| 
         
         
          | Aspecte pedagogice | 
            | 
         
       
       
      Aceast� sectiune este un exercitiu de clas�, 
      care nu necesit� activit�ti de exterior. Este combinat� cu o discutie de 
      grup si o dezbatere interdisciplinar� si ar trebui s� se fac� apel si la 
      profesori de alte discipline, �n special de geografie. Managementul zonei 
      costiere este un proces care depinde de un dialog creativ si ordonat �ntre 
      cet�teni responsabili; simularea dialogului �n clas� �i ajut� pe tineri 
      sa �nteleag� provoc�rile pe care le �nfrunt� cei care fac planuri si cei 
      care se ocup� de mediu �n c�utarea solutiilor pentru dezvoltarea durabil�. 
      Exercitiul 
        de grup 1: Animale si plante costiere
      Acest exercitiu este destinat 
        s� demonstreze dependenta a numeroase specii costiere de habitatul lor 
        specific. Cel mai bine este s� se completeze tabelul pe tabl�, pe baza 
        contributiilor elevilor. Coloana din st�nga este intitulat� Tr�iesc 
        pe uscat sau �n r�uri si depind de mare. Iat� 
        c�teva idei care pot veni �n sprijinul elevilor: 
       �        
         Crabii de t�rm 
       �        
         P�s�rile marine f�r� webbed feet 
        (wading birds) 
       �        
         Plantele iubitoare de sare (halofite) ce 
        pot fi g�site �n zonele umede. 
       �        
         Anghilele (�si petrec aproape tot timpul �n r�uri dar depun 
        icrele ��n mare) 
      Probabil c� si oamneii ar putea fi ad�ugati pe list�! 
      C�teva posibile idei pentru coloana din dreapta �ntitulatat� 
        Tr�iesc �n mare si depind de uscat, ar putea fi: 
       �        
         P�s�ri marine cu picioare webbed ( 
        de ex. pesc�rusii). Notati c� nu toate p�s�rile 
        cu webbed picioare pot sta tot timpul �n ap�. Cormoranii, 
        de exemplu, sunt �ngreunati de ap� deoarece penele lor nu sunt impermeabile 
        astfel c� trebuie s� ias� periodic pe uscat pentru a se usca. 
       �        
         Sturioanii si somonii (�si petrec cea maimare 
        parte a vietii �n mare dar depun icrele �n r�uri 
       �        
         Focile c�lug�r (s-ar putea s� nu mai existe 
        nici una �n Marea Neagr�) 
       �        
         Iarba de mare si algele care tr�iesc �n apropierea 
        t�rmului (au nevoie de t�rmuri stabile) 
      �ntruc�t cea mai mare parte 
        a substantelor nutritive, vitale �n cresterea plantelor marine din apropierea 
        t�rmului, provin de pe uscat, se poate spune c� viata marin� din zona 
        costier� depinde de uscat. �n lectia despre eutrofizare veti vedea ce 
        se �nt�mpl� daca aceste substante sunt �n exces. Pe parcursul discutiei 
        ar putea fi identificate unele activit�ti umane care ar putea face imposibil� 
        viata unor animale si plante. Distrugerea zonelor umede, de exemplu, duce 
        la disparitia locurilor de cuib�rit si de odihn� ale p�s�rilor. �ndiguirea 
        sau poluarea r�urilor blocheaz� migratia pestilor c�tre zonele de depunere 
        a icrelor din r�uri sau mare. Constructia statiunilor turistice a distrus 
        locurile de cuib�rit ale focilor c�lug�r. 
      Exercitiul 
        de grup 2: Presunea �n zona de coast�
      Acesta este un exercitiu relativ simplu. Cercul interior 
        prezint� activit�tile, iar cel exterior diferitele tipuri de presiuni 
        exercitate asupra zonei costiere. Numeroase activit�ti si tipuri de presiuni 
        au fost omise �n mod intentionat. Exemple tipice sunt:  
      
         
          |  
             Activitatea 
           | 
           
             Presiunea 
           | 
         
         
          |  
             Industria 
           | 
           
             Fabrici si complexe industriale 
           | 
         
         
          |  
             Dezvoltarea urban� 
           | 
           
             Orase 
           | 
         
         
          |  
             Agricultura costier� si acvacultura 
           | 
           
             Ferme, ferme de prelucrare, pesc�rii  
           | 
         
         
          |  
             Mineritul 
           | 
           
             Puturi de mine 
           | 
         
       
      Elevii trebuie s� discute despre activit�tile desf�surate 
        �n regiunea lor, �nl�tur�ndu-le pe cele care nu se potrivesc si identifc�nd 
        altele care se practic�. Incercati s� decideti care sunt cele mai importante 
        si cum afecteaz� ele zona de coast�, pe uscat sau �n mare. 
      Si 
        acum despre Marea Neagr�
      Exemplele date aici provin din rapoarte coroborate realizate 
        de profesori din zona M�rii Negre. Ele demonstreaz� ca succesele si dificult�tile 
        sunt comune tuturor t�rilor din jurul M�rii Negre. Puteti ad�uga exemplele 
        din zonele �n care locuiti si s� discutati cu elevii modul �n care pot 
        fi ele rezolvate. 
      Dilema 
        moral� � arii protejate
      Scopul sectiunii �dilema� moral� este de 
        a evidentia pentru elevi o serie de probleme mai profunde. Acest exemplu 
        serveste la a examina relatia cu natura. Ar trebui s� restr�ngem grija 
        fat� de natur� la rezevatii mici? Cum pot actiona ca �administratori� 
        ai naturii, atunci c�nd� se exercit� at�t de multe presiuni concurente? 
        Cine va actiona �n ap�rarea habitaturilor plantelor si animalelor care 
        formeaz� ecosistemul M�rii Negre? 
      Sansa 
        voastr� de a negocia un plan managerial pentru zona costier�!
      Acesta este un exercitiu de 
        dezbatere �n grup care d� elevilor posibilitatea unui joc de roluri pentru 
        a �ncerca s� rezolve o situatie titpic� cu care se confrunt� managerii 
        zonei costiere. �ncercati s� memorati cazul tipic descris �n pachetul 
        de curs (sau tineti-l la �ndem�n� pentru a-l putea consulta). Pe pagina 
        urm�toare veti g�si un tabel �n care sunt cuprinse descrieri ale rolurilor 
        care trebuie asumate. Suger�m s� faceti o copie a paginii si s� decupati 
        fisele. �mp�rtiti clasa �n X grupuri. Cunoasteti dinamica propriei voastre 
        clase, astfel c� puteti decide asupra distribuirii potrivite a rolurilor. 
        Fiecare grup trebuie s�-si aleag� un purt�tor de cuv�nt care va prezenta 
        pozitia grupului, dup� care poate �ncepe activitatea. Suger�m o stabilirea 
        unei limite de timp pentru desf�surarea activit�tii. Fiecare purtat�tor 
        de cuv�nt trebuie limitat la o prezentare nu mai lung� de un minut neintrerupt. 
        Itemii care vor fi dezb�tuti trebui consemnati pe tabla clasei pentru 
        a fi v�zuti de toat� lumea. Puteti invita sustin�tori ai problemei ce 
        v� revine, din comunitatea local� pentru a prezenta punctul de vedere. 
        Nu este obligatoriu, dar ar da un plus de autenticitate dezbaterii, si 
        ar face-o mai amuzant� si mai realist� pentru elevi. 
         Cititi mai departe 
      Uniunea European� pentru Conservarea 
        Zonelor Costiere (EUCC) este o excelent� surs� de materiale. Accesati 
        pagina lor de web: http://www.eucc.nl/en/home/index.htm 
       
       
      
         
          |  
             1. DEPARTMENTUL TURISMULUI 
            Echipa 
              voastr� colaboreaz� cu industria de turism local pentru a �ncuraja 
              dezvoltarea turismului �n Everypol, si a asigura cele mai bune facilit�ti 
              pentru toti turistii. 
           | 
           
             2. ORGANIZATII LOCALE DE MEDIU  
            Organizatia 
              voastr� are 72 de membrii �n districtul Eveypol. Ei sunt preocupati 
              de starea mediului local si ar vrea ca oamneii s� fac� mai mult 
              pentru a proteja naturasi a p�stra orasul curat. 
           | 
         
         
          |  
             3. MANAGERI AI REZERVATIEI NATURALE 
            Echipa voastr� mic� poart� responsbilitatea pentru managementul rezervatiei 
              naturale aflate �n apropiere de Everypol. Este o zon� umed� important� 
              pentru cuib�ritul p�s�rilor care pot fi usor deranjate. Zona din 
              apropierea pl�jii are plante si fluturi rari. 
           | 
           
             4. ORGANIZATIA LOCALA A PESCARILOR 
            Organizatia 
              voastr� reprezint� pe toti pescarii locali. �n ultimul timp nu le-a 
              mers prea bine; cantit�tile de peste pescuite au sc�zut iar ei sunt 
              acuzati de supradimensionarea pescuitului. Pescarii sunt sup�rati 
              din cauza polu�rii golfului. 
           | 
         
         
          |  
             5. MANAGERII STATIEI DE EPURARE  
            Compania 
              voastr� este concentrat� numai asupra obtinerii profitului. Dac� 
              va pierde bani, oamenii �si vor pierde locurile de munc�. De aceea, 
              desi sunt preocupati de starea mediului, declar� c� nu pot construi 
              o statie de epurare nou�. 
           | 
           
              6.    
              AUTORITATILE PORTUARE 
            Portul este cea mai mare surs� de venituri pentru Everypol. Are un terminal 
              petrolier mare, dar echipamentele sale sunt expirate si mici scurgeri 
              accidentale sunt frecvente. Nu vreti s� acceptati sc�derea profiturilor 
              pentru a cump�ra noi echipamente. 
           | 
         
         
          |  
             7. PRIMARUL SI CONSILIERII DIN EVERYPOL 
            Ati 
              fost alesi de c�tre locuitorii orasului deoarece ati promis c� �l 
              veti transforma �ntr-un loc �n care toti vor avea venituri mai mari 
              precum si facilit�ti sanitare si un mediu curat. 
           | 
           
             8. INSPECTORATUL PENTRU POLUARE 
            Sarcina 
              voastr� este s� verificati dac� oamenii respect� legea si nu polueaz� 
              marea limitrof�. Aveti putini oameni care s� v� ajute iar cazurile 
              de poluare sunt numeroase. 
           | 
         
       
       |