Scoala
cu clasele I-VIII Ghindaresti
In amonte de orasul Hirsova,
in judetul Constanta, pe malul drept al fluviului Dunarea se gaseste localitatea
Ghindaresti, o asezare cu o populatie in proportie de 90% rusi-lipoveni
(staro -veri, credinciosi de rit vechi).
Prima atestare sigura privindu-i
pe rusii-lipoveni din Ghindaresti o aflam dintr-un sdocument editat in
Tara Romaneasca si datat pe 15.X.1837 ,,...Lipovenii
din Turchia si anume cei din Ghindaresti..."
Daca in primele recensaminte
din primele decenii ale secolului XX populatia se prezenta in jur de 1500-2000
locuitori, astazi se cifreaza pana aproape de 3200 locuitori care apartin
de Mitropolia din Braila-centru spiritual al lipovenilor din Romania.Costumul
traditional se poarta si astazi la biserica, iar sarbatorile se pastreaza
cu aceeasi regularitate , cu toate ca rusii-lipoveni din Ghindaresti sunt
deschisi si percep schimbarile aduse de
Din 1966, localitatea Ghindaresti
este o comuna distincta, avand o scoala cu clasele I-VIII,dispensar,farmacie,aductiune
de apa, linie electrificata,doua blocuri, o biserica frumoasa cu care
locuitori se mandresc.
SCOALA-FACTOR CIVILIZATOR
Prezentare generala
Nominalizarea unitatii noastre
ca scoala pilot a proiectului Educatia 2000+, initiat
de Fundatia pentru o Societate Deschisa, in
luna aprilie 2000, reprezinta o sansa deosebita de a participa direct
si intens la programul de reforma, alaturi de alte scoli, sansa de a deveni
o scoala eficace prin imbunatatirea calitatii muncii de instruire si educare
a elevilor.
I.CONTEXTUL
Dispunem de o scoala mare, cu
suficienta dotare materiala, cu cadre didactice calificate in proportie
de 60%, frecventata de aproximativ 400 de elevi, in majoritatea rusi-lipoveni.
Cadrul comunitar se evedintiaza printr-o cultura specifica, populatia
fiind , de asemenea, preponderent ruso-lipoveana.
II.MISIUNEA SCOLII
Scoala isi propune sa dezvolte
un mediu favorabil invatarii, sa le ofere elevilor un start solid in educatie,
prin dezvoltarea deprinderilor si imbogatirea cunostintelor, prin modelarea
personalitatii lor. De asemenea, doreste sa devina o minicomunitate in
comunitate, ordonata, atenta, bazata pe valorica respectul reciproc si
autodisciplina, cu o personalitate bine definita ce va deriva din conexiunea
cu traditia locala.
III.MOTTO:
"Schimba-te
pe tine insuti ca sa-i poti schimba pe cei din jurul tau!"
IV.STRATEGIA GENERALA / PRINCIPII
Pentru atingerea scopului nostru
comun ne vom conduce dupa urmatoarele principii:
-
Clarificarea rolurilor si
aresponsabilitatilor fiecaruia in viata scolii, prin dezvoltarea competentelor
de lucru in echipa;
-
Democratizarea scolii prin
participarea tuturor factorilor la luarea deciziilor;
-
Elaborarea C.D.S.-ului in
functie de nevoile individuale de educatie si cele de integrare sociala;
-
Imbunatatirea calitatii
predarii / invatarii pentru succesul elevilor in urmatoarea treapta
de invatamant;
-
Crearea unui mediu scolar
in care elevii sa se simta in siguranta fizica si psihica;
-
Modernizarea mediului scolar
pentru a oferi sanse egale tuturor elevilor;
-
Dezvoltarea la elevi acompetentelor
de comunicare si relationare interpersonala;
-
Promovarea educatiei pentru
valori, a bunului cetatean;
-
Intarirea parteneriatelor
intre scoala si comunitate;
-
Valorificarea zestrei spirituale
a comunitatii;
-
Promovarea relatiilor dintre
scoala si ceilalti factori educationali;
-
Elaborarea unor materiale
de autoevaluare a procesului de implementare;
-
Imbunatatirea managementului
si a climatului in scoala.
V.ANALIZA SWOT
Puncte slabe
-Slaba integrare sociala a elevilor,
din cauza lipsei competentelor de comunicare;
-Lipsa personalului didactic
calificat;
-Dotarea precara a scolii cu
materiale didactice;
-Lipsa de experienta a echipei
in a implementa programe de dezvoltare ;
-Lipsa mijloacelor minime de
comunicatie, acces greoi la informatie;
-Existenta tendintelor de abandon
scolar;
Puncte tari
-Posibilitatea promovarii spiritului
de echipa in randul cadrelor didactice;
-Existenta unei populatii stabile
numeric;
-Numar de posturi didactice
stabil;
-Deschiderea spre nou, spre
modern, a cadrelor si, desi in mica masura, a copiilor si a parintiilor;
-Existenta unui numar de cadre
didactice tinere, cu deschidere spre nou, cat si acadrelor didacticecu
o vasta experienta in invatamant;
VI.Oportunitati
-Existenta unei organizatii
locale si nationale a Comunitatii Rusiilor-Lipoveni
din Romania;
-Programe la nivel national
referitoare la minoritati;
-Existenta unor relatii bune
intre scoala si Consiliul Local;
-Colaborarea dintre scoala si
Clubul Sportiv Farul - Constanta, pentru implicarea elevilor in activitati
sportive extrascolare si promovarea acestora in sportul de performanta;
-Existenta unei culturi specifice
a etniei (obiceiuri si traditii locale).
Amenintari
-Lipsa unor strategii si planuri
de implementare la nivel local legate de imbunatatirea invatamantului;
-Lipsa unor retele de informatizare
la nivel local;
-Slaba comunicare intre partenerii
educationali.
VII. CATEGORIILE TINTA
-elevii
-cadrele didactice
-parintii
-reprezentantii comunitatii
-consiliul elevilor
-comitetele de parinti
VIII. LINIILE DE PROGRAM DOMINANTE
1)Dezvoltare scolara
2)Scoala si comunitatea
IX. TIPURI DE ACTIVITATI
-
Activitati de informare
a elevilor si a cadrelor didactice in legatura cu problematica ''Proiectului
Educatia 2000+''; organizarea
grupului de lucru din cadrul proiectului siconstituirea consiliului
elevilor;
-
Actiune de informarea
parintiilor si a reprezentantilor comunitatii cu privire la ''Proiectul
Educatia 2000+'',
pentru implicarea acestora in viata scolii; organizarea consiliului
parintiilor;
-
Cursuri pe teme de: Ameliorare
scolara, Noua conceptie curriculara, Management educational, Dezvoltare
locala de curriculum, Invatarea interactiva, Educatie interculturala,
Operare pe calculator;
-
Seminarii interactive
cu elevii si parintii, reprezententii comunitatii, pentru identificarea
elementelor comune de educatie si spiritualitate;
-
Sesiunea de comunicari
ale elevilor din scolile implicate in proiect pe tema ''Traditii
si obiceiuri legate de sarbatorile de iarna''
;
-
Spectacolul etnoculturalcu
participarea grupului folcloric al scolii, ''Malenkie novoseolchi'',
la Festivalul National al cantului, portului si dansului copiilor
rusi-lipoveni;
-
Realizarea bazei de date
referitoare la istoria orala locala, pentru elaborarea unui curs
optional in cadrul C.D.S.;
-
Activitati de igenizare
si amenajare a scolii, a cabinetelor cu destinatie speciala;
-
Competitii sportive cu
elevii din scoala, in prezenta campionilor nationali si olimpici
originari din Ghindaresti;
-
Excursii, vizite si schimburi
de experienta intre scoala noastra si scolile implicate in proiect,
pentru intarirea parteneriatelor;
-
Activitati de evaluare
si monotorizare permanenta, prin elaborarea si aplicarea unor chestionare
si teste pentru intocmirea unor rapoarte periodice.
X.PARTENERI
-Consiliul Local
-Parintii
-Reprezentantii comunitatii
-Institutiile cheie
-Scolile resursa
-Scolile pilot
XI. INTEGRAREA CU ALTE PROIECTE
Momentan nu exista alte proiecte,
strategii la nivel local cu care am putea stabilii conexiuni. Vom face
demersuri pentru integrarea scolii noastre in proiecte la nivel national
in ceea ce priveste minoritatile.
XII. COFINANTAREA
Cofinantatoriicare au sprijinit
scoala si pana in prezenta au fost Consiliul Local si comitetele de
parinti
Se preconizeaza activitati
de autofinantare prin instituirea unor grupuri de pregatire in domeniul
informaticii cu tineri din afara scolii.
XIII. REZULTATE VIZATE
-cadre didactice initiate
in utilizarea metodelor activ-participative in procesul de invatare
si a logisticii specifice;
-elevi abilitati in comunicare;
-abandon scolar redus pana
la eliminare;
-mai multi elevi din ciclul
gimnazial integrati in invatamantul liceal si profesional;
-baza didactico-materiala
a scolii imbogatita prin contributia tuturor factorilor educationali;
-cadre didactice si parinti
implicati mai mult in viata scolii;
-materiale-suport pentru diferite
activitati si cursuri optionale vizandistoria si traditiile locale.
Membri care au participat la cursurile de informatica initiate
de Grupul Scolar "Carmen Sylva"sunt:
- Matei Filofteia, profesoara
de fizica-matematica, domiciliata in comuna Ghindaresti, judetul Constanta,
nascuta la data 9.II.1964, responsabil cu consiliere si orientarea
scolii.
- Patap Any, invatatoare,domiciliata
in comuna Ghindaresti, judetul Constanta, nascuta la data 6.X.1977,
responsabil pe linia "Scoala si comunitate".
- Menaef Claudia, invatatoare,
domiciliata in localitatea Constanta, nascuta la data 7.XI.1979, numarul
de telefon: 093.831.945, e-mail ([email protected]).
- Filat Mariana, profesoara
de limba rusa, domiciliata in comuna Ghindaresti, judetul Constanta,
nascuta la data 19.XI.1981, telefon:095.168.017, e-mail ([email protected]).
Impresii
Cursul de informatica initiat de
Grup Scolar "Carmen Sylva" a contribuit la:
- dezvoltarea abilitatilor de comunicare
in rindul cadrelor didactice;
- intarirea cooperarii cu institutiile cheie, scolile
resurse, scolile pilot si alti factori educational;
- aplicarea cunostintelor insusite, in cadrul acestui
curs, in vederea imbunatatirii calitatii predarii/invatarii prin introducerea
metodelor actiav-participative in procesul de invatare
|