Educatia 2000+

Pe scurt

Module de curs

Activitati

Proiecte

Participanti

Scoala Ghindaresti

Scoala cu clasele I-VIII Ghindaresti

In amonte de orasul Hirsova, in judetul Constanta, pe malul drept al fluviului Dunarea se gaseste localitatea Ghindaresti, o asezare cu o populatie in proportie de 90% rusi-lipoveni (staro -veri, credinciosi de rit vechi).

Prima atestare sigura privindu-i pe rusii-lipoveni din Ghindaresti o aflam dintr-un sdocument editat in Tara Romaneasca si datat pe 15.X.1837 ,,...Lipovenii din Turchia si anume cei din Ghindaresti..."

Daca in primele recensaminte din primele decenii ale secolului XX populatia se prezenta in jur de 1500-2000 locuitori, astazi se cifreaza pana aproape de 3200 locuitori care apartin de Mitropolia din Braila-centru spiritual al lipovenilor din Romania.Costumul traditional se poarta si astazi la biserica, iar sarbatorile se pastreaza cu aceeasi regularitate , cu toate ca rusii-lipoveni din Ghindaresti sunt deschisi si percep schimbarile aduse de

Din 1966, localitatea Ghindaresti este o comuna distincta, avand o scoala cu clasele I-VIII,dispensar,farmacie,aductiune de apa, linie electrificata,doua blocuri, o biserica frumoasa cu care locuitori se mandresc.

SCOALA-FACTOR CIVILIZATOR

Prezentare generala

Nominalizarea unitatii noastre ca scoala pilot a proiectului Educatia 2000+, initiat de Fundatia pentru o Societate Deschisa, in luna aprilie 2000, reprezinta o sansa deosebita de a participa direct si intens la programul de reforma, alaturi de alte scoli, sansa de a deveni o scoala eficace prin imbunatatirea calitatii muncii de instruire si educare a elevilor.

I.CONTEXTUL

Dispunem de o scoala mare, cu suficienta dotare materiala, cu cadre didactice calificate in proportie de 60%, frecventata de aproximativ 400 de elevi, in majoritatea rusi-lipoveni. Cadrul comunitar se evedintiaza printr-o cultura specifica, populatia fiind , de asemenea, preponderent ruso-lipoveana.

II.MISIUNEA SCOLII

Scoala isi propune sa dezvolte un mediu favorabil invatarii, sa le ofere elevilor un start solid in educatie, prin dezvoltarea deprinderilor si imbogatirea cunostintelor, prin modelarea personalitatii lor. De asemenea, doreste sa devina o minicomunitate in comunitate, ordonata, atenta, bazata pe valorica respectul reciproc si autodisciplina, cu o personalitate bine definita ce va deriva din conexiunea cu traditia locala.

III.MOTTO:

"Schimba-te pe tine insuti ca sa-i poti schimba pe cei din jurul tau!"

IV.STRATEGIA GENERALA / PRINCIPII

Pentru atingerea scopului nostru comun ne vom conduce dupa urmatoarele principii:

  • Clarificarea rolurilor si aresponsabilitatilor fiecaruia in viata scolii, prin dezvoltarea competentelor de lucru in echipa;

  • Democratizarea scolii prin participarea tuturor factorilor la luarea deciziilor;

  • Elaborarea C.D.S.-ului in functie de nevoile individuale de educatie si cele de integrare sociala;

  • Imbunatatirea calitatii predarii / invatarii pentru succesul elevilor in urmatoarea treapta de invatamant;

  • Crearea unui mediu scolar in care elevii sa se simta in siguranta fizica si psihica;

  • Modernizarea mediului scolar pentru a oferi sanse egale tuturor elevilor;

  • Dezvoltarea la elevi acompetentelor de comunicare si relationare interpersonala;

  • Promovarea educatiei pentru valori, a bunului cetatean;

  • Intarirea parteneriatelor intre scoala si comunitate;

  • Valorificarea zestrei spirituale a comunitatii;

  • Promovarea relatiilor dintre scoala si ceilalti factori educationali;

  • Elaborarea unor materiale de autoevaluare a procesului de implementare;

  • Imbunatatirea managementului si a climatului in scoala.

V.ANALIZA SWOT

Puncte slabe

-Slaba integrare sociala a elevilor, din cauza lipsei competentelor de comunicare;

-Lipsa personalului didactic calificat;

-Dotarea precara a scolii cu materiale didactice;

-Lipsa de experienta a echipei in a implementa programe de dezvoltare ;

-Lipsa mijloacelor minime de comunicatie, acces greoi la informatie;

-Existenta tendintelor de abandon scolar;

Puncte tari

-Posibilitatea promovarii spiritului de echipa in randul cadrelor didactice;

-Existenta unei populatii stabile numeric;

-Numar de posturi didactice stabil;

-Deschiderea spre nou, spre modern, a cadrelor si, desi in mica masura, a copiilor si a parintiilor;

-Existenta unui numar de cadre didactice tinere, cu deschidere spre nou, cat si acadrelor didacticecu o vasta experienta in invatamant;

 

VI.Oportunitati

-Existenta unei organizatii locale si nationale a Comunitatii Rusiilor-Lipoveni din Romania;

-Programe la nivel national referitoare la minoritati;

-Existenta unor relatii bune intre scoala si Consiliul Local;

-Colaborarea dintre scoala si Clubul Sportiv Farul - Constanta, pentru implicarea elevilor in activitati sportive extrascolare si promovarea acestora in sportul de performanta;

-Existenta unei culturi specifice a etniei (obiceiuri si traditii locale).

 

Amenintari

-Lipsa unor strategii si planuri de implementare la nivel local legate de imbunatatirea invatamantului;

-Lipsa unor retele de informatizare la nivel local;

-Slaba comunicare intre partenerii educationali.

 

VII. CATEGORIILE TINTA

-elevii

-cadrele didactice

-parintii

-reprezentantii comunitatii

-consiliul elevilor

-comitetele de parinti

 

VIII. LINIILE DE PROGRAM DOMINANTE

1)Dezvoltare scolara

2)Scoala si comunitatea

 

IX. TIPURI DE ACTIVITATI

  • Activitati de informare a elevilor si a cadrelor didactice in legatura cu problematica ''Proiectului Educatia 2000+''; organizarea grupului de lucru din cadrul proiectului siconstituirea consiliului elevilor;

  • Actiune de informarea parintiilor si a reprezentantilor comunitatii cu privire la ''Proiectul Educatia 2000+'', pentru implicarea acestora in viata scolii; organizarea consiliului parintiilor;

  • Cursuri pe teme de: Ameliorare scolara, Noua conceptie curriculara, Management educational, Dezvoltare locala de curriculum, Invatarea interactiva, Educatie interculturala, Operare pe calculator;

  • Seminarii interactive cu elevii si parintii, reprezententii comunitatii, pentru identificarea elementelor comune de educatie si spiritualitate;

  • Sesiunea de comunicari ale elevilor din scolile implicate in proiect pe tema ''Traditii si obiceiuri legate de sarbatorile de iarna'' ;

  • Spectacolul etnoculturalcu participarea grupului folcloric al scolii, ''Malenkie novoseolchi'', la Festivalul National al cantului, portului si dansului copiilor rusi-lipoveni;

  • Realizarea bazei de date referitoare la istoria orala locala, pentru elaborarea unui curs optional in cadrul C.D.S.;

  • Activitati de igenizare si amenajare a scolii, a cabinetelor cu destinatie speciala;

  • Competitii sportive cu elevii din scoala, in prezenta campionilor nationali si olimpici originari din Ghindaresti;

  • Excursii, vizite si schimburi de experienta intre scoala noastra si scolile implicate in proiect, pentru intarirea parteneriatelor;

  • Activitati de evaluare si monotorizare permanenta, prin elaborarea si aplicarea unor chestionare si teste pentru intocmirea unor rapoarte periodice.

X.PARTENERI

-Consiliul Local

-Parintii

-Reprezentantii comunitatii

-Institutiile cheie

-Scolile resursa

-Scolile pilot

 

XI. INTEGRAREA CU ALTE PROIECTE

Momentan nu exista alte proiecte, strategii la nivel local cu care am putea stabilii conexiuni. Vom face demersuri pentru integrarea scolii noastre in proiecte la nivel national in ceea ce priveste minoritatile.

 

XII. COFINANTAREA

Cofinantatoriicare au sprijinit scoala si pana in prezenta au fost Consiliul Local si comitetele de parinti

Se preconizeaza activitati de autofinantare prin instituirea unor grupuri de pregatire in domeniul informaticii cu tineri din afara scolii.

XIII. REZULTATE VIZATE

-cadre didactice initiate in utilizarea metodelor activ-participative in procesul de invatare si a logisticii specifice;

-elevi abilitati in comunicare;

-abandon scolar redus pana la eliminare;

-mai multi elevi din ciclul gimnazial integrati in invatamantul liceal si profesional;

-baza didactico-materiala a scolii imbogatita prin contributia tuturor factorilor educationali;

-cadre didactice si parinti implicati mai mult in viata scolii;

-materiale-suport pentru diferite activitati si cursuri optionale vizandistoria si traditiile locale.

Membri care au participat la cursurile de informatica initiate de Grupul Scolar "Carmen Sylva"sunt:

  1. Matei Filofteia, profesoara de fizica-matematica, domiciliata in comuna Ghindaresti, judetul Constanta, nascuta la data 9.II.1964, responsabil cu consiliere si orientarea scolii.
  2. Patap Any, invatatoare,domiciliata in comuna Ghindaresti, judetul Constanta, nascuta la data 6.X.1977, responsabil pe linia "Scoala si comunitate".
  3. Menaef Claudia, invatatoare, domiciliata in localitatea Constanta, nascuta la data 7.XI.1979, numarul de telefon: 093.831.945, e-mail ([email protected]).
  4. Filat Mariana, profesoara de limba rusa, domiciliata in comuna Ghindaresti, judetul Constanta, nascuta la data 19.XI.1981, telefon:095.168.017, e-mail ([email protected]).

Impresii

Cursul de informatica initiat de Grup Scolar "Carmen Sylva" a contribuit la:

  • dezvoltarea abilitatilor de comunicare in rindul cadrelor didactice;
  • intarirea cooperarii cu institutiile cheie, scolile resurse, scolile pilot si alti factori educational;
  • aplicarea cunostintelor insusite, in cadrul acestui curs, in vederea imbunatatirii calitatii predarii/invatarii prin introducerea metodelor actiav-participative in procesul de invatare