|
|
|
|
|
|||
Eclipsa totala de Soare din 11 august 1999 va fi un eveniment stiintific,
educational si cultural major pentru Europa; pregatirea populatiei pentru
acest eveniment se afla de pe acum în atentia unor foruri politice,
administrative si stiintifice europene sau nationale. Ministerului Educatiei Nationale (MEN) - ca si grupului de reforma a
învatamântului (GRI) - îi revine, în mod natural,
responsabilitatea pentru o mare parte din actiunile ce urmeaza a fi întreprinse,
si anume pentru cele cu caracter educational. Pentru a veni în întâmpinarea eforturilor pe care
MEN va trebui sa le depuna în acest sens, propunem prezentul program. I SITUATIA ACTUALA Nivelul de cultura stiintifica - si, în particular, cel de cultura astronomica - al populatiei din România este cu totul nesatisfacator si mult inferior celui din alte tari europene, dintre care amintim doar Bulgaria si Ungaria. Din pacate, sursa acestei situatii se afla, în mare parte, chiar în sistemul nostru educational. O scurta trecere în revista a câtorva indicatori este revelatoare. Spre deosebire de universitatile din strainatate, nici o universitate din România nu are o catedra destinata numai astronomiei si astrofizicii. Numarul planetariilor existente în tara este extrem de redus; Bucuresti este practic singura capitala din Europa fara un planetariu public. La observatorul public "Amiral Urseanu" din Bucuresti lucreaza un singur astronom. În toate tarile civilizate, preocuparea pentru astronomie a tineretului
- si a multor vârstnici - a condus la înfiintarea de asociatii
si cluburi de astronomi amatori, a caror activitate stiintifica - desfasurata
în strânsa legatura cu observatoarele profesionale - este
mai mult decât un hobby, aducând reale contributii la dezvoltarea
astronomiei. Scolile si liceele din România nu au lunete sau telescoape, nu au profesori specializati în astronomie, nu au carti, reviste sau alte surse de informare în acest domeniu. Dupa reintroducerea astronomiei - în anul 1991 - ca obiect de studiu în unele licee, posibilitatile reale de documentare ale elevilor si cadrelor didactice au ramas - în esenta - la fel de precare ca si în perioada anterioara. În contrast cu situatia din România, astronomia ocupa un
loc tot mai împortant în educatie, peste tot în lume;
în Europa, functioneaza chiar o asociatie a profesorilor de astronomie
(European Association for Astronomy Education - EAAE). În general, mass-media din România nu reflecta astfel de
preocupari, care ar putea contribui substantial la educatia astronomica
a publicului. Totusi, trebuie retinut faptul ca exista câteva elemente care pot contribui la o schimbare a acestei situatii, daca autoritatile competente ale statului se vor implica în mod corespunzator. Dintre aceste elemente, mentionam: - documentatia de care dispun astronomii români, datorita excelentelor legaturi pe care le au cu colegii din strainatate; - legaturile strânse dintre Institutul Astronomic al Academiei Române (IAAR) si forurile de specialitate din strainatate care se ocupa de învatamântul astronomiei; - colaborarea tot mai strânsa care s-a dezvoltat între IAAR si unele facultati (Facultatea de Fizica din Bucuresti (FFB), Facultatea de Matematica din Cluj-Napoca (FMC) etc.), în vederea asigurarii unei pregatiri corespunzatoare a studentilor; - programa de astronomie pentru învatamântul preuniversitar, elaborata - în urma unor îndelungate discutii - de cadrele didactice universitare de la FFB si de cercetatorii de la IAAR, programa propusa spre aprobare Ministerului Învatamântului; - legatura la Internet de care dispun mai multe licee din tara, care le permite accesul la date si programe internationale educationale de astronomie; - Societatea Astronomica Româna de Meteori (SARM), cu filiale în câteva orase din tara; SARM a fost creata de tineri astronomi amatori (printre care multi elevi si studenti), prin forte proprii, obtinând o rapida recunoastere internationala meritorie.
a. crearea unor conditii minimale pentru ca întreaga populatie scolara sa poata urmari în bune conditii eclipsa totala de Soare din 11 august 1999, beneficiind de o asistenta competenta din partea cadrelor didactice; b. crearea unei infrastructuri functionale de profil pentru sistemul educational, care sa permita, atât în perioada premergatoare eclipsei, cât si dupa acest eveniment, difuzarea informatiilor si materialelor specifice; c. crearea rapida a unor conditii reale de predare-învatare a astronomiei în unele scoli si facultati care au deja experienta, iar apoi si în altele; d. crearea unor centre de excelenta pentru elevii, studentii si profesorii doritori sa studieze astronomia, în colaborare cu observatoarele profesioniste, dupa modelul astrocluburilor din alte tari; e. întrucât cercetarea astronomica impune colaborare internationala, este de dorit ca întreagul program sa se realizeze - de catre cât mai multe grupuri de elevi, studenti si profesori - dupa modelul ASTRONOMY ON LINE sau I*EARN, în colaborare cu grupuri similare din întreaga lume, prin intermediul retelei INTERNET sau prin comunicare clasica; f. crearea unei emulatii cu caracter cultural în România; scoala poate dovedi, cu acest prilej, ca este si azi un puternic focar de cultura pentru întreaga natiune; g. antrenarea elevilor si studentilor într-o activitate sistematica, fara precedent, de pregatire a observarii unui fenomen natural extraordinar; aceasta activitate, desfasurata cel putin pe durata unui an scolar, va trebui sa constituie un model de învatare participativa.
III STRATEGIA PROGRAMULUI Pentru atingerea acestor obiective, este necesar sa se tina seama de situatia actuala prezentata la capitolul I; dintre circumstantele acesteia, trebuie sa retinem un fapt alarmant: La Observatorul din Bucuresti al IAAR sunt numai 20 de astronomi. Acestia sunt deosebit de preocupati de pregatirea proiectelor de observare stiintifica pentru 11 august 1999. În aceste conditii, ei vor fi tot mai putin disponibili pentru difuzarea si popularizarea informatiilor. Dat fiind numarul astronomilor profesionisti, raportat la populatia României (un astronom la un milion de locuitori), actiunea de sensibilizare si instruire a publicului scolar pentru observarea eclipsei poate avea sanse de reusita doar prin calificarea unui numar suficient de cadre didactice în acest scop. În aceasta directie, se va lucra în corelatie cu grupul de curriculum si de perfectionare din cadrul GRI. Astfel, în anul scolar 1997-98, într-un centru national
si la câteva centre regionale, trebuie sa fie instruite macar doua
serii de formatori. În acelasi an scolar 1997-1998, este necesar ca acesti formatori sa instruiasca pe toti profesorii care vor ghida populatia scolara de diferite categorii în pregatirea observarii si în observarea propriu-zisa a eclipsei. La sfârsitul anului scolar 1997-98, unitatile scolare trebuie sa aiba planuri elaborate în detaliu pentru toate actiunile ce se vor desfasura cu elevii pe parcursul anului scolar 1998-99. Toate institutiile centrale si locale ale statului vor fi solicitate pentru a-si da concursul, înca din aceste faze pregatitoare, esentiale pentru E'99. Aceste institutii, cât si comunitatile locale, trebuie sa aiba
în vedere organizarea (si dotarea!) din timp a centrelor de informare
si documentare, precum si pregatirea locurilor de observare a eclipsei. Deoarece banda de totalitate nu acopera întreg teritoriul tarii, vor fi stimulate proiectele comune, legaturile dintre diferite comunitati scolare, excursiile stiintifice etc.; în acest sens, este necesara cunoasterea si corelarea din timp a planurilor de excursii scolare pe perioada eclipsei. În acelasi timp, comunitatile scolare trebuie sa acorde o atentie corespunzatoare turismului scolar international ocazionat de eclipsa, în România, acest eveniment putând fi o ocazie binevenita de stabilire a unor relatii cu comunitati similare din zone ale Europei (sau mapamondului) unde eclipsa nu este vizibila. Trebuie accentuat faptul ca, în afara actiunilor directe ale MEN, acesta va trebui sa asigure o mediatizare intensa a programului sau, în primul rând prin cicluri de programe TV. IV LOGISTICA NECESARA; ORGANIZATII IMPLICATE Se va crea Centrul National Scolar pentru Eclipsa din 1999 (CNS E'99),
care poate fi organizat - în conditii optime - în Bucuresti,
la Palatul National al Copiilor; aceasta unitate a MEN este înzestrata
cu un Observator Astronomic bine dotat, în care se pot desfasura
activitati practice, cu grupe de 20 de cursanti. Palatul dispune, de asemenea,
de doua sali (de 200, respectiv 800 de locuri) în care se pot tine
prelegeri; aceste conditii vor permite buna desfasurare a cursurilor de
instruire de formatori si de catre formatori. În mod similar, trebuie sa se organizeze mai multe Centre Regionale
Scolare pentru Eclipsa din 1999 (CRS E'99); astfel de centre ar trebui
sa fie organizate macar la Timisoara, Târgu-Jiu, Pitesti, Bucuresti,
Calarasi (sau Oltenita) si Eforie-Sud. De asemenea, credem ca este necesata crearea unui Centru Universitar
pentru Eclipsa din '99 (CU E'99) la FFB, aflata pe banda de totalitate. Fiecare CRS E'99 trebuie sa fie dotat cu un instrument astronomic din
categoria celor mai accesibile amatorilor din întreaga lume: o luneta
cu diametrul de 8 - 10 cm si distanta focala de 1 - 1,5 m, sau un telescop
cu diametrul de 8 - 10 inci (20 - 25 cm) si distanta focala de 2 - 2,5
m; aceste instrumente se livreaza cu monturi ecuatoriale care, alimentate
de la reteaua electrica normala, permit urmarirea automata a astrilor
observati, pe toata durata observatiei. De asemenea, fiecare CRS E'99 trebuie sa fie dotat cu un calculator PC, legat la reteaua Internet, precum si cu un copiator, pentru a putea multiplica materialele privitoare la eclipsa, care vor fi puse în circulatie de CNS E'99. În cadrul fiecarui CRS E'99 se vor confectiona instrumente simple, dar deosebit de utile pentru observarea Soarelui si, în particular, a eclipsei. Aceste instrumente vor fi confectionate, sub îndrumarea formatorilor, de catre cadrele didactice care vor urma cursurile organizate la CRS E'99; ele urmeaza sa fie construite apoi în fiecare unitate scolara, de catre elevi, sub îndrumarea cadrelor didactice. Organizarea din timp a tuturor CRS E'99, desfasurarea cursurilor pentru
profesori si vizitarea acestor centre de catre grupurile de elevi, profesori
si parinti din teritoriul arondat, vor constitui stimulente puternice
pentru ca unitatile scolare sa se doteze, la rândul lor, cu instrumente
similare celor din CRS E'99. Actiunea de auto-dotare a scolilor cu instrumente astronomice poate
fi stimulata de MEN - în colaborare cu Institutul Astronomic - prin
organizarea unor concursuri cu premii. MEN ar putea sprijini un proiect de importanta nationala: construirea planetariului public din Bucuresti; Institutul Astronomic a facut deja demersurile necesare pentru obtinerea aparaturii prin intermediul unui grant cultural acordat de guvernul japonez; realizarea acestui proiect va constitui, evident, un puternic sprijin logistic pentru România. În acelasi sens, MEN ar putea sprijini Grupul de initiativa pentru crearea unui Parc al Stiintei si Tehnologiei, echivalent celor care exista în alte tari (Franta, Germania, Anglia, SUA, Canada,...).
1 Adoptarea prezentului program de catre MEN. Facultatea de Fizica a Universitatii Bucuresti Institutul Astronomic
al Academiei Române |
| Carmen Sylva | Home
| Observatorul | Curriculum
| Proiecte | Resurse
electronice | Albume foto
| Stiri |
Opinii si sugestii legate de web la [email protected]
Acesta pagina a fost ultima oara modificata pe
29-Apr-2001 15:34