O scoala pentru
viitor
Context
Grupul Scolar Carmen Sylva, din Eforie Sud este o scoala cu 1023 elevi.
Este unica scoala din Eforie Sud si are toate formele de invatamant: primar,
gimnazial, liceal, profesional si postliceal. Din martie 1999 este si
scoala membra RESFCA (Retea de educatie scolara pentru formarea continua
a adultilor). La formele de invatamant: liceal, postliceal si profesional,
scoala isi recruteaza elevii de pe o arie foarta larga a litoralului,
de la Mangalia pana la Constanta. La liceu scolarizam in profilurile:
matematica-informatica, filologie si turism si alimentatie publica, iar
la scoala profesionala in domeniul alimentatiei publice. Orasul Eforie
(Nord si Sud ) avea o populatie de 9316 locuitori (recensamantul din 1992).
Majoritatea locuitorilor au meserii legate de turism si alimentatie publica.
Scoala incearca sa ofere o sansa de scolarizare tuturor elevilor. Programul
Educatia 2000+ a debutat la Grupul Scolar Carmen Sylva in anul 2000, an
in care scoala noastra a fost integrata in proiect ca scoala resursa (SR).
Dupa participarea la Seminarul de lansare a valului II, de la Sinaia,
din 13-16 aprilie 2000, in scoala s-au desfasurat mai multe activitati
care au avut ca scop sa configureze: strattegia scolii, planul de implementare
si bugetul pe anul 2000. Intilnirile s-au desfasurat in echipe mici si
cu tot colectivul de profesori (21 aprilie 2000). In urma lor a fost stabilita
strategia generala a scolii, grupul de lucru si atributiile profesorilor
care vor fi implicati in proiect. In analiza care s-a facut au fost prluate
concluziile analizelor SWOT si PEST realizate inainte in scoala, viziunea
privind scoala viitorului pe care dorim sa o realizam la Carmen Sylva,
misiunea scolii noastre, sloganul si scopurikle strategice.
Rezultatele analizelor PEST si SWOT in scoala
Analiza PEST (Politic, Economic, Social, Tehnologic)
Din punctul de vedere al politicilor educationale, Romania a avansat pe
calea unei reforme coerente si complexe in invatamant, care va fi probabil
continuata cu mici variatii si de viitoarele guvernari. Legislatia sprijina
dezvoltarea invatamantului si anul acesta se pare ca va fi si respectata
(alocarea a 3.5% din PIB pentru invatam�nt). Un aspect negativ din punct
de vedere politic este legat de incoerenta aplicarii politicilor afirmate
in legatura cu invatamantul (salarizare, investitii, dotari). Intr-un
context mai larg, Rom�nia a demarat negocierile de aderare la UE (Uniunea
Europeana) care vor favoriza colaborarile la nivel international si abordarile
globale ale invatarii. Pe de alta parte, recent UE a decis sa schimbe
politica in domeniul ICT (tehnologiilor informatice si de comunicatie),
recunoscand decalajul fata de USA si hotarand la reuniunea de la Lisabona,
sa dezvolte in urmatorii ani Internetul si sa faciliteze scolilor accesul
la Internet. Contextul politic intern si international din domeniul educatiei,
sunt deci favorabile dezvoltarii scolii, pe liniile ei deja traditionale
(tehnologii informationale si de comunicatie, limbi moderne, parteneriate
interne si externe). Din punct de vedere al contextului economic situatia
in zona Eforie nu este prea favorabila. In zona nu sunt intreprinderi
mari care sa poata absorbi forta de munca pe care ar putea sa o produca
scoala. Domeniul de activitate cel mai dezvoltat este turismul, dar si
in acest domeniu este vorba de un turism sezonier (1-2 luni de activitate
fata de 2-3 luni inainte de 1990). Totusi daca se compara situatia cu
cea de la nivelul tarii se constata o relativa prosperitate a litoralului.
Eforie a cunoscut totusi o dezvoltare ascendenta in ultimii ani, conturandu-se
tot mai clar ideea ca va deveni o zona rezidentiala a Constantei. Venitul
redus al locuitorilor si absenta unor forte economice in zona va ramane
in continuare un handicap si pentru scoala. Din punct de vedere social
se constata ca populatia orasului scade, scade de asemenea numarul de
elevi ai scolii cu domiciliul in Eforie. Populatia orasului este imbatranita
(anexa cu studiul demografic in Eforie) si cei mai multi din absolventii
scolii migreaza catre alte orase mai mari (Constanta, Bucuresti) care
le ofera perspective mai complexe de munca si viata. Din punct de vedere
tehnologic se constata pe plan mondial si in tara o crestere a rolului
tehnologiilor informatice si de comunicare, in toate domeniile. Pe de
alta parte viteza schimbarii contextelor tehnologice cere si din partea
scolii sa treaca de la ideea instruirii si educatiei pentru o anumita
profesiune la o forma complexa de instruire dinamica bazata pe ideea invatarii
continue (forme de educatie pentru adulti, invatamant la distanta, forme
de educatie modulara).
Analiza SWOT (Strengths-Weaknessee-Opportunities-Threats;
Puncte tari, Puncte slabe, Oportunitati si Amenintari)
Analiza SWOT a fost efectuata la 3 nivele: Consiliul de administratie
al scolii, Consiliul reprezentativ al parintilor pe scoala si Consiliul
reprezentativ al elevilor (numai pentru reliefarea punctelor tari si a
punctelor slabe). La toate nivelele s-a considerat ca punctele tari ale
scolii sunt baza materiala (in special dotarea informatica), cercul de
jurnalism, modul in care s-a dezvoltat studiul limbilor moderne (inclusiv
prezenta vorbitorilor nativi in scoala), proiectele si parteneriatele
dezvoltate si unele aspecte administrative (caldura, curatenie). Consiliul
de admnistaratie a mai apreciat ca puncte tari: planul de scolarizare
realist, responsabilitatea si probitatea corpului profesoral, accesul
la informatie si diversitatea de optiuni curriculare si extracurriculare
din oferta educationala a scolii. In privinta punctelor slabe s-a inregistrat
o diversitate mai mare: singurele puncte comune in toate cele trei analize
au fost legate de lipsa spatiilor de scolarizare si de situatia neclara
din punct de vedere juridic a patrimoniului (cladiri si terenuri). Parintii
au considerat ca puncte slabe: diferentierile intre forme de invatamant
din scoala (invatamantul primar), insuficienta amenajare a bazei sportive,
unele probleme legate de orar si chiar modul in care se predau unele discipline
(educatie tehnologica). Elevii cred ca exista inca mentalitati rigide
in scoala, ar dori ca mobilierul sa fie schimbat si cred ca violenta este
o problema in scoala. De asemenea, orarul creaza unele probleme (orele
de la 7 si cele de la 19, 20). Consiliul de administratie a identificat
in plus ca puncte slabe: disciplina in scoala, procentul de mediocritate
ridicat, comunicarea trunchiata, absenta unui psiholog si lipsa stimularii
materiale si morale a profesorilor. Oportunitatile pe care le are scoala
sunt legate in principal de pozitia geografica, pe litoralul Marii Negre.
Amenintarile cele mai puternice au fost identificate a fi: de catre parinti
(sistemul de admitere la liceu si indisciplina, iar de catre profesori:
conditia materiala a profesorului, amenintarea violentei a alcoolului
si a drogurilor, lipsa de locuri de munca in zona.
Cele doua analize efectuate ne-au condus la urmatoarele concluzii:
- Grupul Scolar "Carmen Sylva", nu poate sa se
adreseze numai populatiei scolare din Eforie (in continua scadere) si
nu poate sa-si configureze strategiile legate doar de orasul Eforie.
Grupurile tinta trebuie sa fie elevii si adultii dintr-o zona larga
aflata de-a lungul soselei Mangalia - Constanta.
- Este important ca tehnologiile informatice
si de comunicatie sa fie in continuare dezvoltate la nivelul scolii,
fiind in context cu dezvoltarile nationale si internationale.
- Viziunea scolii trebuie construita pornind
de la punctele tari existente si incercand sa micsoram sau sa anulam
in timp efectele punctelor slabe.
Viziunea
Educatia este cel mai puternic motor al schimbarilor
sociale si al dezvoltarii, dar pentru activarea acestui motor sunt necesare
schimbari fundamentale, care sa faca posibila dezvoltrea unei societati
echitabile, bazata pe cunoastere. Tehnologiile informatice sunt cele
care vor putea produce schimbarile in educatie, pentru ca aduc oportunitati
deosebite de predare si invatare. Pornind de la aceasta idee Grupul
Scolar "Carmen Sylva" isi propune sa stimuleze alternativele educationale
si experimentele pedagogice de utilizare a tehnologiilor informatice
in procesul de invatam�nt. Combinatia de calculatoare, retele si tehnologii
WWW, poate crea medii de invatare, cu posibilitati fara precedent. Mediile
informatice pot fi folosite ca unealta de investigare si rezolvare de
probleme, ca instrument de analiza si ca mijloc de invatamant. Abilitatea
de a crea medii de invatare utilizand calculatoarele si internetul va
influenta in viitorul apropiat toate formele de educatie.
Misiunea
Pornind de la viziunea de mai sus, ceea ce ar trebui sa fie o scoala eficienta
in secolul 21, ne propunem: educarea complexa si echilibrata a elevilor
nostri prin oferirea accesului complex la informatie si transformarea
mediata educational a acestei informatii in cunoastere. Oferirea accesului
complex la informatie, inseamna deplasarea greutatii actului educational
de la prelegere si lectia obisnuita catre activitatile activ-participative
bazate pe cautarea activa a informatiei in biblioteci si biblioteci virtuale
pe Internet, invatare activa (learning by doing), invatare prin proiecte,
invatare colaborativa etc.
Principii, prioritati
Vom incerca sa oferirim o perspective pentru viitor si o pregatire solide
si complexe elevilor nostri de la toate formele de invatamant.
Sloganul scolii va fi : O scoala pentru viitorul tau!
Prin cultivarea unei culturi organizationale de tip retea, este necesar
sa fie promovate valori si credinte impartasite de educatori, elevi si
parinti, pun�nd accentul pe invatare si cre�nd un climat educativ de invatare.
Invatarea trebuie sa treaca dincolo de zidurile clasei, incorporand discipline
si tehnologii complexe.
1. Invatarea va fi centrata pe elev, ingloband cele mai noi idei si practici
pedagogice q Curriculumul national si local vor trebui sa fie aplicate
pe cat posibil fara sa existe falii la diferite nivele q Accent pe managementul
clasei din perspectiva fiecarui profesor. Urmarirea progresului scolar
si comunicarea cu parintii pe ideea progresului scolar al elevilor q Stimularea
creativitatii, a dezvoltarii personale a elevilor si a muncii in echipa
q Introducerea unor metodologii noi de lucru ca: invatarea prin proiecte,
invatare prin solutionarea de probleme, invatarea colaborativa q Abordarea
invatarii din perspectiva serviciilor comunitare si a invatarii continue
2. Noile tehnologii informatice si de comunicatie vor fi sufletul scolii
q Vor fi utilizate unelte complexe informatice si de comunicatie in sprijinul
eficientei invatarii la cat mai multe discipline Reteaua interna si externa
(Intranetul si Internetul ) vor fi folosite ca structura informationala,
facilitand comunicatia la nivel de profesori, elevi, parinti, comunitate
locala q Multimedia electronica va fi integrata in clasa
3. Impartasirea ideilor si a cunostintelor cu comunitatea locala, cu alti
elevi din tara si din lume q Scoala va implica tot mai mult comunitatea
locala in atingerea obiectivelor proprii q Scoala va stabili legaturi
la nivel local, national si international, stimul�nd comunicarea intre
elevi si integrand in curriculum proiectele comune q Elevii vor obtine
o perspectiva globala si o intelegere complexa a complexitatii culturale
a lumii calatorind fizic (excursii in tara si in starinatate) si virtual
(Cyberspace)
Prioritatile noastre vor fi:
1. Reconsiderarea managementului scolii. Centrarea
managementului pe dezvoltarea de resurse umane, parteneriate si relatii
comunitare (Parteneriat in educatie)
2. Formarea corpului profesoral prin aplicarea
metodelor active, stimularea muncii in echipa (Invatarea continua in primul
rand pentru profesori).
3. Crearea unui climat de siguranta fizica si libertate
spirituala in scoala, care sa permita invatarea pentru toti elevii (Cultura
organizationala)
4. Dezvoltarea bazei materiale in directia tehnologiilor
informatice (ICT) si a bibliotecii. Cartea si calculatorul trebuie sa
devina uneltele fiecarui cadru didactic si ale fiecarui elev. (Accesul
la informatie)
5. Identificarea de surse de finantare complementara
si aplicarea principiilor de dezvoltare durabila (o crestere in cantitate
insotita de o imbunatatire a calitatii, domenii care se autosustin din
resursele proprii) in toate sectoarele scolii (Finantari prin proiecte,
found-raising)
Intrarea scolii in programul Educatia 2000+ este
creaza oportunitati deosebite pentru scoalasi permite in caelasi timp
ca experienta de dupa 1990 a scolii sa fie impartatsita scolilor pilot.
Pornind de la aceste concluzii, am ales liniile de program dominante si
am alcatuit startegia pe anul 2000.
Liniile de program dominante sunt urmatoarele:
Formarea continua a personalului didactic
din unitate; Dezvoltarea scolara; Legatura Scoala - Comunitate.
Prezentarea obiectivelor se va face in continuare
pe linii de program.
1. Obiective
Formarea continua 1.1 Formarea competentelor
cadrelor didactice in directiile: gandire critica, menagementul clasei,
consiliere asupra carierei, didactici de specialitate, didactici de varf,
teoria invatarii, inteligente multiple, pentru profesorii din scoala 1.2
Formarea de competente in operarea cu calculatorul, pentru profesorii
din scoala si pentru cei din scolile pilot (SP) 1.3 Formarea de competente
pentru administrarea serverelor de comunicatie si introducerea TIC in
procesul de invatamant pentru profesorii din SP
Dezvoltarea scolara 2.1 Utilizarea metodelor
activ - participative de invatare si a mijloacelor de invatamant complexe
de catre profesori si invatatori din scoala si din SP 2.2 Reconfigurarea
cabinetelor si laboratoarelor din scoala, pentru marirea functionalitatii
si eficientei orelor 2.3 Utilizarea calculatorului in procesul de invatamint,
la predare si evaluare, utilizarea postei electronice si a Internetului
pentru dezvoltarea competentelor de comunicare in scoala noastra si in
SP 2.4 Transformarea bibliotecii intr-un centru de resurse care sa stea
la dispozitia elevilor si profesorilor din scoala noastra si din SP
Legatura Scoala - Comunitate 3.1 Infintarea
asociatiei Carmen Sylva, asociatie cu personalitate juridica, care va
avea ca scop, intarirea legaturilor Scoala - Comunitate, prin organizarea
unui club de dezbateri si prin suportarea unor proiecte de dezvoltare
a localitatii si a scolii. 3.2 Editarea si publicarea unor documente care
sa mareasca impactul scolii in comunitate si sa dezvolte ideea scolii
ca ofertant de servicii catre comunitate pentru scoala noastra si pentru
SP 3.3 Atragerea reprezentantilor comunitatii (institutii publice, organizatii
neguvernamentale, asociatii ale parintilor) catre scoala, prin organizarea
de intilniri la care vor participa si reprezentanti ai SP 3.4 Diversificarea
ofertei de servicii informatice si de comunicatii catre comunitate (servicii
de e-mail si Internet, realizarea serverului web, realizarea unor baze
de date pentru turism si alimentatie publica) si catre SP Pentru atingerea
obiectivelor de mai sus, ne propunem:
Categoriii tinta: 1. Formare continua: �
Invatatori si profesori din scolile pilot (SP) � invatatori titulari,
profesori titulari, profesori, detasati sau suplinitori in scoala dar
care au perspective de titularizare 2. Dezvoltare scolara: � Scolile pilot
(SP) � clasele de inceput de ciclu: 1-a, a 5-a si a 9-a (clasele cu cele
mai mari probleme legate de invatare) � clasele a 4-a, CDS, educatie interculturala
� clasele a 6-a si a 10-a (evaluare prin referate si portofolii) � clasa
a 2-a A, invatator Theodorescu Alina, clasa pilot pentru integrarea calculatorului
in procesul de invatamant la invatamint primar � clasa a 10-a B (clasa
pilot pentru introducerea calculatorului, in procesul de invatamant, la
cat mai multe discipline) � clasa a 10-a C clasa cu profilul uman, limbi
moderne, care sa beneficieze de resursele bibliotecii la maximum 3. Scoala
si comunitate: grup mixt format din: parintii, agenti economici posibili
parteneri, autoritati locale si reprezentanti ai SP
Liniile de program dominante: 1. Formare
continua 2. Dezvoltare scolara 3. Legatura dintre scoala si comunitate
Prin parteneriatele pe care le vom contiua, vom dezvolta si relatiile
cu institutiile cheie, pe orizontala si pe verticala (Linia de program
de dezvoltare a cooperarii intre institutii la nivel local) Obiectivele
legate de relatia scoala comunitate, vor reusi si o mai buna informare
a publicului, atat in ceea ce priveste programul Educatia 2000+ cat si
legat de problemele in care scoala noastra este implicata (Cursuri de
formarea adultilor, RESFCA, Protectia mediului, etc.) Alegerea claselor
pilot in scoala (clasele tinta) se va face pornind de la criteriul unui
numar mai mare de elevi romi in aceste clase.
Tipurile de activitati 1. Elaborarea in
cadrul catedrelor si comisiilor metodice, a unor materiale didactice in
sprijinul invatarii care sa fie utilizate in scoala si in scolile pilot
2. Activitati la clasa in care se vor utiliza cu predilectie metode activ
- participative 3. Realizarea unei biblioteci de softuri didactice 4.
Conectarea la Internet a scolilor pilot din judet si a altor scoli interesate
5. Dezvoltarea de proiecte electronice (e-mail sau Internet) gazduite
de serverul scolii 6. Evaluarea on-line a elevilor 7. Activitati extracuriculare:
Agora interferentelor culturale, cerc de jurnalism, cerc de educatie ecologica
8. Realizarea de expozitii in scoala si in scolile pilot (carte limbi
moderne, arta) 9. Realizarea de proiecte interdisciplinare utilizand Internetul
(Power Point, pagini web) 10. Elaborarea de CDS pentru educatia interculturala
(Si eu invat cantecele tale, Istorii orale, Traditii si obiceiuri) 11.
Prezentarea unor CDS originale scolilor pilot (SP): Astronomie on-line,
Educatie ecologica, Prietenul meu calculatorul, Laborator virtual 12.
Activitati extrascolare pe principiul voluntariatului (Ziua internationala
a Marii Negre, Coastwatch, Ziua Pamantului, Zilele Carmen Sylva, Competitii
sportive, Vizite la muzee si expoxitii, Participarea la spectacole de
teatru si concerte) 13. Workshopuri, mese rotunde, dezbateri pentru scolile
pilot si alte scoli din zona 14. Organizarea cursurilor de formare profesori
15. Cursuri pentru elevi din scolile pilot 16. Organizarea de cursuri
Operare PC si comunicatii utilizand calculatorul pentru profesorii din
scoala si din scolile pilot 17. Excursii tematice, vizite 18. Tabera de
vara Ariile de maximn interes: � formarea psiho-socio-pedagogica la profesori
� metode active la elevi � comunicatii inter si intrainstitutionale 2.
Management de proiect Pentru realizarea
unui management participativ, s-au realizat mai multe intilniri in echipe
mici urmata de o sedinta la care au participat toate cadrele didactice
din scoala. In urma analizei chestionarelor de evaluare administrate la
sfarsitul sedintei s-au conturat urmatoarele echipe care vor incerca sa
conduca activitatea in scoala pe linii de program: Responsabilitati: Coordonare
generala: Florin Serbu Formare continua a personalului didactic: Mihaela
Vintila, Michelle Shefter, Valeria Chiosea Dezvoltare Scolara: Marcela
Ghita, Maria Constantinescu, Cojocaru Camelia, Genisa Fikiret, Ciovei
Sofia Legatura Scoala - Comunitate: Ion Banabic, Alina Theodorescu Educatie
interculturala: Grasu Stere Informare publica: Mihaela Postelnica, Crangasu
Georgiana Informatizare si informatica aplicata: Voinea Cristina, Grasu
Stere Se va incerca proeictarea activitatilor in echipa si stimularea
invatarii colaborative (in primul rand la cadrele didactice)
Parteneri Organizatii guvernamentale Institutul
de Astronomie al Academiei Romane (Proiectle Ora Astrala a Romaniei, E'99
si Eratostene, mentorat, proiecte stiintifice) Institutul Roman pentru
Cercetari Marine, Constanta (Realizarea de CDS, "Apa in viata noastra",
Seminar de educatie ecologica pe problemele Marii Neagre) Complexul Planetariu-
Delfinariu Constanta (expozitii, vizite, conferinte) Institutul de Marina
Civila Constanta (participari la sesiunea de comunicari) Peace Corp (Centru
de resurse limba engleza, proiect statiei meteo automate, Tabara de vara
) Alianta Franceza (Centru de resurse limba franceza) Directia Judeteana
pentru Tineret si Sport (Organizarea de tabere de vara, Zilele Carmen
Sylva) RESFCA Reteaua de educatie scolara pentru formarea continua a adultilor.
(organizeaza cursuri modulare in functie de cererea de pe piata muncii)
Organizatii neguvernamentale AREA (Asociatia romana pentru educatie prin
astronomie) Proiecte pentru introducerea astronomiei in scoala Mare Nostrum,
proiecte de educatie ecologica, Lacul Techirghiol, monitorizarea litoralului
Grupul de explorari speologice si subacvatice, GESS Bucuresti; Proiectul
pesterii Movile, utilizarea laboratorului GESS de la Mangalia pentru analiza
apei marii Oceanic Club, participari la orele de educatie ecologica si
la activitatile clubului ECOES World Vision ; reintegrarea in scoala a
unor elevi cu situtii familiare dificile Parteneri externi Liceul Ataturk
Anadolu, Zonguldak, Turcia: schimburi de elevi, proiecte de educatie ecologica
Onlineclass, Blue Ice: participarea la proiectele electronice Focus on
Antarctica, Zeii Vorbesc GlobalEarn, participarea la proiectul: Black
Sea Project I*EARN, International Education and Resources Network; participari
la proiecte si coordonari de proiecte electronice: Apa in viata noastra,
E'99, Casa din inima mea, Me and my Pet Unesco - SEMEP, Proiectul marii
Mediterane de Sud - Est, proiect la care a participat si scoala noastra
(Tabara de vara de la Salonic, iulie 1997, revist Semep Romania) European
Association for Astronomy Education EAAE, Asociatia europeana pentru educatie
prin astronomie Black Sea Environmental Project BSEP, Programul de mediu
la Marea Neagra: Seminarul educatorilor la Marea Neagra, schimburi de
elevi IW: LEARN International Waters Learning and Excheange Network: participarea
la seminarul IW:LEARN de la Londra, realizarea siteului web IW:LEARN,
Romania Parteneri potentiali Oficiul Fortelor de Munca Constanta - organizare
de cursuri formare continua adulti, integrare mai buna a elevilor Agentia
pentru Protectia Mediului Constanta (APM) - proiecte de protectie mediu
costier, Eforie PC-NET Bucuresti (500$, plus promotional antena Direct
PC, 1500$, acces Internet de mare viteza) - upgrade Internet Centrul pentru
Jurnalism independent Bucuresti - tabara de vara jurnalism EOS (Education
for an Open Society) - proiecte de informatizarea scoalii.
Integrarea cu alte proiecte Nr Proiecte
Tipuri de conexiuni Avantaje 1 I*EARN Integrarea proiectelor electronice
I*EARN in scolile pilot Educatia 2000+ Se poate folosi experienta de 10
ani in proiecte electronice 2 SEMEP Dezvoltarea de proiecte de mediu dupa
modelul SEMEP Utilizarea materialelor SEMEP sau crearea unora asemanatoare
3 Entokids Integrarea proiectului la care participa mai multe tari francofone
in Edu 2000+ Proiectul poate crea impact la nivelul elevilor de gimnaziu
4 Dezvoltare de curriculum la decizia scolii, FSD Proiectele sunt in faza
finala si pot fi continuate fara costuri majore Implementarea pachetelor
de CDS deja elaborate in scolile pilot Edu 2000+ 5 Ora Astrala a Romaniei,
incheiat FSD Utilizarea experientei centrelor de excelenta in astronomie
din tara Continuitate, marirre impact 6 IW: LEARN Dezvoltarea de proiecte
ecologice cu sprijinul IW: LEARN Experienta altor proiecte Posibilitati
de parteneriat si chiar cofinantari 7 Coastwatch Monitorizarea periodica
a coastei litoralului Posibilitatea educatie pentru mediu, facuta direct
in natura 8 Think Quest Integrarea paginilor de web TQ in siteurile web
ale scolii Impartasirea experientei altora, participarea la o competitie
care stimuleaza colaborarea si munca in echipa
Cofinantarea Nr Posibilitati de cofinantare
Posibili cofinantatori Modalitati de atragere cofinantatori Avantajele
cofinantarii 1 Centrul de resurse pentru limba engleza Peace Corps prin
Peace Corp Partenership Program 2000$ Alicatii pe program 2 Centrul de
resurse pentru limba franceza Alianta Franceza Cerere de finantare 3 Statia
meteo automata Peace Corp prin programul SAPP, 1500$ Aplicatie Monitorizarea
parametrilor de mediu 4 Antena PC-Direct pentru cresterea vitezei download
Internet si plata resurse umane aplicatii web PC-NET, Bucuresti 1500$
Antena PC-Direct 500$ Proiect Tele Mentoring Eratostene Cerere de finantare,
contract de parteneriat Posibilitatea de transformare a scolii intr-un
ofertant de servicii informatice de mare viteza 5 Tabere de vara DJTS
Constanta, Infotin Bucuresti, I*EARN Romania Cresterea numarului de participanti
la tabara 6 Tabara de arta "Apa in viata noastra" Peace Corp Bucuresti
4000$ Cerere, proiect Cresterea numarului de participanti la tabara
Rezultate vizate Pornind de la obiectivele
de mai sus ne asteptam la urmatoarele rezultate: Nr Obiectivul Rezultate
asteptate Schimbari pe care dorim sa le determinam Efecte secundare 1
Formarea competentelor cadrelor didactice in directiile: gandire critica,
menagementul clasei, consiliere asupra carierei, didactici de specialitate,
didactici de varf, teoria invatarii, inteligente multiple, pentru profesorii
din scoala Formarea de competente in operarea cu calculatorul, pentru
profesorii din scoala si pentru cei din scolile pilot (SP) � Operare PC,
Modulul I (Mediul Windows 95, Pachetul Microsoft Office, Word, Excel,
Power Point) � Operare PC, Modulul II (Comunicatii cu calculatorul, Posta
electronica, Internet, Pagini Web) Participarea la cursuri a peste 50%
din profesorii scolii Utilizarea metodelor specifice gandirii critice
la cel putin 4 clase invatamant primar Utilizarea calculatorului ca unealta
de lucru si ca unealta de invatare de catre peste 50% din profesori si
invatatorii din scoala Echipe de lucru ale cadrelor didactice pentru fiecare
catedra sau comisie metodica Cresterea motivatiei elevilor pentru invatare
Cresterea randamentului scolar al elevilor cu probleme (nescolarizati,
rezultate proaste la invatatura, familii sau medii defavorizate) Absolutizarea
tehnologiilor informatice 2 Utilizarea metodelor activ - participative
de invatare si a mijloacelor de invatamant complexe de catre profesori
si invatatori din scoala si din SP Reconfigurarea cabinetelor si laboratoarelor
din scoala, pentru marirea functionalitatii si eficientei orelor Rezultate
mai bune la invatatura la sfarsitul semestrului I Utilizarea tuturor resurselor
din cabinete si laboratoare Cresterea interesului elevilor pentru matematica
si stiinte Utilizarea metodelor active in orele de stiinte 3 Utilizarea
calculatorului in procesul de invatamint, la predare si evaluare, utilizarea
postei electronice si a Internetului pentru dezvoltarea competentelor
de comunicare in scoala noastra si in SP Utilizarea clasei portabile si
a cabinetelor de informatica la matematica, stiinte, limbi moderne. Introducerea
tezelor on-line la cel putin 3 discipline Evaluarea prin referate cu bibliografie
pe Internet la cat mai multe discipline de studiu Utilizarea calculatorului
ca unealta pentru cautarea informatiei si ca instrument pentru dezvoltarea
creativitatii 4 Restructurarea bibliotecii si transformarea ei intr-un
centru de resurse pentru studiul disciplinelor umaniste si artelor Marirea
numarului de persoane care apeleaza la serviciile bibliotecii Utilizarea
centrului de resurse 10 ore pe zi de luni pana vineri si 6 ore sambata
Cresterea interesului elevilor, profesorilor si membrilor din comunitatea
locala fata de cultura si stiinta 5 Infintarea asociatiei Carmen Sylva,
asociatie cu personalitate juridica, care va avea ca scop, intarirea legaturilor
Scoala - Comunitate, prin organizarea unui club de dezbateri si prin suportarea
unor proiecte de dezvoltare a localitatii si a scolii. Editarea si publicarea
unor documente care sa mareasca impactul scolii in comunitate si sa dezvolte
ideea scolii ca ofertant de servicii catre comunitate Organizarea unor
intilniri cu reprezentantii comunitatii, (institutii publice, organizatii
neguvernamentale, asociatii ale parintilor) Sa se stabileasca relatii
de parteneriat pe baza de contract cu agentii economici din zona Sa se
dezbata unele probleme ale comunitatii in cadrul clubului Carmen Sylva
Parintii sa se implice in procesul de analiza si decizie din scoala Cresterea
importantei scolii in comunitatea locala 6 Diversificarea ofertei de servicii
informatice si de comunicatii catre comunitate (servicii de e-mail si
Internet, realizarea serverului web, realizarea unor baza de date pentru
turism si alimentatie publica) 3 siteuri web ale unor institutii din oras,
gazduite pe serverele scolii Baza de date, Turism-Eforie Acceptarea ideii
ca scoala este un ofertant de servicii catre comunitate
Forme de monitorizare Monitorizare interna,
prin responsabilii de linii de program. Analize lunare in sedintele consiliului
de administratie a evlolutiei programului. Chestionare de monitorizare,
administrate lunar (profesori, elevi, parinti) pentru observarea evolutiei
interesului fata de program.
Evaluarea proiectului Chestionare de evaluare
finala (decembrie 2000) pentru fiecare din grupurile tinta. (elevi, parinti,
profesori, reprezentanti scoli pilot, reprezentanti ai comunitatii locale).
Restrictii / Oportunitati Factori care
ar putea produce disfunctii: � Reactii negative la unele cadre didactice
(respingerea proiect, respingerea FSD Soros, neincredeere, rezistenta
la schimbare) � Supraaglomerarea unor persoane (prea multe sarcini, prea
putin timp) � Disfunctii financiare � Transeferearea unor cadre didactice
la alte unitati de invatamint Factori care ar putea sa creeze conditii
favorabile: � Reactii pozitive elevi � Reactii pozitive parinti � Reactii
pozitive la nivelul comunitatii locale � Continuarea parteneriatelor existente
|