Aspecte pedagogice
Aceasta parte reprezinta un exercitiu clasic, de facut
in clasa, care nu necesita activitati de exterior. Este imbinat cu un
exercitiu in scris si cu discutii legate de etica in care pot interactiva
profesorul de stiinte cu cel de limba.
Discutia de grup 1: Cum ii impiedicam pe sobolani sa sara de pe corabie?
Acest exemplu a fost selectat
pentru a modera o discutie la ora de curs, iar mai tarziu a dus la o dezbatere
despre cat de dificil este controlul speciilor marine. Exista numeroase
cai pentru a impiedica sobolanii sa sara de pe corabii. Urmatoarele sunt
cele mai importante:
�
Pasarela care serveste
oamenilor sa ajunga la cheu, nu va fi fixata de aceasta.
�
Pe franghiile care
leaga corabia de cheu se vor fixa conuri cu deschiderea spre vas, care
nu vor putea fi depasite de sobolani.
�
Incarcatura va
trebui verificata pentru a nu exista soareci ascunsi.
Binenteles elevii pot gasi si
alte solutii. De ce nu ar exista o pisica pe vas? Aceasta era o practica
raspandita, dar o pisica nu face fata la un vas invadat de sobolani. Cand
un vas este infestat cu sobolani ar putea fi tinut in carantina pana la
finalizarea deratizarii.
Exercitiu de grup
Acesta este un exercitiu de compozitie care poate fi dat ca tema. In
1993 Organizatia Maritima Internationala a introdus un set de reguli voluntare
pentru proprietarii de vase pentru a reduce deteriorarile de mediu produse
prin descarcarea apei de balast. Aceste reguli nu sunt obligatorii in
prezent si includ recomandari ca vasele sa descarce apa de balast in larg,
nu in porturi. Garantarea acordului cu reguli neobligatorii nu este simpla.
Scrisoarea ar putea sa contina argumente care sa dovedeasca ca speciile
invadatoare au provocat pagube uriase in trecut si ca masurile propuse
ar putea impiedica disparitia unor specii si habitaturi si ar proteja
astfel veniturile unui mare numar de oameni care sunt legati, prin activitatea
lor, de Marea Neagra. Ar trebui mentionat ca masurile propuse nu sunt
scumpe si ca nu ar intarzia activitatea vaporului.� Elevii ar trebui sa
invete ca a fi persuasiv nu inseamna a ameninta sau a folosi un limbaj
�tare� ci a face apel la partea buna a naturii umane.
Dilema morala.
Aceasta sectiune a fost inclusa pentru a deschide o dezbatere mai larga
si a-i ajuta pe elevi sa discute problemele de etica. Stiinta nu poate
garanta ca� o viziune particulara de interventie asupra ecosistemului
va duce catre cel mai bun rezultat. Acest lucru se datoreaza faptului
ca ecosistemele sunt foarte complexe in natura iar noi suntem inca departe
de a intelege functionarea lor. Toate deciziile sunt de aceea, marcate
de incertitudine. Dezbaterea legata de incertitudine a fost deseori ignorata
sau inteleasa de stiintele educatiei. Metoda stiintifica insasi este bazata
pe chestionare continua ale carei rezultate rastoarna uneori concluziile
teoriilor anterioare. Un raspuns privind incertitudinea a fost Principiul
Precautiei care a fost recunoscut la Summit-ul Pamantului de la Rio de
Janeiro in 1992. In context marin, Principiul afirma ca �masuri preventive
trebuie sa fie luate atunci cand exista motive rezonabile de crezut ca
o activitate poate creste amenintarea la adresa sanatatii umane, a resurselor
si a ecosistemului marin, poate deteriora coabitarea sau poate interfera
cu alte utilizari legitime ale marii, chiar daca nu exista o evidenta
clara a relatiei cauzale dintre activitate si efecte�. Cu alte cuvinte,
este necesara o mai mare precautie pentru a proteja mediul cand informatia
este nesigura, nu face legatura si este neadecvata. In termenii acestui
principiu, savantii si politicienii au avut dreptate in a respinge� introducerea
de noi specii in Marea Neagra in conditiile in care reactia cu speciile
de pesti locale era nesigura.
Textul Principiului Precautiei nu a fost introdus in textul pentru elevi.
Este de dorit ca ei insisi sa dovedeasca �nevoia unui cod etic. Profesorul
poate introduce Principiul ca o cale de a ajuta la obtinerea unui rezultat
pozitiv al dezbaterii.��
�Alte
materiale de referinta pentru profesori pot fi gasite pe site-ul web al IMO
(International Marine Organisation) la adresa de mai jos in limba engleza
si ukrainiana: http://globallast.imo.org/AwarenessMaterials.htm
Materialele publicate de Prof. Zaitsev �sunt:
Zaitsev, Yu and V. Mamaev
(1997). Biological Diversity in the Black Sea: A study of change and decline.
Zaitsev, Yu. (1998) Vol. 6. The Most Blue in the World, (an introduction
to the Black Sea). Black Sea Environmental Series Vol. 3. (Russian), UN
Publications, New York.
Acest material
este disponibil gratuit pentru profesori la oficiul Programului de mediu
al Marii Negre din Istanbul
|