ORDIN nr. 4419/31.08.2000
privind
Regulamentul de organizare si desfasurare a examenului de capacitate 2001

In baza Legii învatamântului nr. 84/1995, republicata;

In conformitate cu HG nr.690/ 1997 privind organizarea si functionarea Ministerului Educatiei Nationale, modificata si completata cu HG 57/1998;

MINISTRUL EDUCATIEI NATIONALE
dispune:

Art.1. Se aproba Regulamentul de organizare si desfasurare a examenului de capacitate 2001, aflat în Anexa I , care face parte integranta din prezentul ordin.

Art.2. Se aproba calendarul examenului de capacitate 2001, aflat în Anexa II, parte integranta a prezentului ordin.

Art.3. Directia Generala Invatamânt Preuniversitar, Directia Generala pentru Minoritati, Serviciul National de Evaluare si Examinare, inspectoratele scolare judetene (ISMB), conducerile scolilor si liceelor vor duce la îndeplinire prezentul ordin.

MINISTRU,
Andrei Marga

SECRETAR DE STAT,
Mircea Corneliu Fronescu

SECRETAR DE STAT,
Ioszef Kötö

SECRETAR GENERAL
Adrian Gorun

CONSILIER,
Dakmara Georgescu

DIRECTOR GENERAL D.G.I. P.,
Liliana Preoteasa

DIRECTOR GENERAL Directia Minoritati,
Laszlo Murvai

DIRECTOR D.A.CONTENCIOS
Ciprian Tanul

DIRECTOR S.N.E.E.,
Adrian Stoica

DIRECTOR,
Alexandru Tion


ANEXA I

REGULAMENTUL DE ORGANIZARE SI DESFASURARE A EXAMENULUI DE CAPACITATE 2001

CAPITOLUL I

DISPOZITII GENERALE

Articolul 1

Potrivit Legii învatamântului nr. 84/1995, republicata, art.22: "Studiile gimnaziale se încheie cu sustinerea unui examen national de capacitate, structurat pe baza unei metodologii elaborate de Ministerul Educatiei Nationale si data publicitatii pâna la data începerii anului scolar, la Limba si literatura româna, Matematica si la o proba din Istoria românilor sau Geografia României. Elevii apartinând minoritatilor nationale, care frecventeaza cursurile gimnaziale în limba materna, sustin si o proba la limba si literatura materna".

Conform art. 38: "În învatamântul de arta si în învatamântul sportiv examenul de capacitate include si o proba practica, specifica domeniului artistic sau sportiv studiat."

Articolul 2

La examenul national de capacitate se pot prezenta promovatii clasei a VIII-a de gimnaziu din seria curentã si din seriile anterioare, care nu au promovat examenul de capacitate, indiferent de vârsta candidatului.

Articolul 3

Examenul national de capacitate se sustine anual, într-o singura sesiune.

În caz de nepromovare a examenului national de capacitate, acesta poate fi sustinut în oricare dintre sesiunile ulterioare.

Articolul 4

Elevilor care promoveazã examenul national de capacitate li se acordã certificat de capacitate. Celor care nu promoveazã examenul national de capacitate li se elibereazã, la cerere, copie de pe foaia matricolã.

Articolul 5

Coordonarea pe plan national a actiunilor privind organizarea examenului national de capacitate este asiguratã de Comisia Nationalã, care se constituie anual prin ordin al ministrului si functioneazã în Ministerul Educatiei Nationale.

În fiecare judet si în municipiul Bucuresti se constituie comisii judetene (a municipiului Bucuresti) si comisii de examen în centrele de examen si în centrele de corectura, în conformitate cu prezenta metodologie.

CAPITOLUL II

ORGANIZAREA EXAMENULUI NATIONAL DE CAPACITATE

Articolul 6

Comisia Nationalã organizeazã si coordoneazã desfãsurarea examenului national de capacitate. Comisiile judetene (a municipiului Bucuresti) asigurã aplicarea riguroasã a normelor metodologice, organizeazã si coordoneazã desfãsurarea examenului de capacitate în fiecare judet.

Comisiile de examen se constituie si functioneaza în fiecare centru de examen si în fiecare centru de corectura si sunt coordonate de catre un presedinte, desemnat de catre inspectoratul scolar judetean.

Articolul 7

Comisia Nationalã de Capacitate se compune din:

Presedinte - Secretarul de Stat pentru Învãtãmântului Preuniversitar

Vicepresedinti
- Directorul general al Directiei Generale a Învãtãmântului Preuniversitar
 - Directorul Serviciului National de Evaluare si Examinare
 - Directorul general al Directiei Generale pentru Învatamântul în Limba Minoritatilor Nationale

Secretar - un specialist din cadrul Serviciului National de Evaluare si Examinare

Membri - inspectori de specialitate din minister, specialisti din cadrul Serviciului National de Evaluare si Examinare, profesori din învãtãmãntul preuniversitar.

Componenta nominalã a acestei comisii se aprobã anual prin ordin al Ministrului Educatiei Nationale.

Articolul 8

Comisia Nationalã are urmãtoarele atributii:

Comisia nationalã de examen nu se ocupã de solutionarea contestatiilor referitoare la probele de examen.

Articolul 9

Comisia Nationala poate delega, pe o perioada limitata de timp, reprezentanti pe lânga comisiile judetene (a municipiului Bucuresti). În acest context, delegatul Comisiei Nationale are urmatoarele atributii: Articolul 10

Comisiile judetene (a municipiului Bucuresti) se compun din:

Presedinte - unul dintre inspectorii scolari generali adjuncti;

Vicepresedinte –un inspector scolar (în municipiul Bucuresti poate fi numit un vicepresedinte pentru fiecare sector);

Secretari - 2-3 inspectori scolari;

Membri - inspectori scolari de specialitate; directori de institutii de învãtãmânt si profesori de specialitate pentru fiecare disciplinã de învãtãmânt la care se sustine proba.

În judetele în care se sustin probe în limbile minoritatilor nationale, din comisia de capacitate va face parte, în calitate de secretar, si inspectorul care coordoneaza învatamântul cu predare în limbile minoritatilor.

Componenta nominalã a acestor comisii se aprobã, anual, prin decizia inspectorilor scolari generali judeteni (al municipiului Bucuresti).

Articolul 11

Comisiile judetene (a municipiului Bucuresti) au urmãtoarele atributii:
 

  • organizeazã si rãspund de desfãsurarea examenului national de capacitate pe tot teritoriul judetului (al municipiului Bucuresti);
  • iau mãsuri de asigurare a fondurilor financiare necesare organizãrii si desfãsurãrii examenului national de capacitate, de dotare a centrelor de examen si de corectura, dupa caz, cu un numar suficient de table, cu copiatoare, calculator, telefon, etc.;
  • se adreseaza Inspectoratelor Judetene de Sanatate pentru a asigura prezenta personalului medical în fiecare centru în care se sustin probe în cadrul examenului de capacitate;
  • stabilesc numarul centrelor de corectura pe judet (pe municipiul Bucuresti);
  • nominalizeazã centrele unde se organizeaza sustinerea probelor examenului national de capacitate( numite în continuare centre de examen), centrele speciale de corectura, precum si unitatile scolare arondate acestora;
  • numesc comisiile de examen, precum si comisiile din centrele speciale de corectura;
  • instruiesc presedintii comisiilor din centrele de examen si din centrele de corectura;
  • iau masuri de asigurare a transportului elevilor la centrele de examen;
  • preiau de la Comisia Nationalã pe bazã de delegatie nominalã, prin presedintele comisiei judetene (a municipiului Bucuresti) si unul dintre secretarii acesteia, plicurile cu subiecte pentru probele scrise si baremele de corectare si notare, necesare desfãsurãrii examenului national de capacitate;
  • pãstreazã, în deplinã sigurantã, plicurile cu subiecte si bareme de corectare si de notare; transmit comisiilor de examen din centrele de examen plicurile cu subiecte cu cel mult 24 ore înaintea sustinerii fiecãrei probe scrise;
  • multiplica si distribuie, pentru fiecare centru de examen, baremele de corectare si notare primite de la Comisia Nationala; multiplicarea si distribuirea se fac dupa deschiderea subiectelor, în timp util pentru a putea fi afisate în centrele de examen;
  • efectueazã, dacã este cazul, schimbãri ale presedintilor si/sau membrilor comisiilor de examen din centrele de examen si din centrele de corectura;
  • distribuie în teritoriu formularele tip elaborate de Comisia Nationala, în care se consemneazã rezultatele examenului de capacitate;
  • sesizeazã imediat Comisia Nationalã despre orice situatie care impune anularea unor subiecte si solicitã subiecte de rezervã;
  • controleazã modul de organizare si desfãsurare a examenului national de capacitate în centrele de examen si în centrele de corectura din teritoriu;
  • pot decide recorectarea unor lucrari, în perioada desfasurarii examenului sau ulterior si informeaza Comisia Nationala de Capacitate despre rezultatele acestor recorectari;
  • organizeaza transportul lucrarilor scrise de la centrele de examen la centrele de corectura si înapoi si raspund de asigurarea securitatii lucrarilor scrise de la preluarea lor de la comisia din centrul de examen/centrul de corectura si pâna la predarea lor catre comisia din centrul de corectura/centrul de examen;
  • organizeazã comisii judetene (a municipiului Bucuresti) de rezolvare a contestatiilor;
  • centralizeazã rezultatele cerute prin formulare-tip;
  • analizeazã modul de desfãsurare a examenului national de capacitate, pe baza rapoartelor elaborate de comisiile din centrele de examen;
  • elaboreazã si transmit Comisiei Nationale, în termen de 7 zile de la încheierea examenului national de capacitate, raportul cu privire la rezultatele acestuia si propun eventuale modificãri ale Regulamentului.

  • Articolul 12

    Comisiile pentru examenul de capacitate din centrele în care se sustin probele de examen se compun din:

    Presedinte - un director/director adjunct de liceu sau de scoala generala sau un profesor cu gradul I, din altã unitate de învatamânt decât cele arondate centrului;

    Vicepresedinte – un director, un director adjunct sau un profesor din altã unitate de învatamânt decãt cele arondate centrului, ales prin tragere la sorti de comisia judeteana, din lista propusa de unitatile scolare si aprobata de inspectoratul scolar judetean;

    Secretar - secretar de scoala sau un cadru didactic din altã unitate de învatamânt decãt cele arondate centrului. Alegerea secretarilor se va face tinând cont si de competentele de operare pe calculator ale acestora;

    Membri - câte doi profesori calificati la fiecare disciplinã de examen, de la alte scoli decât cele arondate centrului de examen sau de corectura. De regula, vor fi numiti pentru fiecare disciplina câte un profesor care preda la scoala generala si unul care preda la liceu;

    - câte doi profesori supraveghetori pentru fiecare sala în care se desfasoara probe de examen, alesi din alte unitati de învatamânt decât cele arondate centrului.

    Pentru centrele speciale de corectura stabilite la nivel judetean, se pastreaza aceeasi structura (cu exceptia profesorilor supraveghetori), cu urmatoarele precizari: Comisiile din centrele de examen si din centrele speciale de corectura vor fi alcãtuite din cadre didactice cu prestantã, autoritate profesionalã (pe cât posibil cu grad I sau II). Nu vor fi numiti în comisiile de examen si nu vor primi nici o altã atributie legatã de examen persoanele care au rude în rândul candidatilor. În acest sens, presedintele comisiei de examen din centrele de examen/corectura va strânge declaratii de la fiecare membru al comisiei.

    Componenta nominala a comisiilor se stabileste prin tragere la sorti din lista propusa de consiliile de administratie ale scolilor si aprobata de Consiliul de administratie al inspectoratului scolar. Tragerea la sorti are loc cu cel mult 48 de ore înaintea începerii examenului, urmând ca inspectorul scolar general sa emita decizii scrise. Propunerile scolilor se înainteazã inspectoratului scolar cu 30 de zile înaintea începerii examenului national de capacitate.

    Tragerea la sorti, atât a profesorilor examinatori, cât si a presedintilor si a vicepresedintilor, se va efectua cu cel mult 2 zile înainte de începerea examenului, în sedinta publica.

    Comisiile de examen se întrunesc pentru instruire cu cel putin 24 de ore înainte de începerea primei probe.

    Articolul 13

    Organizarea centrelor de examen se face dupã cum urmeazã:

    a) în mediul urban, elevii vor fi grupati pe centre de examen, astfel încât într-un centru sã nu fie mai putin de 100 de elevi; numãrul de elevi pe centru va fi decis tinând cont de desfãsurarea în conditii optime a examenului;

    b) în mediul rural, unitãtile scolare cu mai putin de 100 de absolventi ai clasei a VIII-a vor fi arondate, împreunã cu altele, la centre (municipii, orase, comune), în functie de distanta pe care o au de parcurs. În acest caz, o atentie deosebitã trebuie acordatã problemei transportului elevilor.

    c) în mediul rural, în cazuri exceptionale, se pot organiza si centre de examen cu mai putin de 100 de candidati, cu aprobarea Comisiei nationale de capacitate.
    În centrele de corectura, unde numãrul elevilor arondati care sustin examenul de capacitate este mai mare de 199, se organizeazã subcomisii de corectare si notare, astfel încât numãrul elevilor dintr-o subcomisie sã nu fie mai mic de 100.

    Articolul 14

    Comisiile din centrele de examen au urmãtoarele atributii:

  • organizeazã si rãspund de desfãsurarea examenului national de capacitate în centrele respective;
  • primesc cererile de înscriere si verificã autenticitatea actelor si respectarea conditiilor de participare la examen;
  • preiau de la comisiile judetene, cu cel mult 24 de ore înaintea probei scrise, prin presedinti, însotiti de un membru din comisie, plicurile cu subiecte si bareme de corectare si notare si le pãstreazã în conditii de securitate deplinã, în casa de fier sau dulapuri metalice care se sigileazã. Iau mãsuri ca accesul la subiecte sã se poata face doar în prezenta a cel putin doua persoane simultan si rãspund de pãstrarea secretã si în sigurantã a subiectelor pânã în momentul distribuirii lor în clasã;
  • organizeazã desfãsurarea probelor scrise conform graficului elaborat de Comisia Nationalã;
  • întocmesc lista absolventilor care participã la examen, îi repartizeazã pe sãli, în ordine alfabeticã si tinând cont de optiunea pentru proba de Istorie sau de Geografie, de limba în care se sustin probele si afiseazã listele la avizierul centrului de examen si pe usile sãlilor de examen, cu 24 de ore înainte de începerea examenului;
  • stabilesc, prin tragere la sorti, repartizarea pe sali si instruiesc cadrele didactice care asigurã supravegherea în sãlile în care se sustin probele scrise;
  • multiplicã subiectele de examen, în prezenta profesorilor de specialitate, sigilând apoi originalul, pentru pãstrarea secretului;
  • elaboreazã si transmit comisiei judetene (a municipiului Bucuresti), în termen de douã zile de la încheierea examenului, rapoartele privind organizarea si desfãsurarea examenului si formularele tip privind rezultatele obtinute;
  • controleazã si îndrumã activitatea tuturor cadrelor didactice din centrele de examen care au sarcini privind organizarea si desfãsurarea probelor;
  • prin presedinte si vicepresedinte asigura transportul în deplina siguranta si predarea, cu proces verbal, a lucrarilor scrise la centrele speciale de corectura;
  • primesc, cu proces verbal, prin presedinte si vicepresedinte, lucrarile scrise corectate, borderourile si cataloagele de la centrele speciale de corectura; asigura transportul acestora în deplina siguranta la centrele de examen;
  • afiseaza listele cu rezultatele finale, dupa primirea lucrarilor scrise corectate de catre centrele de corectura;
  • primesc eventualele contestatii pentru probele scrise;
  • solutioneaza prima etapa de contestatii, din centrul de examen;
  • transmit catre comisia judeteana de contestatii, în deplina siguranta, lucrarile scrise ale caror note au fost contestate de catre candidati/parinti;
  • afiseaza listele cu rezultatele definitive, dupa primirea de la comisia judeteana de contestatii a lucrarilor scrise recorectate;
  • întocmesc, prin secretarii comisiilor, extrase din catalog, cuprinzând rezultatele la examen si le transmit scolilor arondate centrului de examen;
  • predau pentru arhivare, cu proces verbal, secretarului scolii unde se sustine examenul, toate documentele examenului de capacitate.
  • Articolul 15

    Comisiile din centrele speciale de corectura au urmatoarele atributii:

  • primesc cu proces verbal semnat de presedinte si vicepresedinti, lucrarile scrise aduse de la centrele de examen de catre presedintele si vicepresedintele acestuia, spre a fi corectate;
  • asigura securitatea lucrarilor scrise, pe perioada în care se afla în centrul de corectare, din momentul preluarii si pâna la predarea lor spre a fi transportate la centrele de examen;
  • corecteazã lucrãrile, respectând baremul de corectare si notare;
  • calculeazã si trec pe lucrãri si în cataloage notele si mediile;
  • calculeazã mediile generale si le trec în cataloage;
  • predau, prin presedinte si vicepresedinti, cu proces verbal, lucrarile scrise corectate, borderourile si cataloagele de examen, catre presedintele si vicepresedintele din centrul de examen, spre a fi duse înapoi la centrele de examen;
  • Articolul 16

    Cadrele didactice si personalul tehnico-administrativ implicat în examen au obligatia de a respecta cu strictete normele privind organizarea si desfãsurarea acestuia; persoanele care se abat de la normele stabilite vor fi înlocuite imediat si sanctionate, conform reglementãrilor în vigoare.

    CAPITOLUL III

    ÎNSCRIEREA CANDIDATILOR PENTRU SUSTINEREA EXAMENULUI DE NATIONAL DE CAPACITATE

    Articolul 17

    La examenul national de capacitate se pot înscrie promovatii clasei a VIII-a de gimnaziu din seria curentã si din seriile anterioare, care nu au promovat examenul de capacitate, indiferent de vârsta candidatului.

    Elevii români care au studiat în strainatate se pot înscrie la sustinerea examenului de capacitate numai dupa promovarea examenelor de diferenta (sau echivalare), stabilite de Ministerul Educatiei Nationale.

    Articolul 18

    Înscrierea pentru examenul national de capacitate se face numai la secretariatul centrului de examen pe baza urmatoarelor acte:

  • cerere-tip de înscriere;
  • buletinul de identitate( respectiv certificatul de nastere, pentru absolventii care nu au buletin de identitate) în original si în copie;
  • foaia matricola pentru clasele I-VIII.
  • CAPITOLUL IV

    CONTINUTUL EXAMENULUI NATIONAL DE CAPACITATE

    Articolul 19

    Probele la care se va sustine examenul national de capacitate sunt urmatoarele:

    a) Limba si literatura românã - probã scrisã, din materia studiatã de elevi în clasele V-VIII;

    b) Limba si literatura maternã (pentru candidatii care au urmat cursurile gimnaziale în limba materna)- probã scrisã, din materia studiatã de elevi în clasele V-VIII;

    c) Matematicã - probã scrisã, din materia studiatã de elevi în clasele V-VIII;

    d) Istoria românilor sau Geografia României – proba scrisa, din materia clasei a VIIIa.

    e) Probã practicã specificã domeniului artistic sau sportiv studiat (pentru absolventii învatamântului gimnazial de arta si sportiv), care se sustine în timpul celui de-al doilea semestru al clasei a VIII-a. Rezultatele obtinute la aceasta proba se consemneaza în certificatul de capacitate, dar nu intra în calculul mediei finale a examenului de capacitate (vezi Anexa).

    Articolul 20

    Aprecierea probelor scrise se face cu note de la 10 la 1; nota minimã de promovare la fiecare probã scrisã sau practica este 5.

    CAPITOLUL V

    ELABORAREA SUBIECTELOR DE EXAMEN

    Articolul 21

    Subiectele probelor de examen si baremele de corectare si notare sunt elaborate în cadrul Serviciului National de Evaluare si Examinare, tinând seama de urmatoarele criterii:

  • sã fie formulate clar, precis si în strictã concordantã cu programele de examen în vigoare pentru examenul de capacitate 2001;
  • sã permitã efectuarea în 2 ore;
  • sã aibã un grad mediu de dificultate.
  • Alcatuirea subiectelor se face de catre o comisie numita anual prin decizia secretarului de stat pentru învatamântul preuniversitar.

    Forma finala a subiectelor se definitiveaza în cadrul Comisiei Nationale de capacitate, în scopul asigurarii confidentialitatii.

    CAPITOLUL VI

    ORGANIZAREA SÃLILOR DE EXAMEN, ACCESUL SI REPARTIZAREA ÎN SALI A ELEVILOR, A SUPRAVEGHETORILOR, DESFÃSURAREA, CORECTAREA SI NOTAREA PROBELOR

    Articolul 22

    Organizarea sãlilor de examen, accesul si repartizarea în sãli a elevilor, a supraveghetorilor, desfãsurarea, corectarea si notarea probelor se fac dupã cum urmeazã:

    A. Organizarea sãlilor de concurs

    Sãlile desemnate pentru sustinerea probelor de examen, vor fi dotate în prealabil cu un numãr suficient de table pentru a putea scrie subiectele si vor fi adaptate activitãtilor legate de examen prin:

    a) eliminarea oricãror materiale didactice care ar putea influenta elevii în elaborarea lucrãrilor;

    b) afisarea pe usa fiecarei sali a listei nominale alfabetice cu elevii repartizati în sala respectivã.

    B. Accesul si repartizarea în sãli a elevilor

    a) Accesul elevilor în sãli este permis pe baza buletinului de identitate (a certificatului de nastere, în cazul în care elevul nu are buletin de identitate), pânã cel târziu cu o jumatate de ora înaintea începerii probei. Elevii care nu au asupra lor buletinul de identitate ori certificatul de nastere nu sunt primiti în salã.

    b) Se interzice intrarea în sãli cu manuale scolare, materiale scrise, alte materiale, mini-calculatoare sau aparate de comunicare cu exteriorul.

    c) Candidatii se aseazã câte unul în fiecare bancã, în ordine alfabetica, conform listelor afisate. Fiecare elev primeste o coalã pentru examen tipizatã pe care îsi scrie cu majuscule numele si prenumele si completeazã citet celelalte date de pe coltul care urmeazã sã fie lipit.

    d) Coltul colii tipizate va fi lipit numai dupã ce supraveghetorii din sãli au verificat identitatea candidatilor. Colile vor fi semnate de presedinte sau vicepresedinte si, apoi, stampilate în sala de concurs, cu stampila tip "Capacitate".

    e) Pentru ciorne, candidatii vor primi coli albe, stampilate.

    C. Repartizarea pe sãli a supraveghetorilor

    a) repartizarea pe sãli a cadrelor didactice care supravegheaza se face de cãtre presedintele comisiei, prin tragere la sorti - câte doi pentru fiecare salã - în ziua fiecãrei probe, la ora 9,00, luându-se mãsuri sã nu rãmânã aceleasi formatii de supraveghere pentru aceleasi sãli la probele urmãtoare, iar cadrele didactice sã nu fie de specialitatea probei la care supravegheazã;

    b) supraveghetorii intrã în sãli dupã ce au primit din partea secretarului comisiei listele cu candidatii, hãrtie tipizatã si hârtie stampilatã pentru ciorne.

    Articolul 23

    Desfãsurarea probelor de examen va avea loc dupã cum urmeazã:

    a) În prezenta presedintelui si vicepresedintelui comisiei de examen, a membrilor comisiei de examen desemnati pentru specialitatea la care se sustine proba, se verificã integritatea plicului cu subiecte primit de la comisia judeteanã (a municipiului Bucuresti). Dupa comunicarea variantei de examen de catre Comisia Nationala, se deschide plicul, se extrage varianta de examen, apoi plicul se resigileaza, se semneaza de catre toti membrii comisiei si se pastreaza în conditii de perfecta securitate, în fisete metalice. Dupa extragere, se multiplicã subiectele în numãr egal cu numãrul sãlilor de concurs sau cu numarul candidatilor, copiile se introduc în plicuri care se sigileazã, apoi sunt distribuite în sãli de catre presedintele/vicepresedintele comisiei. La deschiderea plicurilor pentru fiecare proba de examen se încheie proces verbal, semnat de toti membrii comisiei.

    b) Membrii comisiei de examen, desemnati pentru specialitatea la care se desfãsoarã proba, rãmân în sala unde s-a efectuat multiplicarea pânã la terminarea distribuirii plicurilor în toate sãlile de examen.

    c) Supraveghetorii de sãli primesc plicurile cu subiecte de la presedinte sau vicepresedinte, verificã integritatea acestora, le deschid si transcriu subiectele pe tablã sau distribuie subiectele multiplicate fiecarui candidat.

    d) Presedintele sau vicepresedintele însotit de cãtre un profesor de la disciplina respectivã verificã, în toate sãlile de examen, exactitatea transcrierii subiectelor.

    e) Din momentul deschiderii plicului cu subiecte, nici un elev nu mai poate intra în salã si nici un elev nu poate pãrãsi sala, decât dacã predã lucrarea scrisã si semneazã de predarea acesteia. Elevii care nu se aflã în salã în momentul deschiderii plicului cu subiecte pierd dreptul de a mai sustine proba respectivã. În cazuri exceptionale, dacã un candidat se simte rãu si solicita parasirea temporara a salii, el va fi însotit de catre unul dintre profesorii care supravegheazã, pânã la înapoierea în sala de examen.

    Nici un membru al comisiei nu poate parasi centrul de examen si nu poate comunica în afara scolii continutul subiectelor pâna la iesirea primului candidat din examen.

    f) Pentru elaborarea lucrãrii scrise elevii vor folosi numai cernealã sau pastã de culoare albastrã, iar pentru executarea schemelor si a desenelor vor folosi numai creion negru. Se interzice folosirea, în timpul probelor scrise, a mini-calculatoarelor, a riglelor de calcul, a altor mijloace de calcul sau a dictionarelor, hartilor, etc. Nu se va folosi altã hârtie decât cea distribuitã elevilor de cãtre supraveghetori si care va purta stampila

    " Capacitate". Fiecare elev primeste atâtea coli de hârtie câte îi sunt necesare.

    g) În cazul în care unii elevi, din diferite motive (corecturi numeroase, greseli care ar putea fi interpretate drept semn de recunoastere) doresc sã-si transcrie lucrarea, fãrã sã depãseascã timpul stabilit, vor primi alte coli tipizate. Colile folosite initial se anuleazã pe loc, mentionându-se pe ele "anulat" si se semneazã de catre cei doi supraveghetori.

    h) În timpul desfãsurãrii probelor scrise, supraveghetorii de sãli nu dau candidatiior nici o indicatie, nu rezolvã subiectul de examen, nu discutã între ei. Încalcarea prevederilor de mai sus poate duce la înlocuirea profesorilor supraveghetori si, dupa caz, la sanctionarea lor.

    În timpul desfasurarii probelor scrise, supraveghetorii de sali raspund de asigurarea ordinii si linistii în sala de clasa, de respectarea de catre candidati a tuturor prevederilor din prezentul regulament. Supraveghetorii verifica daca elevii au patruns în sala cu materiale interzise prin prezentul regulament sau cu alte materiale care le-ar permite sau facilita rezolvarea subiectelor de examen. De asemenea, supraveghetorii nu permit candidatilor sa comunice în nici un fel între ei si sesizeaza presedintele comisiei asupra oricarei încalcari de regulament.

    Eventualele tentative de fraudã, ca si orice alte nereguli în desfãsurarea examenului, semnalate de elevi profesorilor supraveghetori precum si cele sesizate de supraveghetori, vor fi comunicate imediat presedintelui comisiei, care este obligat sã verifice si sã ia mãsurile ce se impun.

    i) În timpul desfãsurãrii probelor scrise, în sãlile de examen au voie sã intre numai presedintele si vicepresedintele comisiei judetene (a municipiului Bucuresti), ai comisiei centrului de examen, precum si reprezentantii comisiei nationale de capacitate si ai comisiei judetene de capacitate, împuterniciti cu delegatie.

    j) Pe mãsurã ce îsi încheie lucrãrile, elevii le predau supraveghetorilor. La expirarea timpului acordat, elevii predau lucrãrile în faza în care se aflã, fiind interzisã depãsirea timpului stabilit. Ultimii trei elevi rãmân în salã pânã la predarea ultimei lucrãri. La predarea lucrarilor elevii semneaza lista cu candidatii

    k) La predarea lucrãrilor, supraveghetorii bareaza spatiile nescrise, verificã numãrul total de pagini scrise si îl trec în listele nominale pe care le semneazã elevii, precum si în rubrica speciala, prevazuta în acest scop pe prima pagina a lucrarii. Ciornele si lucrãrile anulate se strâng separat. Subiectele efectuate pe ciorne sau pe foaia xeroxata cu subiecte nu se iau în considerare.

    l) Supraveghetorii predau, sub semnatura, lucrãrile scrise presedintelui sau vicepresedintelui, care verificã dacã numãrul lucrãrilor corespunde cu numãrul semnãturilor de pe listã si daca numarul paginilor scrise coincide cu cel transcris în rubrica speciala de pe prima pagina a lucrarii.

    m) Toate lucrarile scrise se predau, prin presedintele si vicepresedintele comisiei de examen, pe baza de proces verbal, delegatilor nominalizati de comisia judeteana pentru a transporta lucrarile la centrele speciale de corectare.

    Articolul 24

    Desfasurarea activitatii în centrele speciale de corectura va avea loc dupa cum urmeaza:

    a) Presedintele si vicepresedintii primesc, pe baza de proces verbal de predare-primire, lucrarile scrise aduse de la centrele de examen de catre presedintele si vicepresedintele acestora, spre a fi corectate.

    b) Lucrãrile de la aceeasi probã de examen sunt amestecate de presedinte si vicepresedinti, numerotate de la 1 la n si grupate în seturi.

    c) Seturile de lucrãri se introduc în plicuri (dosare) numerotate, cu mentionarea numarului de lucrari din fiecare plic. Pe fiecare lucrare se înscrie numãrul de ordine al plicului (dosarului) si numãrul de ordine al lucrãrii. Plicurile cu lucrãrile numerotate sunt predate, cu proces verbal, de presedinte sau vicepresedinte, profesorilor desemnati sã corecteze si sã noteze lucrãrile. Fiecare lucrare este corectata de doi profesori corectori, desemnati de presedintele comisiei. Profesorii desemnati pentru corectare pentru un centru vor fi altii decât cei care au participat la verificarea scrierii corecte a subiectelor pe tabla în centrul respectiv. Profesorii corectori nu vor cunoaste care este centrul de la care corecteaza lucrarile scrise.

    d) Corectarea si notarea lucrarilor scrise se efectueaza de catre cei doi profesori corectori în sali separate, stabilite de catre presedintele comisiei. În fiecare sala de corectare se vor afla cel putin trei profesori corectori. Pe perioada corectarii, în salile de corectare au voie sa intre, pe lânga corectori, doar presedintele si vicepresedintele comisiei judetene (a municipiului Bucuresti), ai comisiei centrului de examen, precum si reprezentantii comisiei nationale de capacitate si ai comisiei judetene de capacitate, împuterniciti cu delegatie.

    e) Fiecare lucrare se corecteaza si se apreciaza independent de fiecare dintre profesorii examinatori din comisie, cu note de la 10 la 1, respectându-se baremele de corectare si notare transmise de comisia nationala. Fiecare corector înregistreaza în borderouri punctajele si notele acordate pentru fiecare lucrare.

    f) Zilnic, dupa terminarea programului de corectare, seturile de lucrari si borderourile individuale de notare se predau, cu proces verbal, presedintelui sau vicepresedintelui, pentru a fi pastrate în casa de fier sau în dulapuri metalice, închise si sigilate. Cheia si sigiliul vor fi pastrate de presedinte si de unul dintre vicepresedinti.

    g) Dupa încheierea de catre ambii corectori a actiunii de corectare si notare, borderourile întocmite conform baremului de corectare si notare si semnate de fiecare profesor examinator sunt predate presedintelui comisiei odata cu lucrarile corectate. Dupa ce presedintele comisiei verifica sa nu fie diferente mai mari de un punct între notele acordate de cei doi profesori examinatori, notele obtinute se trec pe fiecare lucrare în parte, cu cerneala rosie. Media finala se trece pe lucrare, în prezenta profesorilor corectori, de catre un membru al secretariatului, desemnat de presedintele comisiei. Presedintele comisiei verifica media finala, ca medie aritmetica cu doua zecimale, fara rotunjire, între notele acordate de cei doi corectori, si semneaza alaturi de acestia;

    h) În cazul în care presedintele comisiei constata ca între notele acordate unei lucrari de catre cei doi profesori examinatori exista o diferenta de cel putin un punct, o repartizeaza pentru recorectare si notare unui alt profesor de specialitate. Recorectarea se va face în prezenta profesorilor care au acordat initial notele. Nota datã la recorectare este nota care se trece pe lucrare si va fi semnatã de cãtre cei trei profesori si de presedintele comisiei.

    i) Cataloagele de examen tipizate se completeazã cu numele candidatilor, pe centre de capacitate, în douã exemplare identice, de cãtre secretarii comisiei de examen. Cele doua exemplare se numeroteaza, se stampileazã si, dupa trecerea notelor pentru toate probele de examen, se semneazã de cãtre toti membrii comisiei pe fiecare paginã.

    j) Dupa ce toate lucrarilela o disciplina au fost corectate, acestea se deschid în prezenta profesorilor corectori, a presedintelui si vicepresedintelui comisiei. Notele finale se înregistreazã imediat în cataloagele de examen, cu cernealã sau pastã albastrã, de catre secretarul comisiei. Vicepresedintele comisiei verifica corectitudinea transcrierii notelor de pe lucrari în catalog. Eventualele corecturi de transcriere a notelor finale în cataloagele de examen se fac numai cu cernealã sau pastã rosie de cãtre presedintele comisiei, care semneazã si stampileazã.

    k) Dupa încheierea corectarii tuturor lucrarilor scrise, cataloagele de examen, borderourile si toate lucrarile scrise corectate se predau de catre presedintele si vicepresedintele comisiei din centrul de corectura presedintelui si vicepresedintelui din fiecare centru de examen pentru a fi transportate la centrele respective.

    CAPITOLUL VII

    STABILIREA SI COMUNICAREA REZULTATELOR finale

    Articolul 25

    Un candidat este considerat reusit daca obtine cel putin nota 5 la fiecare proba. Media generalã se calculeazã dupã încheierea tuturor probelor, pentru fiecare candidat care a obtinut minim 5 la fiecare probã de examen. Media generalã se calculeazã ca medie aritmeticã, cu douã zecimale, fãrã rotunjire, din notele obtinute la cele trei probe (respectiv 4 probe pentru candidatii care sustin si proba scrisa la limba si literatura materna).

    Articolul 26

    Tabelul nominal cu notele si media obtinute de fiecare elev se va afisa la fiecare centru de examen. În dreptul fiecãrui candidat se va scrie si rezultatul final: "reusit", "respins", "neprezentat", "eliminat din examen". Un candidat este considerat neprezentat daca nu a fost prezent la cel putin una din probele de examen.

    CAPITOLUL VIII

    DEPUNEREA SI REZOLVAREA CONTESTATIILOR

    Articolul 27

    Eventualele contestatii cu privire la rezultatul probelor de examen se depun în ziua prevazuta de graficul de desfasurare a examenului de capacitate, între orele 10 si 18.

    Contestatiile se înregistreazã la secretariatele centrelor de examen.

    Candidatii pot contesta numai notele la propriile lucrãri.

    Contestatiile depuse se solutioneazã în douã etape distincte:

    ­ la comisia de examen din centrul de examen;

    ­ la comisia judeteanã (a municipiului Bucuresti) de contestatii.

    Articolul 28

    În prima etapã, presedintele comisiei din centrul de examen primeste contestatiile si le repartizeazã profesorilor de specialitate, aceiasi care le­au corectat. Profesorii corectori revãd toate lucrãrile în cauzã, urmãrind corectitudinea aplicãrii baremelor de corectare si de notare si exactitatea calculelor efectuate pentru stabilirea notei, comparându-le cu borderourile de corectare preluate de la presedintele comisiei.

    La convorbirea cu candidatii pot asista si parintii, fara dreptul de a interveni în discutii. În cazul în care nu exista diferente mai mari de 0,50 puncte între nota acordata pe lucrare si cea de la recorectare, concluziile sunt comunicate candidatilor, cu argumentatia necesara care sa dovedeasca netemeinicia contestatiei. Candidatul consemneaza pe cerere daca îsi mentine sau îsi retrage contestatia.

    În cazul în care se constata o diferenta de cel putin 0,50 puncte între nota initiala si nota de la recorectare sau în cazul în care candidatii îsi mentin contestatiile, chiar daca lucrarile nu prezinta diferente de 0,50 puncte, lucrãrile candidatilor în cauzã se închid, pentru a deveni secrete, atât în ceea ce priveste numele candidatului, centrul de examen cât si notele acordate, se aplicã stampila "Capacitate" si se înainteazã, prin delegat, comisiilor judetene (a municipiului Bucuresti) de contestatii. Totodatã, se transmite un borderou în care se mentioneazã numãrul de ordine al lucrãrilor, proba de examen si numãrul de pagini al fiecãrei lucrãri.

    De secretizarea lucrãrilor contestate si de securitatea transmiterii lor la comisia judetena (a municipiului Bucuresti) de contestatii raspunde presedintele comisiei din centrul de examen.

    Articolul 29

    Comisiile judetene de contestatii (a municipiului Bucuresti) au urmãtoarea componentã:

    Presedinte ­ inspectorul scolar general
    Secretari - inspectori scolari
    Membri ­ câte doi profesori pentru fiecare probã de examen si pentru maximum 100 de lucrãri contestate.
    Criteriul pentru selectionarea profesorilor corectori va fi competenta profesionalã deosebitã (gradul I si II).

    Comisiile judetene (a municipiului Bucuresti) de contestatii recorecteazã lucrãrile primite si acordã note lucrãrilor contestate, conform baremelor de corectare si notare.

    Nota acordata initial se modifica, prin crestere sau prin descrestere, daca între nota initiala si nota acordata de comisia de contestatii se va constata o diferenta de cel putin 0,50 puncte. Daca diferenta dintre cele doua note este mai mica de 0,50 puncte, nota initiala ramâne neschimbata.

    Nota acordatã dupa contestatii rãmâne definitivã, dupã validarea ei de cãtre presedintele comisiei judetene (a municipiului Bucuresti) de contestatii. În situatia în care se constatã diferente de notare mai mari de 1,5 puncte, în plus sau în minus, presedintele comisiei de contestatii analizeazã situatia si propune sanctionarea celor vinovati. Contestatiile la aceste sanctiuni se pot face la Comisia Nationalã în termen de 7 zile de la comunicarea sanctiunii.

    Hotãrârile comisiei judetene (a municipiului Bucuresti) de contestatii se consemneazã într-un proces verbal care se semneazã de catre membrii comisiei si de presedinte.

    Lucrãrile scrise, baremele de notare si borderourile se restituie comisiilor din centrele de examen împreunã cu o copie dupã procesul verbal.

    Comisiile din centrele de examen opereazã în cataloage schimbãrile ce se impun, recalculeazã, dupã caz, media generalã si rectificã în mod corespunzãtor rezultatul.

    Rezultatele la contestatii se comunicã candidatilor prin afisare la avizierul centrului de examen, conform graficului anuntat.

    CAPITOLUL IX

    DISPOZITII FINALE

    Articolul 30

    Comisiile de examen din centrele de examen, centrele de corectura, precum si comisiile judetene (a municipiului Bucuresti) au obligatia sã informeze imediat si pe orice cale Comisia Nationalã cu privire la situatiile deosebite care apar în organizarea si desfãsurarea probelor.

    Articolul 31

    Lucrãrile scrise, borderourile cu note si celelalte documente întocmite pentru examenul de capacitate se pãstreazã în arhiva centrului de examen, pânã la sfârsitul anului scolar urmãtor, iar cataloagele de examen, permanent.

    Plicurile care se deschid în centrele de examen vor purta pe ele semnaturile presedintelui, vicepresedintelui si ale membrilor comisiei, ora si data deschiderii; ele vor fi stampilate si se vor pastra timp de un an în arhiva centrului de examen.

    Articolul 32

    Certificatele de capacitate se completeazã cu datele din cataloagele de examen numai de catre secretarii centrelor de examen si vor fi semnate de presedintele comisiei centrului de examen în termen de cel mult 15 zile de la încheierea examenului de capacitate. În cazuri exceptionale, certificatele pot fi semnate de presedintele comisiei judetene (a municipiului Bucuresti).

    Pentru eliberarea foilor matricole, absolventii se vor adresa secretariatelor scolilor unde au absolvit clasa a VIII-a.

    Articolul 33

    Respectarea întocmai a Regulamentului privind organizarea si desfãsurarea examenului de capacitate este obligatorie pentru toate persoanele implicate în examen.

    Articolul 34

    Orice abatere comisã si doveditã cu probe se sanctioneazã dupã cum urmeazã:

    a) candidatii surprinsi copiind în timpul desfãsurãrii probelor sau comitând alte fraude menite sã le favorizeze rezolvarea subiectelor sunt eliminati din examen pentru sesiunea respectivã;

    b) cadrele didactice angajate în organizarea si desfãsurarea examenului de capacitate, care comit fapte cu caracter infractional (furnizând solutiile problemelor, înlocuind lucrãri, falsificãnd lucrãri, modificãnd nejustificat note, facilitând actiuni sau intentii de fraudã ale elevilor etc.) sau manifestã neglijentã în îndeplinirea rãspunderilor vor fi sanctionate în conformitate cu prevederile Statului personalului didactic sau, dupa caz, ale Codului penal.

    Articolul 35

    În perioada de corectare a lucrarilor sau ulterior, Comisia Nationala poate desemna la nivel central sau la nivelul fiecarui judet (municipiului Bucuresti) o comisie de recorectare, prin sondaj, a unui numar de lucrari din fiecare disciplina de examen, urmarindu-se astfel corectitudinea respectarii baremelor de corectare si notare. Raportul privind rezultatul acestor recorectari va fi trimis de comisia nationala catre inspectoratul scolar, care are obligatia de a-l transmite si a urmari analizarea sa în fiecare unitate scolara care a participat, prin personalul ei, la organizarea examenului de capacitate.

    Articolul 36

    Pâna la data de 1 noiembrie, inspectoratele scolare vor alcatui un raport special despre examenele nationale din anul în curs, care va fi trimis în copie si la Ministerul Educatiei Nationale. Un exemplar al raportului anual va fi trimis fiecarei unitati scolare din judet.

    Raportul va cuprinde informatii despre monitorizarea desfasurarii acestor examene, inclusiv date despre esantioanele de lucrari recorectate la decizia comisiei nationale sau judetene. Comisia judeteana va decide recorectarea de lucrari la cel putin trei discipline de examen, pentru examenul de bacalaureat si la cel putin o disciplina pentru examenul de capacitate. Numarul minim de de lucrari recorectate la o disciplina va fi de 50, iar criteriile de selectare a lucrarilor vor fi stabilite de inspectoratul scolar. Inspectorii scolari de specialitate vor coordona corectarea esantioanelor si vor prezenta în scris inspectorului general concluziile acestei recorectari. În urma recorectarii, inspectorul scolar general poate decide, în situatii bine justificate, aplicarea de sanctiuni, conform Statutului Personalului Didactic si prezentului regulament. Raportul anual va cuprinde informatii despre sanctiunile aplicate si numele persoanelor sanctionate, inclusiv despre personalul didactic caruia comisia judeteana a decis sa-i retraga dreptul de a participa la examenele nationale.

    Articolul 37

    Comisiile de capacitate vor asigura conditii de egalizare a sanselor pentru candidatii cu deficiente, prin adaptarea procedurilor de examinare la subiectele de concurs unice, în functie de particularitatile individuale si de cele specifice deficientei respective.

    Exemple de asemenea adaptari sunt:

    În situatia în care unitatea scolara la care este înscris candidatul nu poate asigura realizarea adaptarilor mentionate, inspectoratul poate aproba înscrierea candidatului la un centru organizat pentru absolventii învatamântului special sau poate decide organizarea unei subcomisii speciale cu acest specific.

    Candidatii cu deficiente pot beneficia de prevederile punctului anterior, în baza certificatului de handicapat sau a unei adeverinte medicale. Comisia Nationala de Capacitate poate aproba si alte proceduri de sustinere a examenului de capacitate pentru candidatii cu deficiente/handicap, la propunerea comisiilor judetene.

    Articolul 38

    În situatii exceptionale, pentru elevii imobilizati la pat, temporar sau definitiv, comisiile judetene de capacitate pot organiza, la cererea candidatului si cu avizul comisiei nationale, sustinerea probelor la locul imobilizarii, simultan cu toti candidatii din tara. Organizarea acestor probe se face la cererea candidatului si în baza unui document medical care sa ateste imposibilitatea deplasarii.


    Anexa

    Organizarea examenului de Capacitate pentru scolile cu program integrat de arta si sportiv

    Articolul 1

    Pentru scolile cu program integrat de arta si sportiv, comisiile pentru examenul de capacitate la disciplinele de specialitate vor fi alcatuite din profesori din unitatea scolara respectiva, specializati în ramurile studiate de elevi.

    Componenta nominala a comisiei de examinare pentru proba practica este propusa de unitatea de învatamânt cu avizul inspectorului de specialitate si se aproba de catre inspectoratul scolar judetean (al municipiului Bucuresti) cu 3 zile înaintea începerii probei.

    Comisia de examinare pentru proba practica se compune din:

    Articolul 2

    Comisia de examinare pentru proba practica are urmatoarele atributii:

    Articolul 3

    Continutul probelor de examen se stabileste de catre Ministerul Educatiei Nationale.

    Aritcolul 4

    Fiecare profesor examinator apreciaza raspunsul candidatilor cu note de la 10 la 1. Diferenta între notele acordate de cei doi examinatori nu poate fi mai mare de un punct. Presedintele comisiei mediaza situatiile în care diferenta de notare este mai mare de un punct, iar hotarârea sa este definitiva.

    Fiecare profesor trece în catalog nota acordata, iar presedintele trece nota finala.

    Cataloagele de examen tipizate se completeaza în doua exemplare identice, se noteaza si se stampileaza fiecare pagina.

    Articolul 5

    Probele practice nu sunt publice.

    Articolul 6

    La proba practica nu se admit contestatii.


    ANEXA II

    GRAFICUL EXAMENULUI DE CAPACITATE

    SESIUNEA IUNIE 2001

    8 iunie 2001 - terminarea cursurilor pentru clasa a VIII-a

    11-14 iunie 2001 -înscrierea candidatilor

    18 iunie 2001 - limba si literatura româna - proba scrisa

    19 iunie 2001 - limba si literatura materna - proba scrisa

    20 iunie 2001 - matematica - proba scrisa

    21 iunie 2001 - istoria românilor sau geografia României

    23 iunie 2001 - afisarea rezultatelor (pâna la ora 12) si depunerea contestatiilor(pâna la ora 18)

    24 iunie 2001 - rezolvarea contestatiilor

    25 iunie 2001 - afisarea rezultatelor finale


    Back