Meteo Carmen Sylva

Pescuitul

Pe scurt

Curriculum meteo

Curriculum
Marea Neagra

Activitati

Proiecte

Echipamente

Resurse

Baze de date

Albume

Vremea azi

Remote sensing

Aspecte pedagogice

Aceasta parte include atat lectii clasice cat si activitati de exterior si scrierea unui exercitiu. Exercitiile vor incerca in primul rand sa stimuleze� elevii sa discute asupra provocarilor organizationale si politice in mamagementul pescuitului si de aceea trebuie sa se fac apel si la un profesor de stiinte sociale.

Discutia de grup nr. 1: Cui apartine pestele? Discutati asupra principalelor deosebiri intre pescuit si agricultura.

Aceste intrebari provocatoare au fost selectate pentru a-i motiva pe elevi sa reflecteze asupra specificitatii pescuitului in raport cu alte activitati, de exemplu agricultura. Datorita aspectelor sale ecologice, este imposibil sa pui un gard in jurul pestelui si sa-l transformi ntr-o proprietate personala si ereditara. Intrucat pestii sunt mobili si traverseaza apele teritoriale ale statelor limitrofe marii, ei devin proprietatea cuiva deabia in momentul in care sunt prinsi. Formal, cele mai multe resurse din mare sunt proprietatea statului. Totusi exista o tendinta a grupurilor de pescari de a incerca sa controleze teritoriile de pescuit in zona costiera. Uneori un asemenea control este recunoscut si legiferat de stat. De cele mai multe ori insa ramane la nivel informal. Este de asemeni relevant sa se discute despre cresterea pestilor si stabilirea de cote individuale de pescuit ca strategii pentru dezvoltarea controlului privat si a proprietatii asupra pestilor.

Exercitu de grup: studiu in teren

Casetă text: Daca este posibil, intalniti-va cu niste pescari si intrebati-i despre proprietate si structurile organizationale in pescarii. Aflati ce fel de restrictii sunt aplicate activitatii de pescuit si cine este factorul de decizie. Discutati cu pescarii daca reglementarile sunt suficiente si eficiente. Scrieti un scurt raport.


 

Aceasta sarcina de lucru presupune ca este posibila realizarea in practica a unei intalniri cu pescari. Daca nu este posibil contactul direct, profesorul poate alege o alta cale de a-i contacta pe pescari, prin telefon sau printr-o scrisoare. O alta optiune este cea de a intra in legatura cu autoritati care controleaza si decid activitatea de pescuit La nivel metodic, menirea exercitiului este de a sensibiliza elevii la provocarile transformarii observatiilor in informatii. La nivel obiectiv, scopul este sa constientizeze elevii asupra dificultatilor legate de obtinerea de informatii limpezi la nivel local asupra unor probleme ca cele ale organizatiilor de pescari si managementul pescuitului. Rapoartele vor trebui sa fie prezentate in clasa si comentate de profesor si de membri altor grupuri de lucru. Trebuie mentionat ca exista deseori diferente intre declaratii si practica. De exemplu, pescarii ar putea declara asociatiile ca fiind organisme democratice care interactioneaza cu autoritatile si ofera credite. In practica, s-ar putea ca doar cativa pescari influenti sa domine.


Provocarile organizationale si politice

Aceasta parte este o invitatie la gandirea abstracta care sa prelucreze informatiile obtinute in cele doua exercitii anterioare. Elevii vor fi invitati sa gandeasca in mod abstract asupra provocarilor managemetului pescuitului. Sub indrumarea profesorului, elevii trebuie sa poata sa observe ca practica pescuitului nu tine numai de atitudinea pescarilor ci si de implicatiile sociale ale pescuitului. Pescarii sunt deseori constienti ca participa la un cerc vicios si ca rezultatul final ar fi ruina tuturor. Totusi ei nu considera ca este in puterea lor sa schimbe ceva� si de aceea continua sa prinda prea mult peste. Constientizarea problemelor ecologice ar putea fi o cale de a dezvolta un pescuit echilibrat, dar aceasta nu ar trebui sa ne abata atentia de la problemele organizationale si politice. Pentru ca managementul pesuitului sa fie eficient este important sa se tina seama ca aceste probleme nu privesc numai stabilitatea mediului ci si alte aspecte cum ar fi legitimitatea politica, corectitudinea, etc.

Alte materiale de referinta pentru profesori despre pescuitul in Marea Neagra pot fi gasite pe site-ul Proiectului Recuperarea Ecosistemului Marii Negre: http://www.blacksea-environment.org/text/default.htm (dati clic pe �Aspecte de mediu ale pescuitului). Pentru informatii generale despre pescuitul mondial, ca si despre pescuitul in mari regionale pagina web FAO Pescuit este un bun punct de plecare: http://www.fao.org/fi/default_all.asp

A se vedea si:

Knudsen, S. (1997) A comparative study of fishing communities and public awarness in Turkey and Ukraine, Black Sea Environmental Programme

---(2003) Balck Sea Fishery Management; from Ignorance to Politics, Journal of Southeast European and Balck Sea Studies, 3(1); 46-62

Acest material este disponibil gratuit pentru profesori la oficiul Programului de mediu al Marii Negre din Istanbul