Meteo Carmen Sylva

Specii straine

Pe scurt

Curriculum meteo

Curriculum
Marea Neagra

Activitati

Proiecte

Echipamente

Resurse

Baze de date

Albume

Vremea azi

Remote sensing

Aspecte pedagogice

Aceasta parte reprezinta un exercitiu clasic, de facut in clasa, care nu necesita activitati de exterior. Este imbinat cu un exercitiu in scris si cu discutii legate de etica in care pot interactiva profesorul de stiinte cu cel de limba.

Discutia de grup 1: Cum ii impiedicam pe sobolani sa sara de pe corabie?

Acest exemplu a fost selectat pentru a modera o discutie la ora de curs, iar mai tarziu a dus la o dezbatere despre cat de dificil este controlul speciilor marine. Exista numeroase cai pentru a impiedica sobolanii sa sara de pe corabii. Urmatoarele sunt cele mai importante:

        Pasarela care serveste oamenilor sa ajunga la cheu, nu va fi fixata de aceasta.

        Pe franghiile care leaga corabia de cheu se vor fixa conuri cu deschiderea spre vas, care nu vor putea fi depasite de sobolani.

        Incarcatura va trebui verificata pentru a nu exista soareci ascunsi.

Binenteles elevii pot gasi si alte solutii. De ce nu ar exista o pisica pe vas? Aceasta era o practica raspandita, dar o pisica nu face fata la un vas invadat de sobolani. Cand un vas este infestat cu sobolani ar putea fi tinut in carantina pana la finalizarea deratizarii.

Exercitiu de grup

Casetă text: Propietarii de vapoare nu sunt obligati prin lege sa schimbe apa de balast in largul oceanelor. Ganditi-va la cateva argumente solide care sa ii convinga sa faca acest lucru si scrieti o scrisoare unui proprietar de tanc petrolier care navigheaza intre America si Marea Neagra cerandu-i sa ia masuri pentru ca vaporul sau sa respecte aceste prevederi.

Acesta este un exercitiu de compozitie care poate fi dat ca tema. In 1993 Organizatia Maritima Internationala a introdus un set de reguli voluntare pentru proprietarii de vase pentru a reduce deteriorarile de mediu produse prin descarcarea apei de balast. Aceste reguli nu sunt obligatorii in prezent si includ recomandari ca vasele sa descarce apa de balast in larg, nu in porturi. Garantarea acordului cu reguli neobligatorii nu este simpla. Scrisoarea ar putea sa contina argumente care sa dovedeasca ca speciile invadatoare au provocat pagube uriase in trecut si ca masurile propuse ar putea impiedica disparitia unor specii si habitaturi si ar proteja astfel veniturile unui mare numar de oameni care sunt legati, prin activitatea lor, de Marea Neagra. Ar trebui mentionat ca masurile propuse nu sunt scumpe si ca nu ar intarzia activitatea vaporului.� Elevii ar trebui sa invete ca a fi persuasiv nu inseamna a ameninta sau a folosi un limbaj �tare� ci a face apel la partea buna a naturii umane.


Dilema morala.

Aceasta sectiune a fost inclusa pentru a deschide o dezbatere mai larga si a-i ajuta pe elevi sa discute problemele de etica. Stiinta nu poate garanta ca� o viziune particulara de interventie asupra ecosistemului va duce catre cel mai bun rezultat. Acest lucru se datoreaza faptului ca ecosistemele sunt foarte complexe in natura iar noi suntem inca departe de a intelege functionarea lor. Toate deciziile sunt de aceea, marcate de incertitudine. Dezbaterea legata de incertitudine a fost deseori ignorata sau inteleasa de stiintele educatiei. Metoda stiintifica insasi este bazata pe chestionare continua ale carei rezultate rastoarna uneori concluziile teoriilor anterioare. Un raspuns privind incertitudinea a fost Principiul Precautiei care a fost recunoscut la Summit-ul Pamantului de la Rio de Janeiro in 1992. In context marin, Principiul afirma ca �masuri preventive trebuie sa fie luate atunci cand exista motive rezonabile de crezut ca o activitate poate creste amenintarea la adresa sanatatii umane, a resurselor si a ecosistemului marin, poate deteriora coabitarea sau poate interfera cu alte utilizari legitime ale marii, chiar daca nu exista o evidenta clara a relatiei cauzale dintre activitate si efecte�. Cu alte cuvinte, este necesara o mai mare precautie pentru a proteja mediul cand informatia este nesigura, nu face legatura si este neadecvata. In termenii acestui principiu, savantii si politicienii au avut dreptate in a respinge� introducerea de noi specii in Marea Neagra in conditiile in care reactia cu speciile de pesti locale era nesigura.

Textul Principiului Precautiei nu a fost introdus in textul pentru elevi. Este de dorit ca ei insisi sa dovedeasca �nevoia unui cod etic. Profesorul poate introduce Principiul ca o cale de a ajuta la obtinerea unui rezultat pozitiv al dezbaterii.��

Alte materiale de referinta pentru profesori pot fi gasite pe site-ul web al IMO (International Marine Organisation) la adresa de mai jos in limba engleza si ukrainiana: http://globallast.imo.org/AwarenessMaterials.htm

Materialele publicate de Prof. Zaitsev �sunt:

Zaitsev, Yu and V. Mamaev (1997). Biological Diversity in the Black Sea: A study of change and decline.

Zaitsev, Yu. (1998) Vol. 6. The Most Blue in the World, (an introduction to the Black Sea). Black Sea Environmental Series Vol. 3. (Russian), UN Publications, New York.

Acest material este disponibil gratuit pentru profesori la oficiul Programului de mediu al Marii Negre din Istanbul