Aspecte pedagogice   
      
      Aceasta parte reprezinta un exercitiu clasic, de facut 
        in clasa, care nu necesita activitati de exterior. Este imbinat cu un 
        exercitiu in scris si cu discutii legate de etica in care pot interactiva 
        profesorul de stiinte cu cel de limba.
      Discutia de grup 1: Cum ii impiedicam pe sobolani sa sara de pe corabie?
      Acest exemplu a fost selectat 
        pentru a modera o discutie la ora de curs, iar mai tarziu a dus la o dezbatere 
        despre cat de dificil este controlul speciilor marine. Exista numeroase 
        cai pentru a impiedica sobolanii sa sara de pe corabii. Urmatoarele sunt 
        cele mai importante: 
       �        
         Pasarela care serveste 
        oamenilor sa ajunga la cheu, nu va fi fixata de aceasta. 
       �        
         Pe franghiile care 
        leaga corabia de cheu se vor fixa conuri cu deschiderea spre vas, care 
        nu vor putea fi depasite de sobolani. 
       �        
         Incarcatura va 
        trebui verificata pentru a nu exista soareci ascunsi. 
      Binenteles elevii pot gasi si 
        alte solutii. De ce nu ar exista o pisica pe vas? Aceasta era o practica 
        raspandita, dar o pisica nu face fata la un vas invadat de sobolani. Cand 
        un vas este infestat cu sobolani ar putea fi tinut in carantina pana la 
        finalizarea deratizarii. 
      Exercitiu de grup
            
         
      Acesta este un exercitiu de compozitie care poate fi dat ca tema. In 
        1993 Organizatia Maritima Internationala a introdus un set de reguli voluntare 
        pentru proprietarii de vase pentru a reduce deteriorarile de mediu produse 
        prin descarcarea apei de balast. Aceste reguli nu sunt obligatorii in 
        prezent si includ recomandari ca vasele sa descarce apa de balast in larg, 
        nu in porturi. Garantarea acordului cu reguli neobligatorii nu este simpla. 
        Scrisoarea ar putea sa contina argumente care sa dovedeasca ca speciile 
        invadatoare au provocat pagube uriase in trecut si ca masurile propuse 
        ar putea impiedica disparitia unor specii si habitaturi si ar proteja 
        astfel veniturile unui mare numar de oameni care sunt legati, prin activitatea 
        lor, de Marea Neagra. Ar trebui mentionat ca masurile propuse nu sunt 
        scumpe si ca nu ar intarzia activitatea vaporului.� Elevii ar trebui sa 
        invete ca a fi persuasiv nu inseamna a ameninta sau a folosi un limbaj 
        �tare� ci a face apel la partea buna a naturii umane. 
       
       
      Dilema morala.  
      Aceasta sectiune a fost inclusa pentru a deschide o dezbatere mai larga 
        si a-i ajuta pe elevi sa discute problemele de etica. Stiinta nu poate 
        garanta ca� o viziune particulara de interventie asupra ecosistemului 
        va duce catre cel mai bun rezultat. Acest lucru se datoreaza faptului 
        ca ecosistemele sunt foarte complexe in natura iar noi suntem inca departe 
        de a intelege functionarea lor. Toate deciziile sunt de aceea, marcate 
        de incertitudine. Dezbaterea legata de incertitudine a fost deseori ignorata 
        sau inteleasa de stiintele educatiei. Metoda stiintifica insasi este bazata 
        pe chestionare continua ale carei rezultate rastoarna uneori concluziile 
        teoriilor anterioare. Un raspuns privind incertitudinea a fost Principiul 
        Precautiei care a fost recunoscut la Summit-ul Pamantului de la Rio de 
        Janeiro in 1992. In context marin, Principiul afirma ca �masuri preventive 
        trebuie sa fie luate atunci cand exista motive rezonabile de crezut ca 
        o activitate poate creste amenintarea la adresa sanatatii umane, a resurselor 
        si a ecosistemului marin, poate deteriora coabitarea sau poate interfera 
        cu alte utilizari legitime ale marii, chiar daca nu exista o evidenta 
        clara a relatiei cauzale dintre activitate si efecte�. Cu alte cuvinte, 
        este necesara o mai mare precautie pentru a proteja mediul cand informatia 
        este nesigura, nu face legatura si este neadecvata. In termenii acestui 
        principiu, savantii si politicienii au avut dreptate in a respinge� introducerea 
        de noi specii in Marea Neagra in conditiile in care reactia cu speciile 
        de pesti locale era nesigura. 
      Textul Principiului Precautiei nu a fost introdus in textul pentru elevi. 
        Este de dorit ca ei insisi sa dovedeasca �nevoia unui cod etic. Profesorul 
        poate introduce Principiul ca o cale de a ajuta la obtinerea unui rezultat 
        pozitiv al dezbaterii.��  
       
          
        �Alte 
        materiale de referinta pentru profesori pot fi gasite pe site-ul web al IMO 
        (International Marine Organisation) la adresa de mai jos in limba engleza 
        si ukrainiana: http://globallast.imo.org/AwarenessMaterials.htm 
      Materialele publicate de Prof. Zaitsev �sunt: 
      Zaitsev, Yu and V. Mamaev 
        (1997). Biological Diversity in the Black Sea: A study of change and decline. 
         
      Zaitsev, Yu. (1998) Vol. 6. The Most Blue in the World, (an introduction 
        to the Black Sea). Black Sea Environmental Series Vol. 3. (Russian), UN 
        Publications, New York. 
      Acest material 
        este disponibil gratuit pentru profesori la oficiul Programului de mediu 
        al Marii Negre din Istanbul 
       |