��������
����������������������
Zonele costiere sunt arealuri bogate
in plante si animale, multe dintre ele unice si vulnerabile. Peste 60%
din populatia lumii tr�ieste la o distant� mai mic� de 100km de coastele
marine. Aproximativ 90% din pestele pescuit in pesc�riile lumii se pescuieste
la distante de p�n� la 100km de t�rm. Porturile deservesc cele mai multe
c�i comerciale pentru transportul hranei, minereurilor, produse finite
si combustibili. Zona costier� este cea mai agreat� destinatie turistic�.
Cum
pot coexista toate aceste activit�ti? Numai un management �ntelept poate
furniza un r�spuns.
Introducere
Suprafata din apropierea
m�rii este cunoscut� sub numele de Zon� Costier�. Aceast� zon� este deosebit
de important� deoarece aici tr�iesc numeroase plante si animale a c�ror
existent� depinde de contactul dintre mare si t�rm. Zona
este important� si pentru oameni deoarece este locul unde se construiesc
porturile si �n acelasi timp locul unde multi dintre noi �si petrec vacantele.
Solurile sunt deseori fertile �n zonele costiere ceea ce duce la �nflorirea
agriculturii. Porturile au favorizat dezvoltarea comertului si a industriei,
iar orasele mari s-au dezvoltat ca centre administrative, porturi, statiuni
turistice, complexe industriale, centre agricole, centre piscicole. Problema
este c� deseori aceste activit�ti concureaz� unele cu altele iar marele
perdant este mediul natural! Oamenii nu realizeaz� �ntotdeauna ca exist�
o limit� a spatiului disponibil pentru dezvoltarea �n zona costier�, si
ca toate planurile ar trebui s� se coreleze �ntre ele.
Viitorul a numeroase comunit�ti de plante si animale care tr�iesc �n zona costier�
depinde de deciziile �ntelepte �n leg�tur� cu dezvoltarea acestor zone
sensibile. Exist� numeroase dovezi de decizii gresite �n leg�tur� cu dezvoltarea
zonei costiere a M�rii Negre, luate ca urmare a diferitelor presiuni.
Diferitele sectoare ale administratiei publice si private �si dezvolt�
deseori afacerile f�r� a se consulta �ntre ele, ceea ce nu este o pracic�
bun�. Managementul zonei costiere reprezint� calea de a-i �ndruma pe oameni
s� colaboreze �n activit�tile lor astfel �nc�t s� mentin� echilibrul sensibil
dintre nevoile lor pe termen scurt, f�r� a compromite ecosistemul natural
pe termen scurt si �ndep�rtat.
|
|
Faceti
un tabel intitulat �Animale si plante costiere�cu dou� coloane.
Una dintre ele va fi denumit� �Tr�iesc pe uscat si �n r�uri si
depind de mare�, iar cealalt� �Tr�iesc pe uscat si depind de
mare�. Care dintre activit�tile
umane v� fac viata imposibil�? |
Presiuni �n Zona Costier�
Diagrama de mai jos arat� c�t de multe
grupuri de oameni folosesc zona costier� pentru diferite activit�ti.
Terminaluri:
Petroliere, minerlaiere
Reparatii nave
Ferry boot �
G�seste
si alti utilizatori si extinde diagrama.
Poti s� creezi �nc� un cerc exterior si s� notezi �n el �posibilele
conflicte� dintre utilizatori si impactul pe care fiecare grup
�l poate avea asupra zonei costiere.
|
Si acum despre Marea Neagr� �
�n paginile urm�toare veti vedea c�teva exemple
de management pozitiv si negativ al zonei costiere a M�rii Negre (informatii
�furnizate de profesori din regiunile respective). Analizati-le si g�nditi-v�
la exemple de practic� �nteleapt� si gresit� din propriul vostru oras/regiune.
Romania:
+ Tratarea apelor reziduale
Investitii �n 2 statii de epurare (Constanta
Sud si Mangalia), care vor �mbun�t�ti calitatea apei marine �n zona
t�rmului.
-
Dezvoltarea �infrastructurii pentru statiuni turistice
Cl�diri, case, baruri, restaurante �n zona
2 Mai - Vama Veche (�n apropierea frontierei rom�no-bulgare),
au fost construite direct pe plaj� sau pe t�rm, f�r� aprob�ri de la
autorit�tile locale. Efectul este degradarea unui sector foarte frumos
al t�rmului rom�nesc al M�rii Negre.
Bulgaria:
+
"Poda"o zon� umed� la sud de Burgas.
Aceast� zon� de pe Via Pontica este un loc de cuib�rit/habitat
temporar pentru un mare num�r de p�s�ri incluz�nd si specii rare sau
protejate. Planurile manageriale locale prev�d utilizarea eficient�
a zonei ca biosfer� rezervat�/centru de cercetare a stiintific�, supraveghere
a p�s�rilor si eco-turism, pescuit, etc.
-
"Cabacum" � la nord de Varna
Combinatia de plaj� nisipoas� si pant� abrupt�
spre interior creaz� conditii favorabile pentru alunec�ri de teren.
�n regiunea Cabacun, panta este folosit� ca zon� de recreere cu case
de vacant� private si mici hoteluri. Drenajul subdimensionat pentru
apele memajere si cele pluviale asociat cu mai multi ani ploiosi au
antrenat alunec�ri masive de teren. Mari cantit�ti de p�m�nt au alunecat
pe deal �n jos, afect�nd drumul si plaja. Multe case private si unele
hoteluri au fost deteriorate sau distruse. A fost dezvoltat un program
de investitii si au �nceput actiunile de restaurare �n 2000-2001, dar
fondurile disponibile nu au fost suficiente pentru a definitiva proiectul.
Rusia:
+
�Construirea unei sosele de centur� �n jurul orasului Soci:
Pentru a reduce impactul traficului greu
pe drumul de-a lungul coastei, si pentru a sc�dea nivelul polu�rii sonore
si a aerului �n oras, a fost construit� o sosea de centur� care ocoleste
orasul Soci. Pentru a nu distruge peisajul, mare parte din sosea a fost
construit� t�indu-se tuneluri �n muntii st�ncosi...
-
Materiale de constructii:
Prundisul si pietrele de pe pl�ji sunt folosite
la constructii, ceea ce duce la distrugerea pl�jilor si accentuarea
eroziunii.
Turcia:
+ Uzung�l-Trabzon.
Acest loc este un parc natural, o zon� protejat�, ceea ce constituie
un exemplu pozitiv de management al zonei costiere. Totusi exist� �n
continuare probleme cum ar fi pescuitul �n exces si turismul (supra-populare
si dezvoltarea construirii de case de vacant�.)
-
Deseurile solide din Trabzon:
Gunoiul menajer este aruncat direct �n mare �n Trabzon. Cheltuielelie
pentru amenajraea unei gropi de gunoi sunt privite ca fiind prea mari
pentru contribuabili, dar valoarea m�rii si a resurselor sale care sunt
amenintate nu a fost luat� �n calcul �n cadrul analiz�rii situatiei.
Georgia:
+ Parcul National Kolkheti
Teritoriul din apropiere de Poti cuprinde o zon� umed� si un lac,
(Lacul Paliostomi), care sunt considerate de o important� global� pentru
faun� si p�s�rile migratoare. Acestea sunt supuse unei mari presiuni
de c�tre pescarii si t�ietorii de lemne ilegali, precum si de catre
v�n�torii legali. Situatia se complica prin exercitarea autorit�tii
a cinci sisteme administrative diferite, fiecare cu propria sa politic�
si propriile sale priori t�ti. Dup� �ndelungi discutii, au ajuns s�
aprecieze valoarea colabor�rii si au creat un Parc National cu propriul
s�u plan managerial.
-
Terminalul petrolier Kulevi:
Acesta a fost construit f�r� aprob�ri oficiale
si studiu prealabil al impactului s�u asupra mediului. Au existat proteste
puternice ale organizatiilor de mediu, atunci c�nd au descoperit ca
planul urias era �n curs de finalizare. Guvernul georgian a ordonat
stoparea lucr�rilor atunci c�nd au fost descoperite ilegalit�tile dar
acestea au fost continuate si acum obiectivul este aproape finalizat.
Ucraina:
+ Limanul Tiligul (30km est de Odesa).
Limanul, (laguna) are o lungime de aproximativ 80km, o l�time de
4,5km si o ad�ncime de 21m. Are o important� natural� si economic� semnificativ�,
fiind un centru de activit�ti recreative, o zon� de acvacultur� si �n
care tr�iesc animale s�lbatice, precum si prin folosirea resurselor
naturale, cum ar fi nisipul pentru constructii. A atras un mare num�r
de vizitatori si constructia a aproape 40.000 de case de vacant�. Prin
asocierea treptat� a celor preocupati de viitorul zonei si prin popularizarea
principiilor de management al zonei costiere, s-a conturat un plan care
va permite mentinerea echilibrului �ntre dezvoltare si conservarea mediului.
-
Tratarea apelor reziduale din Odesa:
Tratarea apelor din canalizare din Odesa este de mult timp o problem�,
si deseori zonele de �mb�iere au fost �nchise pe timpul verii pentru
a proteja s�n�tatea populatiei. Desi s-au ameliorat utilit�tile existente
�n ultimii ani, o solutie pe termen lung este �nc� necesar� dac� se
doreste folsirea zonei costiere de c�tre toat� lumea.
Ce implica managementul zonei costiere?
Managementul �zonei costiere este un proces
prin care sunt adusi laolalt� reprezentantii tuturor grupurilor de oameni
implicati �n aceast� problem�, a solutiilor oferite de ei, pe baza c�rora
sa se dezvolte si s� se implementeze un plan comun. Sun� usor de f�cut
pe h�rtie dar �n realitate este deosebit de greu de realizat deoarece
implic� schimbarea intereselor economice si a influentelor proprii. Pe
de alt� parte, atunci c�nd oamenii �nteleg c�t este de vulnerabil� zona
costier� (si c� propriul lor viitor este supus riscului), se dezvolt�
dorinta de colaborare. Cineva trebuie s�-si asume organizarea planului
(deseori o persoan� responsabil� din conducerea local�), apoi, pasii procesului
sunt urm�torii:
- Identificarea grupurilor
de oameni care trebuie implicati (denumiti deseori comitetul de sprijin)
si solicitarea lor de a trimite reprezentanti la o serie de �nt�lniri.
- Identificarea �n comun
a presiunilor umane asupra zonei costiere si a intereselor de mediu,
sociale si economice care sunt afectate.
- Acordul asupra unei
viziuni comune asupra viitorului acelui sector de zon� costier�.
- Analizarea tuturor
lucrurilor practice care pot pot fi realizate pentru �mplinirea viziunii
si alegerea celui care trebuie realizat primul, de c�tre cine, c�nd
si cum va fi pl�tit� persoana respectiv� - acesta este planul managerial.
- Constientizarea tuturor
asupra planului si stabilirea persoanei care va verifica dac� acesta
este respectat si �l va adapta �n viitor.
Dilema moral� � arii protejate � ce
credeti despre ele?
Sansa voastr� de a negocia un plan managerial pentru zona costier�!
Chiar de-a lungul coastei unde
locuiti, exist� un oras numit Everypol (poate c� nu stiati acest lucru,
dar inchideti ochii si imaginati-vi-l!). Everypol este un oras cu o populatie
de 200.000 de oameni, cu un port prin care se export� otelul produs pe
plan local si se import� petrol. Exist� si o industrie a pescuitului �n
Golful Everypol. Golful este o destinatie turistic� foarte apreciat� de
locuitorii capitale, iar vara plajele sunt foarte aglomerate, dar reteaua
de canalizare este prea mic� pentru un aflux de turisti at�t de mare.
La numai 1 km de oras, exist� o zon� umed� important� pentru p�s�rile
migratoare. Aceasta a fost declarat� rezervatie natural�.
Uneori turistii se plang de
petrolul care ajunge pe plaj� ca si de inchiderea zonelor de �mb�iere
datorit� polu�rii apei cu ap� din canalizare. Ar dori s� se duc� mai departe
de centrul orasului, dar amenaj�rile turistice nu sunt permise �n rezervatia
natural�. Managerul rezervatiei naturale este si el sup�rat pentru c�
uneori deseurile de la fabrici, deversate �n ap�, ajung cu ajutorul curentilor
�n rezervatie, omor�nd pesti si p�s�ri. Pesc�riile sufer� si ele un declin,
datrat pe de o parte marilor cantit�ti de reziduuri aruncate �n golf,
iar pe de alt� parte supradimension�rii pescuitului. Primarul declar�
c� nu exist� suficienti bani pentru rezolvarea problemelor, dar �n acelasi
timp se construiesc numeroase case de vacant�.
Clasa va fi �mp�rtit� �n grupuri
mici iar profesorul va da c�te un cartonas fiec�rui grup. Acesta va desemna
pozitia grupului si se vor da explicatii �n leg�tur� cu rolul ce revine
fiec�rui grup. Purtati o dezbatere despre:
- Decideti asupra
unei viziuni comune despre cum va ar�ta golful �n viitor. (�ncercati s� nu excludeti pe nimeni).
- Ce eforturi va face
fiecare grup pentru a �mplini viziunea comun�?
- De unde vor veni fondurile
si cine se responsabilizeaz� pentru functionarea planului?
|