forma de ploaie, promoroaca, bruma, zapada. Norii astfel
descotorositi de apa si
spirite se prefac in negura,
ceata, bruma. Fiecare din formele norilor
astfel scuturati de apa sunt considerate
in medicina magica incarcate de virtuti terapeutice sau de morburi patogene pentru oameni, animale si plante.
Virtutile terapeutice pot
fi declansate de magicieni,
iar morburile patogene de strigoaice.
Spiritele rele cazute din
nori pe pamant
se refugiaza de teama traznetelor in animale, in afara
de oaie, bou si porumbel, si in majoritatea plantelor, in afara de tei, brad
si alun, animale si plante considerate sfinte inca inainte de era noastra si preluate si resanctificate de mitologia populara crestina.
Pentru ca fulgerele sfantului
Ilie sa nu cada pe ape suri, case si chiar biserici, se respecta “ Martea din trasnet “, se bate toaca la biserica,
se pun flori de sanziene in grinda casei, se asaza roti de care pe case ca niste antene
antidemonice.
Statescu Loredana
Proca Alexandra-Raluca
Enciu Lucia-Elena
Clasa a XI-a B