Sintagma � educatie pentru mediu � a fost aplicata
la atat de multe forme de educatie incat am considerat ca este necesar
sa clarificam ce inteleg autorii acestui pachet educational prin aceasta
formulare.
Deseori � educatia pentru mediu � este confundata cu ecologia.
In unele dintre limbile vorbite in jurul Marii Negre, rusa de exemplu,
se foloseste formula � educatie ecologica �. Educatia pentru
mediu nu se limiteaza la� ecologie sau studiul stiintelor naturii. A invata
despre organismele vii, habitatul lor si felul in care interactioneaza
unele cu altele si cu mediul in care traiesc, este o parte importanta
a educatieie pentru mediu, dar nu este totul.
Poate ca o analogie ne-ar ajuta sa intelegem mai bine.
Ganditi-va la educatia pentru mediu ca la un copac. Radacinile sunt reprezentate
de chimie, fizica, biologie, geografie. Educatia
pentru mediu are la baza stiinta. Trunchiul copacului este reprezentat de ecologie. Intelegerea interconexiunilor
si a interdependentelor tututror formelor de viata este centrala in educatia
pentru mediu. Convingerile si atitudinile sunt ramurile copacului.
Educatia pentru mediu contesta convingerea in superioritatea umana asupra
altor forme de viata� si preconizeaza atitutini de respect si grija fata
de natura. Frunzele copacului sunt sentimentele. Frunzele se rotesc dupa
soare furnizand energie copacului. Fara ele, copacul ar fi lipsit de viata
si s-ar usca. Frunzele sunt cele care dau vitalitate copacului si il fac
sa devina un tot unitar si nu o colectie de radacini si ramuri. Prin analogie,
fara implicarea sentimentelor, educatia pentru mediu isi pierde scopul
si eficienta. Educatia pentru mediu ii pune pe elevi in contact direct
cu natura pentru a le dezvolta dragostea fata de toate formele de viata.
In final, inflorirea copacului este reprezentata prin schimbarile
de mentatlitate, iar fructele prin actiunile desfasurate in sprijinul
naturii.
( A se include un desen pentru ilustrarea conceptului
de � educatie pentru mediu �)
Realitatea privind situatia prezenta a mediului in lume este negativa
si deprimanta dar educatia pentru mediu are grija sa nu� promoveze atitudini
de apatie si de fatalism in randul tinerilor..
Orice prezentare a problemelor de mediu trebuie sa inceapa cu cauzele
fenomenului si sa se incheie cu alternative pozitive si cai posibile de
solutionare a sa. Cele mai multe probleme de mediu sunt complexe. Cu alte
cuvinte � mediu � ca subiect al educatiei� pentru mediu, include
nu doar natura ci si societatea, cultura, economia si politica.
Pentru a rezuma :
- Trezeste si dezvolta sentimentul de dragoste fata de natura.
- Ofera informatii despre mediu
- Practica, prin poltica scolara si prin implicarea familei, prin comportatment-economisirea
apei si a electricitatii, reciclarea hartiei si a altor materiale, cumpararea
hranei produse natural, si chiar proucerea uneori a acesteia- o atitudine
favorabila naturii.
- Incurajeaza atitudinea civica activa prin implicarea personala in
protectia mediului
Toti profesorii care au contribuit la acest curriculum
practica educatia pentru mediu pentru ca doresc sa-si vada elevii alegand
un stil de viata sanatos, fara a distruge mediul si cu respect fata de
generatiile viitoare de oameni sau alte forme de viata. Va invitam sa
va alaturati noua in introducerea educatiei pentru mediu in cat mai multe
scoli din regiunea Marii Negre.
|