|  
        ��������    
        ���������������������� 
      Zonele costiere sunt arealuri bogate 
        in plante si animale, multe dintre ele unice si vulnerabile. Peste 60% 
        din populatia lumii tr�ieste la o distant� mai mic� de 100km de coastele 
        marine. Aproximativ 90% din pestele pescuit in pesc�riile lumii se pescuieste 
        la distante de p�n� la 100km de t�rm. Porturile deservesc cele mai multe 
        c�i comerciale pentru transportul hranei, minereurilor, produse finite 
        si combustibili. Zona costier� este cea mai agreat� destinatie turistic�. 
      Cum 
        pot coexista toate aceste activit�ti? Numai un management �ntelept poate 
        furniza un r�spuns. 
         Introducere 
      Suprafata din apropierea 
        m�rii este cunoscut� sub numele de Zon� Costier�. Aceast� zon� este deosebit 
        de important� deoarece aici tr�iesc numeroase plante si animale a c�ror 
        existent� depinde de contactul dintre mare si t�rm. Zona 
        este important� si pentru oameni deoarece este locul unde se construiesc 
        porturile si �n acelasi timp locul unde multi dintre noi �si petrec vacantele. 
        Solurile sunt deseori fertile �n zonele costiere ceea ce duce la �nflorirea 
        agriculturii. Porturile au favorizat dezvoltarea comertului si a industriei, 
        iar orasele mari s-au dezvoltat ca centre administrative, porturi, statiuni 
        turistice, complexe industriale, centre agricole, centre piscicole. Problema 
        este c� deseori aceste activit�ti concureaz� unele cu altele iar marele 
        perdant este mediul natural! Oamenii nu realizeaz� �ntotdeauna ca exist� 
        o limit� a spatiului disponibil pentru dezvoltarea �n zona costier�, si 
        ca toate planurile ar trebui s� se coreleze �ntre ele. 
      Viitorul a numeroase comunit�ti de plante si animale care tr�iesc �n zona costier� 
        depinde de deciziile �ntelepte �n leg�tur� cu dezvoltarea acestor zone 
        sensibile. Exist� numeroase dovezi de decizii gresite �n leg�tur� cu dezvoltarea 
        zonei costiere a M�rii Negre, luate ca urmare a diferitelor presiuni. 
        Diferitele sectoare ale administratiei publice si private �si dezvolt� 
        deseori afacerile f�r� a se consulta �ntre ele, ceea ce nu este o pracic� 
        bun�. Managementul zonei costiere reprezint� calea de a-i �ndruma pe oameni 
        s� colaboreze �n activit�tile lor astfel �nc�t s� mentin� echilibrul sensibil 
        dintre nevoile lor pe termen scurt, f�r� a compromite ecosistemul natural 
        pe termen scurt si �ndep�rtat. 
      
         
           | 
         
         
            | 
          Faceti 
            un tabel intitulat �Animale si plante costiere�cu dou� coloane. 
            Una dintre ele va fi denumit� �Tr�iesc pe uscat si �n r�uri si 
            depind de mare�, iar cealalt� �Tr�iesc pe uscat si depind de 
            mare�. Care dintre activit�tile 
            umane v� fac viata imposibil�?    | 
         
       
           
        
      Presiuni �n Zona Costier� 
      Diagrama de mai jos arat� c�t de multe 
        grupuri de oameni folosesc zona costier� pentru diferite activit�ti. 
        
        
      
           
       Terminaluri: 
        Petroliere, minerlaiere 
        Reparatii nave 
        Ferry boot � 
         
         
      
         
           
             
               G�seste 
                si alti utilizatori si extinde diagrama. 
              Poti s� creezi �nc� un cerc exterior si s� notezi �n el �posibilele 
                conflicte� dintre utilizatori si impactul pe care fiecare grup 
                �l poate avea asupra zonei costiere. 
               
           | 
         
       
        
         Si acum despre Marea Neagr� � 
      �n paginile urm�toare veti vedea c�teva exemple 
        de management pozitiv si negativ al zonei costiere a M�rii Negre (informatii 
        �furnizate de profesori din regiunile respective). Analizati-le si g�nditi-v� 
        la exemple de practic� �nteleapt� si gresit� din propriul vostru oras/regiune. 
       
        Romania: 
        + Tratarea apelor reziduale  
        Investitii �n 2 statii de epurare (Constanta 
          Sud si Mangalia), care vor �mbun�t�ti calitatea apei marine �n zona 
          t�rmului. 
        - 
          Dezvoltarea �infrastructurii pentru statiuni turistice 
        Cl�diri, case, baruri, restaurante �n zona 
          2 Mai  - Vama Veche (�n apropierea frontierei rom�no-bulgare), 
          au fost construite direct pe plaj� sau pe t�rm, f�r� aprob�ri de la 
          autorit�tile locale. Efectul este degradarea unui sector foarte frumos 
          al t�rmului rom�nesc al M�rii Negre.  
       
       
        Bulgaria: 
        + 
          "Poda"o zon� umed� la sud de Burgas. 
          Aceast� zon� de pe Via Pontica este un loc de cuib�rit/habitat 
          temporar pentru un mare num�r de p�s�ri incluz�nd si specii rare sau 
          protejate. Planurile manageriale locale prev�d utilizarea eficient� 
          a zonei ca biosfer� rezervat�/centru de cercetare a stiintific�, supraveghere 
          a p�s�rilor si eco-turism, pescuit, etc. 
        - 
          "Cabacum" � la nord de Varna 
           
        Combinatia de plaj� nisipoas� si pant� abrupt� 
          spre interior creaz� conditii favorabile pentru alunec�ri de teren. 
          �n regiunea Cabacun, panta este folosit� ca zon� de recreere cu case 
          de vacant� private si mici hoteluri. Drenajul subdimensionat pentru 
          apele memajere si cele pluviale asociat cu mai multi ani ploiosi au 
          antrenat alunec�ri masive de teren. Mari cantit�ti de p�m�nt au alunecat 
          pe deal �n jos, afect�nd drumul si plaja. Multe case private si unele 
          hoteluri au fost deteriorate sau distruse. A fost dezvoltat un program 
          de investitii si au �nceput actiunile de restaurare �n 2000-2001, dar 
          fondurile disponibile nu au fost suficiente pentru a definitiva proiectul. 
           
       
       
        Rusia: 
        + 
          �Construirea unei sosele de centur� �n jurul orasului Soci: 
        Pentru a reduce impactul traficului greu 
          pe drumul de-a lungul coastei, si pentru a sc�dea nivelul polu�rii sonore 
          si a aerului �n oras, a fost construit� o sosea de centur� care ocoleste 
          orasul Soci. Pentru a nu distruge peisajul, mare parte din sosea a fost 
          construit� t�indu-se tuneluri �n muntii st�ncosi... 
        - 
          Materiale de constructii: 
        Prundisul si pietrele de pe pl�ji sunt folosite 
          la constructii, ceea ce duce la distrugerea pl�jilor si accentuarea 
          eroziunii. 
       
       
        Turcia: 
        + Uzung�l-Trabzon.  
        Acest loc este un parc natural, o zon� protejat�, ceea ce constituie 
          un exemplu pozitiv de management al zonei costiere. Totusi exist� �n 
          continuare probleme cum ar fi pescuitul �n exces si turismul (supra-populare 
          si dezvoltarea construirii de case de vacant�.) 
           
        - 
          Deseurile solide din Trabzon: 
        Gunoiul menajer este aruncat direct �n mare �n Trabzon. Cheltuielelie 
          pentru amenajraea unei gropi de gunoi sunt privite ca fiind prea mari 
          pentru contribuabili, dar valoarea m�rii si a resurselor sale care sunt 
          amenintate nu a fost luat� �n calcul �n cadrul analiz�rii situatiei. 
       
       
        Georgia: 
        + Parcul National Kolkheti 
        Teritoriul din apropiere de Poti cuprinde o zon� umed� si un lac, 
          (Lacul Paliostomi), care sunt considerate de o important� global� pentru 
          faun� si p�s�rile migratoare. Acestea sunt supuse unei mari presiuni 
          de c�tre pescarii si t�ietorii de lemne ilegali, precum si de catre 
          v�n�torii legali. Situatia se complica prin exercitarea autorit�tii 
          a cinci sisteme administrative diferite, fiecare cu propria sa politic� 
          si propriile sale priori t�ti. Dup� �ndelungi discutii, au ajuns s� 
          aprecieze valoarea colabor�rii si au creat un Parc National cu propriul 
          s�u plan managerial. 
        - 
          Terminalul petrolier Kulevi: 
        Acesta a fost construit f�r� aprob�ri oficiale 
          si studiu prealabil al impactului s�u asupra mediului. Au existat proteste 
          puternice ale organizatiilor de mediu, atunci c�nd au descoperit ca 
          planul urias era �n curs de finalizare. Guvernul georgian a ordonat 
          stoparea lucr�rilor atunci c�nd au fost descoperite ilegalit�tile dar 
          acestea au fost continuate si acum obiectivul este aproape finalizat. 
       
       
        Ucraina: 
        + Limanul Tiligul (30km est de Odesa).  
        Limanul, (laguna) are o lungime de aproximativ 80km, o l�time de 
          4,5km si o ad�ncime de 21m. Are o important� natural� si economic� semnificativ�, 
          fiind un centru de activit�ti recreative, o zon� de acvacultur� si �n 
          care tr�iesc animale s�lbatice, precum si prin folosirea resurselor 
          naturale, cum ar fi nisipul pentru constructii. A atras un mare num�r 
          de vizitatori si constructia a aproape 40.000 de case de vacant�. Prin 
          asocierea treptat� a celor preocupati de viitorul zonei si prin popularizarea 
          principiilor de management al zonei costiere, s-a conturat un plan care 
          va permite mentinerea echilibrului �ntre dezvoltare si conservarea mediului. 
        - 
          Tratarea apelor reziduale din Odesa: 
        Tratarea apelor din canalizare din Odesa este de mult timp o problem�, 
          si deseori zonele de �mb�iere au fost �nchise pe timpul verii pentru 
          a proteja s�n�tatea populatiei. Desi s-au ameliorat utilit�tile existente 
          �n ultimii ani, o solutie pe termen lung este �nc� necesar� dac� se 
          doreste folsirea zonei costiere de c�tre toat� lumea. 
       
      Ce implica managementul zonei costiere? 
      Managementul �zonei costiere este un proces 
        prin care sunt adusi laolalt� reprezentantii tuturor grupurilor de oameni 
        implicati �n aceast� problem�, a solutiilor oferite de ei, pe baza c�rora 
        sa se dezvolte si s� se implementeze un plan comun. Sun� usor de f�cut 
        pe h�rtie dar �n realitate este deosebit de greu de realizat deoarece 
        implic� schimbarea intereselor economice si a influentelor proprii. Pe 
        de alt� parte, atunci c�nd oamenii �nteleg c�t este de vulnerabil� zona 
        costier� (si c� propriul lor viitor este supus riscului), se dezvolt� 
        dorinta de colaborare. Cineva trebuie s�-si asume organizarea planului 
        (deseori o persoan� responsabil� din conducerea local�), apoi, pasii procesului 
        sunt urm�torii: 
      
        - Identificarea grupurilor 
          de oameni care trebuie implicati (denumiti deseori comitetul de sprijin) 
          si solicitarea lor de a trimite reprezentanti la o serie de �nt�lniri.
 
        - Identificarea �n comun 
          a presiunilor umane asupra zonei costiere si a intereselor de mediu, 
          sociale si economice care sunt afectate.
 
        - Acordul asupra unei 
          viziuni comune asupra viitorului acelui sector de zon� costier�. 
 
        - Analizarea tuturor 
          lucrurilor practice care pot pot fi realizate pentru �mplinirea viziunii 
          si alegerea celui care trebuie realizat primul, de c�tre cine, c�nd 
          si cum va fi pl�tit� persoana respectiv� - acesta este planul managerial.
 
        - Constientizarea tuturor 
          asupra planului si stabilirea persoanei care va verifica dac� acesta 
          este respectat si �l va adapta �n viitor.
 
       
           
         
        Dilema moral� � arii protejate � ce 
        credeti despre ele? 
       
         Sansa voastr� de a negocia un plan managerial pentru zona costier�! 
      Chiar de-a lungul coastei unde 
        locuiti, exist� un oras numit Everypol (poate c� nu stiati acest lucru, 
        dar inchideti ochii si imaginati-vi-l!). Everypol este un oras cu o populatie 
        de 200.000 de oameni, cu un port prin care se export� otelul produs pe 
        plan local si se import� petrol. Exist� si o industrie a pescuitului �n 
        Golful Everypol. Golful este o destinatie turistic� foarte apreciat� de 
        locuitorii capitale, iar vara plajele sunt foarte aglomerate, dar reteaua 
        de canalizare este prea mic� pentru un aflux de turisti at�t de mare. 
        La numai 1 km de oras, exist� o zon� umed� important� pentru p�s�rile 
        migratoare. Aceasta a fost declarat� rezervatie natural�. 
      Uneori turistii se plang de 
        petrolul care ajunge pe plaj� ca si de inchiderea zonelor de �mb�iere 
        datorit� polu�rii apei cu ap� din canalizare. Ar dori s� se duc� mai departe 
        de centrul orasului, dar amenaj�rile turistice nu sunt permise �n rezervatia 
        natural�. Managerul rezervatiei naturale este si el sup�rat pentru c� 
        uneori deseurile de la fabrici, deversate �n ap�, ajung cu ajutorul curentilor 
        �n rezervatie, omor�nd pesti si p�s�ri. Pesc�riile sufer� si ele un declin, 
        datrat pe de o parte marilor cantit�ti de reziduuri aruncate �n golf, 
        iar pe de alt� parte supradimension�rii pescuitului. Primarul declar� 
        c� nu exist� suficienti bani pentru rezolvarea problemelor, dar �n acelasi 
        timp se construiesc numeroase case de vacant�. 
      Clasa va fi �mp�rtit� �n grupuri 
        mici iar profesorul va da c�te un cartonas fiec�rui grup. Acesta va desemna 
        pozitia grupului si se vor da explicatii �n leg�tur� cu rolul ce revine 
        fiec�rui grup. Purtati o dezbatere despre: 
      
        - Decideti asupra 
          unei viziuni comune despre cum va ar�ta golful �n viitor. (�ncercati s� nu excludeti pe nimeni).
 
        - Ce eforturi va face 
          fiecare grup pentru a �mplini viziunea comun�?
 
        - De unde vor veni fondurile 
          si cine se responsabilizeaz� pentru functionarea planului?
 
       
       |