Atunci
cand vasele navigheaza dintr-un loc in altul, uneori duc cu ele mici pasageri
clandestini � plante si animale care se fixeaza pe carenele lor sau se
gasesc in apa de balast. Aceste organisme isi gasesc deseori noi spatii
de domiciliu de-a lungul rutelor vaselor si se inmultesc foarte mult datorita
lipsei de dusmani naturali. Uneori oamenii sunt cei care introduc intentionat
noi specii in speranta cresterii randamentului pescuitului. Tarmurile
si apele Marii Negre prezinta un mare numar de specii �introduse� din
alte parti ale lumii. Unele dintre acestea sunt cu adevarat oaspeti nepoftiti.
Ce se poate face pentru a preveni venirea lor?
Introducere
Transportul intentionat si neintentionat de animale dintr-un loc in altul
nu este o problema noua.
De-a lungul istoriei, oamenii au introdus animale domesticite in spatii
straine, ca parte a zootehniei. Stiti de unde sunt originari puii, curcanii
si vacile? Totusi, uneori oamenii au facut greseli grave, ca atunci cand
au colonizat iepurii in Australia fara sa realizeze ca nu existau dusmani
naturali care sa controleze inmultirea acestora. Iepurii s-au inmultit
excesiv, au afectat puternic mediul natural si au distrus suprafete mari
de culturi agricole. Conditiile de pe corabii erau precare iar sobolanii
se puteau ascunde la bord. Astfel s-au raspandit pe numeroase insule provocand
disparitia unor pasari si animale localnice. Fara stirea marinarilor,
corabiiile lor transportau diverse specii marine fixate pe chilele navelor
lor.
|
Cum puteti
impiedica sobolanii sa sara de pe corabie? Nu vor sari in apa.
Ganditi-va
la cateva din caile pe care le vor urma pentru a parasi corabia
si cum i-ati putea impiedica sa faca acest lucru.
|
Pauza de reflectie
De-abia in ultimii o suta de ani am devenit
constienti de raspandirea speciilor straine de vietati marine cu ajutorul
vaselor. Vechile corabii erau lente permitand doar unui numar restrans
de specii mai rezistente ca scoici, viermi si alge sa traverseze oceanele.
Vapoarele moderne navigheaza rapid� dintr-un loc intr-altul. Cea mai mare
schimbare totusi este faptul ca vasele de marfuri transporta apa de balast.
Ce este apa de balast? Unele vapoare ca tancurile petroliere sau cargourile
sunt ca niste imense cutii goale atunci cand nu sunt incarcate cu marfa.
Pescajul lor se reduce atat de mult incat elicele ajung la suprafata apei
si vaporul nu mai poate naviga in siguranta si in regim economic. De aceea
trebuie sa isi incarce tancurile (special amenajate in acest scop la vapoarele
moderne) cu apa de mare din porturile in care si-au descarcat marfa. Atunci
cand ajung intr-un loc unde vor fi din nou incarcate isi descarca tancurile
in apa marii�.dar acest lucru se poate petrece pe un alt continent! Imaginati-va
cate animale cu ouale si larvele lor, foarte mici, bacterii si chiar virusi
pot fi transportati intr-un tanc de 100.000 de tone!
Fapte
|
Se
estimeaza ca anual sunt transferate 10 milioane de tone (Organizatia
Maritima Internationala, 2001) |
Si acum despre Marea Neagra
Conditiile oferite de apele Marii
Negre din zona costiera, fertile si cu salinitate scazuta se aseamana
cu cele ale altor zone costiere in care se gasesc porturi mari. Aceasta�
le face in mod special vulnerabile invaziilor.
Au existat in Marea Neagra peste o suta de invazii cunoscute cu specii
exotice. Unele s-au adaptat� rapid la ecosistem, altele au provocat probleme
imense. Doua studii de caz ilustreaza aceasta problema.
�����������������������������������������������������������
��
��������
����������
Controlul invaziilor
Daca sa ii impiedici pe sobolani sa sara de pe corabie nu este un lucru
usor, cu atat mai greu este sa impiedici organismele marine sa fie transportate
dintr-un loc in altul!
Proprietarii de vase au luptat timp de secole impotriva invaziei organismelor
de pe carenele vaselor. Aceste organisme fixate pe fundurile vaselor transforma
chilele in gradini subacvatice mobile, incetinesc viteza de deplasare
si cresc costurile de intretinere si operare. Inventarea vopselelor �anti
organisme� a redus problema dar recentele formule cu compusi organici
au poluat grav unele zone costiere si au ucis specii vulnerabile. Unii
dintre compusi sunt interzisi acum, fortandu-i pe propietarii de vase
sa foloseasca produse mai sigure sau sa revina la produsele pe baza de
cupru utilizate de mai bine de un secol.
Cu apa de balast situatia este mai complicata.
Cantitatea de apa transportata este imensa si in ciuda eforturilor dezvoltarea
de noi tehnologii de tratare a apei care sa ucida toate organismele vii
la bord nu pare realista Organizatia Maritima Internationala parte a Natiunilor
Unite aflata la Londra, la cere proprietarilor de vase sa adopte o abordare
mai simpla. Vapoarele ar trebui sa descarce apa de balast in largul oceanelor
si sa o inlocuiasca treptat cu apa mai curata din larg. Cand ar ajunge
in porturile de destinatie ar putea descarca in apele acestora apa de
balast ce contine specii de larg si care nu sunt adaptate sa supravietuiasca
in apele costiere. Nu este o solutie perfecta dar poate ajuta la stoparea
unei probleme serioase, care se amplifica; o problema care a schimbat
permanent ecosistemul Marii Negre.
Dilema morala-Ce credeti ?
�
Ilustrarea speciilor invadatoare
�
In diagrama de mai sus sunt reprezentate cateva specii
introduse in Marea Neagra accidental de vase sau intentionat (reprezentate
cu un avion). Sursa o reprezinta academicianul Yuvenaly Zoitsev din Odesa,
Ucraina unul dintre expertii din� domeniu.
|